Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-31, 21:35   #81
fordmaffian
Registered User

fordmaffians avatar

Medlemsdatum: jun 2009
Namn: Robert Åhlin
Från: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Yrke: Allt i allo tekniker

fordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamrat
Skicka ett meddelande via MSN till fordmaffian
Jag som förespråkare av den gamla hederliga Otto motorn osv bränsle typ tycker de är helt vansinne med elbilar, problemen ÄR för stora och för kostsamma för att de kan rättfärdiga användningen av elbilar.

Bara som ett fåtal exempel:

1. När man köper en elbil glömmer man de höga tillverkningsutsläppen när bilen tillverkar, speciellt när batteripacken ska tillverkas, de tar upp till 20000 mil innan fördelarna börjar bli synliga. Vilket skick är både batterierna och bilen i övrigt i vid dom miltalen med all den elektronik nya bilar har?

2. Problem med elförsörjningen. Ett yttligare problem är elförsörjningen i elnätet. Som de är nu ligger vi på gränsen för vad vår egenproducerade el mäktar med, mycket tack vare den vansinniga utvecklingen att avskaffa kärnkraften, hade vi startat upp alla reaktorer igen och gjort uppgraderingar av dessa ja då hade en framtid med elbilar KANSKE varit möjlig. Som de är nu och kommer bli en större del framöver så importerar vi skitig el från bla Tyskland/ baltländerna osv, vad är de då för nytta att köra en elbil?

3. Extra utgifter vid inköp av elbil. När man köper en elbil SKA man använda en avsedd laddstolpe med rätt avsedd avsäkring. Visst går de att ladda i ditt vanliga eluttag MEN uttagen är enbart specade för 16ah över en viss tid, oftast ca 1 timme. En såkallad punktbelastning per dygn. En laddstolpe är specad för långt högre ah än så men är svindyr att få uppställd.

4. Batteri service. Hur många verkstäder i Sverige har kompetensen att tillex göra ett komplett batteribyte, tillex tesla? Och vad händer med de uttjänta batteripacken efter bytet?

5. Använda en elbil som dragbil kontra avstånden på laddstolpar. I mina ögon är de helt värdelöst att köra med en elbil som dragbil, låt mig dra ett ex. Om jag köper en bil och kör och hämtar med en biltransport släp i Skåne och ska till Östersund med den? Hur många gånger behöver jag ladda den och hur lång tid behöver jag vänta för att få 100% kapacitet? För att verkligen testa tesen att använda en elbil så kan vi säg att detta är på vintern.

6. Tillverkningen av batterierna. Ingen har väl ungått vilka som bryter tillex kobolt som är en av grund basvarorna för tillverkningen av batterierna. Hur kan man för sitt samvete indirekt sponsra barnarbete under fruktansvärda förhållanden? Beteendet är ju skrämmande?! De får kosta vad de vill men jag ska tänka på mina barn å rädda miljön... sen att man indirekt tillåter att andras barn jobbar med ett jobb där arbetsmiljöverket hade skrikit rakt ut, ja de spelar inte nån som helst roll [emoji2373], nä denna punkten är hyckleri på hög nivå.

7. Funktionaliteten på vintern. Hur säkra är dom vid 20-30 ja ibland 40 minus? Östersunds kommunbilar strejkade nu i vintras vid ganska moderat kyla. De är helt enkelt inte driftsäkra nog

8. Krocksäkerheten i elbilar eller överhuvudtaget batterisäkerheten? Litiumbatterier har bevisats hunna börja brinna utan att man ens kört. Senast va de väl nån tesla som börjat brinna i nått garage. Hur snabbt börjar ett batteripack brinna vid en krock, och röken från denna branden innehåller ju flourföreningar som är mycket giftiga vilket kan döda en innan elden når en [emoji848] ett ex på dessa föreningar är tillex väteflourid vilket är oerhört giftigt. Vad skulle hända om en batteribuss drabbas av termisk rusning i en tunnel? Vad händer om en elbil brinner på Essinge*leden? I mina ögon hade de varit en katastrof!

Ja detta är mina funderingar och tankar. Jag ser hellre en syntetiskt bränsle som staten kan subventionera för en bättre miljö. Vad annars bla betalar vi skatt för?

Mvh

De var bättre förr när man kunde skruva själv...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85
fordmaffian är inte uppkopplad   Svara med citat