Mr cossy skriver om sin bil
Mr cossy skriver om sin bil

Det hela började hösten 2000 dÄ suget blev för stort för en egen Cossie.
Jag har haft just Cossie som drömbil i mÄnga Är, sÄ lÀnge jag kan minnas faktiskt.
Satt och letade pÄ Internet efter ett bra exemplar och hittade min nuvarande bil. Det var bara att handla bilen snabbast möjligt och ta med hem.

Efter drygt en mÄnads anvÀndande sÄ körde jag mitt första ras, frÀmre inre drivknuten rasade och bÄda motorfÀstena var helt av. DÄ var det dags att stÀlla in bilen för Äret och reparera skadorna.
NÀr man vÀl fick ut bilen pÄ vÄren sÄ varade det inte sÄ lÀnge innan man hade oturen att knÀcka 3:ans vÀxel vid lugn strippkörning, Ànnu en gÄng Äkte bilen in under en mÄnad för att spara ihop pengar och delar.
Efter dom smÄ fadÀserna sÄ kom till slut det vÀrsta... Jag och nÄgra kompisar var uppe hos Grabbarna i VÀsterÄs och hÀlsade pÄ, det skulle man inte gjort *S*. Efter Äkturerna i deras bilar sÄ hade man verkligen fÄtt blodad tand för effekt. Det var ju ruskigt kul...

PÄ hemvÀgen var det dags att smida planer för bilens framtid. Nytt sprut, tÀndning, ny turbo, ett rwd grenrör, plenumdistance och spridare köptes.
HÀr skulle lite mer effekt plockas ur maskinen men som vanligt sÄ krÄnglade det till sig igen.
NÀr motorn var fÀrdig sÄ vÀgrade den starta, fick aldrig ordning pÄ tÀndningen och jag hade nÄgra kompisar som försökte hjÀlpa mig utan resultat. Sen fick Àven motorn in olja i cylindrarna och insuget.

Efter att grejat hela vÄren med samma fel sÄ tröttnade jag och sÄlde av sprutet och gömde undan bilen för att fÄ nÄgot annat att tÀnka pÄ.
Hösten 03 sÄ fick jag ett ryck igen att skruva och hittade nu felet med Mr cossies hjÀlp.
Jag hade tabbat mig och missat oljefÀllan, inte konstigt motorn sörplade olja. *S*

Nu var man pÄ hugget igen och passade pÄ att trimma mer. Nu kom en Ànnu större turbo, en bamsingwastegate och ett pulssplitt grenrör frÄn Bmw Andreas. Det blev Àven andra kammar, insug, sinterkoppling och en GrpN lÄda har hittat ner. Hoppas den hÄller lite bÀttre Àn original.
SÄ nu Àr bilen pÄ stor vÀg att bli start klar, hoppas kunna starta upp den under Januari mÄnad dÄ jag mÄste fÄ den igenom besiktningen innan en ordentlig mappning vÀntar för att se hur bra resultatet har blivit.

Till vÄren/sommaren hoppas jag kunna fÄ visa mig lite mer pÄ trÀffarna med klubben och Àven bilsports trÀffar.
TÀnkte Àven prova pÄ lite strippkörning med bilen och se hur det fungerar.

Vi ses i sommar...

Erik.




Mer bilder:



Skrivet av: mr cossy

 
 
Aktuellt
2020
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se