Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-27, 19:00   #10
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Det där med djur kontra folk, där har iaf jag lärt mig av erfarenhet att det handlar till stor del om individen i bägge fallen om de är att lita på, inte arten . Men nä, uppenbart har det nåt att göra med hormonnivåer etc också, så där ligger tjurar (särskilt genom storlek), galtar och baggar i särklass om vi undantar enstaka mänskliga individer med tjall som inbegriper binjurarna (där adrenalinet produceras) eller olämplig smak för kemiska preparat.

När det kommer till fallerande tjänsteutövningar kan man ju undra lite om de ansvariga har liknande problem med signalsubstanserna, för där verkar sunda förnuftet ha släckts ner ganska ofta med hänvisning till en "professionell inställning" när det för sent uppdagas att de totalt förbisett vårdbehov etc. Mjo, nu raljerar jag förstås en aning, men beteendevetarna missar ofta de facto att våra reaktioner styrs i grunden av samma enkla mekanismer som styr enklare däggdjur - det primäravalet mellan flykt och strid kommer upp till ytan i stressituationer och förvandlas till att handla om att antingen skyffla ett ärende åt sidan eller ta i tu med saken. Verkar som att det är flykt som allt oftare blir svaret idag.

Där jag tillbringar vardagarna hör jag ofta hur väntan på att nå handläggare hos FK brukar innebära i snitt omkring 20 minuter i telefonkö, det måste betyda något. Att få prata med vårdcentralerna brukar betyda att ringa en telefonsvarare på morgonen och sedan i bästa fall att någon hinner ringa tillbaka före lunch, för på plats så är kön i väntrummet så lång att många akutbesökare ger upp och går hem efter någon timmes väntan. Arbetsförmedlarna i området har i sin tur minimum nån 200+ klienter vardera att försöka vägleda, ibland inklusive försöka att finna en fast bostad åt, eftersom de vise i centralenheten undan för undan kastat på dem nya uppgifter ovanpå den egentliga, att förmedla arbeten. De har fått ta över ungefär halva bördan från invandrarverket och socialen utan att ha varken personal eller tillräckliga sakkunskaper, men detta kan knappast de enskilda handläggarna ges skulden för utan det handlar mera om ett system som har tappat kontakten med verkligheten som SK Racing-Mats belyste rätt bra här.

För mig syns det som att vi befinner oss i en situation liknande den öststaterna hamnade i när Sovjet kraschade, fast nåt slags light-version på samma sätt som samhället före var en slags mänskligare variant av hur det fungerade där (hupp, nu blev det svårt att inte trassla in det i politik men å andra sidan kan ingen sida frånsvära sig ansvar). Vi är som sagt inskolade i ett system som vittrat bort men travar på i gamla vanor, folk förväntar sig att samhället ska komma till undsättning när det skiter sig, från lokala till nationella pampar tror de att storföretagen ska göra sina nyetableringar inom landet fastän det mesta ägandet idag ligger utomlands osv.

Jag hörde förresten ett ganska intressant gnabb på radion igår för och emot att enskilda län öppnar egna representationer i Sthlm för att få en direktkontakt när maktens centrum mer och mer stängt dörrarna om sig, samtidigt som en del tyckare menar att det är att acceptera systemfelen. De som sitter i glastornen måste nog börja acceptera att ett träd växer från rötterna, inte från kronan (bokstavligen, om man skriver Kronan med stort K = staten ) som de predikat i århundraden, likadant ute i landet är det nog dags att öppna blicken inför att det finns massor av informell klokskap ute i samhället att samla upp och finna nya lösningar för småskalig samverkan i snart sagt alla sammanhang, helst utan att pinka revir samtidigt. Aj, nu tror jag att jag tappade balansen i mild affekt och snubblade av pallen , borde förresten gå och handla - nån som vill ta ordet?

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2015-06-27 klockan 19:03.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat