Andreas Eriksson, Team RS

-Inte sÄ mÀrkvÀrdigt, vi ska leda EM. Det Àr inte tur som tagit oss till delad ledning utan otur. De sista tÀvlingarna vi har vunnit har vi kÀmpat oss till, de tÀvlingarna som vi skulle ha vunnit hade vi otur i. SÄ ja, det kÀnns bra men det kunde varit bÀttre! TyvÀrr Àr det en jÀkel till pÄ samma plats, frÄga mig efter Polen istÀllet hur det kÀnns att vara EM ledare! Orden kommer frÄn Andreas Eriksson frÄn Ford Team RS i NynÀshamn. En rallycross förare av hög rang som nu under sitt tredje Är av en treÄrssatsning ligger pÄ delad första plats i rallycross EM. Vi sitter och dricker java i Andreas högkvarter, den korta intervjun som jag ville dela med mig av till er blev inte sÄ kort, föga förvÄnande dÄ vi alla vid bordet Àr rÀtt stora snackpÄsar. Att Andreas har vinnarskalle kommer vi mÀrka mer av under intervjun, visst har han slagit sin skalle blodig mer Àn ett par gÄnger men detta Äret brast vÀggen som skallen gick emot och det öppnade ett par riktigt fina dörrar. Det har hÀnt en hel del sedan vi pÄ FMCS fick komma pÄ studiebesök till Ford Team RS Sverige vÄren 2006.

Vi pratar om de senaste EM racen och för ett par veckor sedan sĂ„ kördes det EM i Österrike, det gick vĂ€ldigt bra för Andreas efter att ha övervunnit mĂ„nga hinder som var i vĂ€gen. Andreas kommentar om vad han tĂ€nkte strax innan start i Österrike;
–Nu Ă€r det fanimej vĂ„ran tur! Isachsen stod för dramatiken dĂ„ han i finalen gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng tog ytterspĂ„r istĂ€llet för att hĂ„lla in bilen i idealspĂ„r framför den orangea Fiestan. Till slut sĂ„g Andreas sin chans och tog den snabb som en kobra.
-Jag ryckte i handbromsen, lade upp bilen och höll idealspÄr dÄ Isachsen gick lÄngt ut. Utan att köra pÄ Isachsen sÄ följde sedan Andreas sitt spÄr i högerkurvan och avslutade som sig bör pÄ vÀnstra sidan av banans bredd. Det fanns ingen plats kvar för Isachsen och denne hamnade rejÀlt utanför banan dÄ Fiestan lÄg i ledning. Isachsens protest avslogs med rÀtta och Andreas stod dÀr efter dagens slut som en trött men lycklig vinnare!

Sedan kördes det i Höljes, eller kördes? Det blev snarare en pÄtvingad simlektion pÄ banan. De stÀllde upp för att köra, och himlen öppnade sig bokstavligen talat. Normalt sÀtt sÄ ska förarna fÄ backa tillbaka och byta dÀck men denna gÄngen fick de inte det. Förarna tyckte att det var fel men hade inget val och körde ÀndÄ. Andreas och Larsson tog i rÀtt mycket men det gick bara inte att köra, det var som om nÄgon hade hÀllt ut ett par hundra liter med den finaste helsynteten pÄ banan. I första kurvan sÄ gick det inte att fÄ ner farten alls, de försökte att bromsa men det var som att sparka pÄ en död bromspedal, det hÀnde ingenting. Det fanns inget grepp alls, 20 cm vatten brukar göra det bambihalt nÀr man kör pÄ slicks.
-Vi kommer dÀr med miljonbilar och fÄr ens inte bestÀmma sjÀlva vilka dÀck vi ska ha pÄ bilarna. De bilarna som körde det heatet hamnade ohjÀlpligen sist. Vi hamnade runt 22-24:e plats. NÀsta vÀnda sÄ fick Andreas punka pÄ ett av dÀcken men fortsatte ÀndÄ. Fick 12:e tid och tog sig till C finalen. I den tog Andreas hela fÀltet pÄ första varvet.
-Ja det var ganska frÀnt. DÀcken bara ryker, ytter, inner, ytter, inner, opp. Sedan tittade jag lÀngre framför bilen, det Àr ju ingen kvar dÀr! skrattar Andreas. DÄ ledde han men som sig bör var Murphy framme igen, för tredje gÄngen denna helg. En svets gick sönder i bakvagnen, den svetsen Àr idag gjort pÄ ett annat sÀtt och hÄller bÀttre. Andreas fick sÄklart bryta och Äka hem. Men skam den som ger sig! Andreas ger inte upp och det skulle Àn en gÄng visa sig att kÀmpar man pÄ sÄ kommer framgÄng.

Norge dÄ? Jo, dÀr gick det vÀldigt bra. Det enda som inte verkade klicka dÀr var TVsÀndningen. Folk ringde Andreas och frÄgade om han bröt i Norge. Först i A finalen sÄ fick man se Andreas köra i TV rutan, och ja, han vann! Första omgÄngen innan A finalen sÄ hade Andreas vÀrldens fight med bÄde Micke Jernberg och Morten Bermingrud. Jernberg vann, men fick senare reda pÄ att han hade tjuvstartat. DÄ fick alltsÄ Micke 3 sekunders tillÀgg. Andra omgÄngen sÄ försvann Andreas som en avlöning och höll en stor lucka ner till de andra hela loppet.
-I finalen skulle jag köra en riktig rykarstart och fick motorstopp! Gud vad jag fick brÄttom dÄ. Larsson tog alternativet direkt. Det blev lite trÄngt nÀr Thomas RÄdström hade kört sönder ett hjul, jag och Tommy Rustad fightades bakom honom och kom ikapp. RÄdström valde för sent att köra om pÄ vÀnster sida. Han lÄg först bakom RÄdström och visade, trodde han, att han var dÀr och dÄ hade jag redan fÄtt upp farten. Jag passerar RÄdström pÄ höger sida och dÄ ser han mig, jag Àr första bilen han ser. SÄ dÄ svÀnger han vÀnster för att ge mig plats, rÀtt in i Rustad dÄ alltsÄ. Det tyckte jag var bra! Jag ledde sedan pÄ 5:e varvet och pÄ 6:e varvet sÄ fÄr jag rödflagg. NorrmÀnnen pÄstod att det redan var rödflagg innan 5:e varvet pÄbörjades dÄ Rustad ledde och sade att han var vinnare men jag kunde med video frÄn bilen bevisa att det inte var sÄ. SÄ med all rÀtta stod Andreas dÀr till slut som en vinnare. Anledningen till rödflaggen var en rejÀl krasch som Hansen rÄkade ut för. En hög voltning som trasade sönder hela bilen. Men det gick bra med Hansen. Totalresultatet för i Är efter Norge sÄ har Andreas bara en plump i registret och det Àr Höljes. Alla andra racen har han slutat som sÀmst trea.

PÄ frÄgan om vad för uppgraderingar som gjorts pÄ bilen sÄ ler Andreas.
-Det Ă€r relativt mycket som vi har gjort om. Drivknutarna har vi bytt till rallyraid öken knutar. Dessa gĂ„r bara inte sönder helt enkelt. Sedan har vi frĂ€st nya spindlar i 7075 aluminium, de förra höll inte allt för bra sĂ„ nu Ă€r det problemet löst. FjĂ€derbenen har vi helt gjort om, bak sĂ„ ökade vi slaglĂ€ngden bland annat. Det Ă€r ÖhlinsdĂ€mpare med 60mm kolvdiameter i samma designanda som Subarus WRC ben. Styrningen har byggts om för bĂ€ttre geometri. Turbon har vi gjort om lite sĂ„ vi fick lite mer vridmoment. Första motorn vi anvĂ€nde i Ă„r körde vi alla tester med och alla race fram till Knutstorp, sĂ„ den hĂ„ller bra nu. Förra Ă„ret hade vi problem med tĂ€ndningen som inte reglerade tillrĂ€ckligt nĂ€r motorn gick varm. DĂ„ gick ringarna mellan topplocket och blocket. Det har vi löst nu. Loggningssystemet för motorn Ă€r utbyggt, nu kan vi gĂ„ tillbaka och se absolut allt som hĂ€nder med motor och verkligen fĂ„ redan pĂ„ varför vi tappat lite tid dĂ€r osv. Vi har testat med gearcutt men det lades pĂ„ hyllan efter att jag sköt tvĂ„ lĂ„dor. Det fungerar alldeles förtrĂ€ffligt utan det Ă€ndĂ„. Jag kör pĂ„ kĂ€nsla. Vi har lyckats mycket bra med chassisĂ€ttningen, nĂ€r andra fortfarande bara styr sĂ„ har jag redan full acceleration och den greppar sĂ„ otroligt bra nu, pĂ„ grus Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att hĂ€nga med mig. HĂ„llbarheten pĂ„ sjĂ€lva bilens kaross har vi gjort nĂ„got Ă„t. Nu Ă€r allt i tjock kevlar och det viker sig inte i första taget. Den Ă€r stenhĂ„rd nu, nu behöver jag inte backa av lĂ€ngre, nu Ă€r det bara att hĂ„lla i och veta att det antagligen hĂ„ller. Vingen Ă€r ny, i grunden en Ford Focus WRC vinge men för att fĂ„ den att platsa pĂ„ Fiestan och dessutom inom reglementet sĂ„ byggdes den om rĂ€tt kraftigt. StĂ„r det en Ford Focus bredvid med en WRC vinge pĂ„ sĂ„ ser man skillnaden, sĂ€ger Andreas med entusiasm.

Hela teamet och alla andra inblandade har kÀmpat pÄ riktigt bra nu, allt flyter pÄ som det ska, rutiner fungerar, delarna fungerar. De har riktigt bra ordning pÄ absolut allt. Jag fick lite snabbt se deras service slÀp som Àven fungerar som bil transportör och jag har nog aldrig sett ett mer proffsig ordning pÄ delarna. Varenda del som sitter pÄ bilen finns i trailern i minst ett exemplar, uppsatt pÄ tavlor för att snabbt komma Ät dem.
-Jag kan inte vara annat Àn vÀldigt nöjd med teamet och alla jag jobbar med, sÀger Andreas och det har han nog vÀldigt rÀtt i. Man ser verkligen hur absolut allt fungerar pÄ fÀltet och i verkstaden. Alla kugghjul rullar pÄ bra och i hög fart.

Jag frÄgar vilka som Àr de vÀrsta konkurrenterna i Är.
-Jernberg och Larsson tveklöst, sÀger Andreas utan att blinka. Men visst finns det fler som kan vinna eller pÄverka. Det finns ca 15 bilar och 10 förare som skulle kunna vinna i Är. Jag vill avgöra detta nu i de tre nÀrmaste racen.
Hur ser du pÄ de kommande racen och hur kommer det att gÄ för er i Är?
-I början av Äret sÄ hade jag sagt att jag hade varit nöjd med 3:e plats totalt. Numera Àr jag bara nöjd om vi vinner EM i Är.

Text & foto. Christian Lange

Bilder:



\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
\\\" \\\"
 

 

 
 
Aktuellt
2020
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se