Christians bil inför 2004


HĂ€r meckas det utomhus!


Inredningen Àr ur till stor del, hela bilen ska rensas


Stolen Àr isatt igen för att kunna bromsa och ratta vid förflyttning av bilen


Toppen och turbon klarade sig som det ser ut


Tung ac med tung hÄllare ska ur bilen


Insuget som ska bytas inför nÀsta Är


Den skadade kolven

Det ser inte vackert ute men det kunde varit vÀrre


Motorutrymmet Àr pÄ vÀg att tömmas


Avgasventilerna ser ut att ha klarat sig, ska bara slipas in

Det Àr kallt ute, det börjar bli höst och vinter. Vi Àr ute nÄgonstans norr om Stockholm dÀr det stÄr en blÄ bil som ska fÄ bekÀnna fÀrg i dubbel bemÀrkelse nÀsta Är. Som ni sÀkert har lÀst i bilsport förra Äret sÄ meckar Christian som Àger denna Ford Sierra Cossie utomhus rÀtt ofta. Och ja, det Àr sÄ! Tro det eller ej. Han berÀttar nÀr han stÄr lutad mot bilen att ibland kan han anvÀnda en verkstadslokal i Vallentuna. En kompis jobbar dÀr men dÄ ska det vara jobbiga saker som ska fixas, sÀger Christian. NÄ, varför stÄr bilen halvt isÀrplockad hÀr ute pÄ vischan dÄ? Jo i augusti ca en vecka efter ett stort evenemang pÄ Stockholms gator sÄ byttes mappning i bilen. Jag hade soppa för ca 2 bars laddtryck med den lilla T3 turbo som jag anvÀnder, sÀger Christian. Provkörning och G-Tech mÀtning stod pÄ agendan den kvÀllen. Skulle möta upp ett par vÀnner i Solna efter att ha vÀgt bilen pÄ vÀgen dit. Man mÄste ju ha riktiga siffror pÄ bilen nÀr man ska mÀta. PÄ vÀg till vÄgen skruvades laddtrycket in, först 1,0 bar, sedan 1,3, sedan 1,7 och sedan för att lÀgga sig pÄ en snÀll nivÄ sÄ bestÀmdes 1,4 bar. Ca 320 Hk sÀger Christian.

PÄ vÀg in mot stan sÄ skulle det kÀnnas pÄ sakerna. Fullt pÄ 2:an, 3:an avslutades vid 8000 varv, i med 4:an och fullt spjÀll. Rusar nÄlen i 4 mÀtaren började nÀrma sig 7000 varv, gick vidare upp emot 8000 varv. Precis under 8000 varv som var mÄlet innan 5:an skulle skickas i sÄ tog det stopp. Christian slÀppte av och motorn lÀt som nÄgot som plockats ur en gamman inombordare som gÄr pÄ havet. Hel%*te va det enda som Christian tÀnkte. NÄgot har gÄtt. Vad kunde det vara? Antigen tÀndning pÄ en burk eller soppa som lagt av. NÄgra kompisar kom för att hjÀlpa till med verktyg och idéer. Ett nytt stift inhandlades och sattes i pÄ ettans cylinder för det va dÀr det inte hÀnde nÄgot. Den burken var död. Stiftet som togs ur va total demolerat. Ingen av elektroderna var kvar. Efter det nya stiftet Äkte i motorn sÄ funkade det inge bÀttre. Bara att traila hem bilen med andra ord. Och nu stÄr vi hÀr. Inredningen Àr nÀstan totalt ute ur bilen och förarstolen Àr ditsatt igen. Toppen och det mesta runt motorn Àr ur pockat ur bilen.

SÄ hur ser det nu ut under locket? Jo, som jag misstÀnkte sÄ Àr kolven i ettans lopp skadad, svarar Christian. Det som antagligen hÀnde va att spridaren hÀngde sig eller fick smutts i sig. För hÀr var det ingen soppa nÀr det hÀnde. Om ni tittar pÄ bilderna sÄ ser man nu spikningarna först naggat ovansidan pÄ kolven och sedan letat sig ner pÄ avgas sidan av kolven. Nu vet jag i varje fall vad det Àr som Àr fel, sÀger Christian. Nu Àr det bara att planera för nÀsta Är. Toppen ser ut att ha klarat sig och turbon Àr hel. SÄ det var inte sÄ dyrt som jag trodde att det skulle bli. En riktig botten för 500 Hk kostar tot. renoverad ca 20-30,000 kr sÄ nu e det bara att börja jobba och leva billigt igen. Jobbar numera 6 dagar i veckan. Toppen filar vi till lite bara och fixar den nÀsta vinter. Den fÄr vara standard ett tag till. Vi gÄr in till Christians hus för att ta en kopp kaffe. Vi sÀtter oss i soffan i vardagsrummet och Cart Àr pÄ tv. Perfekt bakgrund till att prata bilar. NÄ, hur ser resten av planen ut? Christan hÀller upp kaffe i vÄra koppar och berÀttar samtidigt: Jo det finns ett par saker jag mÄste göra, ett par jag vill göra och ett par man kan göra. Ett par mÄsten Àr att motorn mÄste lira, ett par nya fjÀderben, större frÀmre bromsar och hÄrdare bussningar mÄste pÄ bilen. De senare Àr pga. att jag har utvecklat mig till en bÀttre förare Àn vad bilen Àr. Ebc bromsar rÀcker inte lÀngre, vÀghÄllningen begrÀnsar hastigheten i kurvorna och motorn Àr rÀtt sÄ sjÀlvskriven. Sedan har vi de saker man vill göra. En ny lack och lÀtta bilen lite. Det första kostar pengar och det senare kostar inte sÄ mycket. Har redan börjat. En massa asfalts och ljud dÀmpnings matta Àr redan ur bilen. Ac:n ska bort. Det Àr ett par onödiga kilon. Har redan bantat mig sjÀlv mer Àn 10 kg sÄ nu fÄr det rÀcka, skrattar Christian. NÄgon kasta in en handgranat och stÀnga dörren lÀttning kommer inte pÄ frÄgan. Det Àr i mina ögon en leksak, en GT vagn. Jag vill kunna sitta och njuta av en skön musik anlÀggning, jag vill inte ha hörselskydd nÀr jag kör bilen, och jag vill kunna busa nÀr som helst. Musik anlÀggningen kommer att vara modul uppbyggd sÄ man kan riva ur det mesta pÄ mindre Àn 5 minuter. Sedan vill jag kunna stÀlla ut bilen utan att behöva springa in i ett hörn och gömma mig. Det Àr dÀr de saker som man kan göra kommer in. Saker ska lackas, poleras och slipas. Det tar bara en massa tid. Och det har jag inte. Men det gÄr nog ÀndÄ. Tillbaka till motorn. Botten kommer att helrenoveras, kolvar och stakar kommer att bearbetas, alla lager och tÀtningar kommer att bytas sÄ Àr det gjort. Alla bultar kommer att bytas till ARP dÀr det behövs. Som sagt tidigare Àr toppen lÀtt att ta av nÀsta vinter. Vidare ska bilen lackas. Vad det blir för fÀrg Àr bestÀmt men vi fÄr se hur resultatet blir. FÀrgen kommer att hÄllas inom 4 dörrars, 4x4, turbomatade familjen i varje fall. Men inte samma mÀrke. Ni kanske ser ett mönster som följts tidigare? Vidare ska kanske vissa kaross delar bytas men det Àr inte klart. Vi fÄr se vad framtiden bjuder pÄ. MÄlet Àr i varje fall att kunna köra nÄgonting nÀsta Är. Men dÄ kommer det att lÀggas mycket svett och tÄrar i bilen om det ska bli möjligt. Med dessa ord lÀmnar vi Christian. Man kan rÀkna med att han inte ger upp, han brinner för mycket för att köra rolig bil för att det skulle ske.
 
 
Aktuellt
2020
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se