Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-15, 01:50   #57
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Jomentjena! Ja, OT 1 har jag så mycket erfarenhet av att jag kunde väl nästan ta plats bakom disken i stället, som en bekant föreslog på fullt allvar ... Kort så syns hela den statliga verksamheten lida av stora inre svårigheter som inte minst drabbar personalen. Som du säger så finns en del förmedlare som verkligen förtjänar uppskattning för sitt engagemang i att ge bra hjälp men pressen driver bort de flesta av dom och kvar blir mest papperstigrarna som låter regelboken styra allt och resultatet blir detsamma med de få nya som ger sig in i jobbet och inte törs ta ut svängarna.
En grov beräkning jag hörde om vid sidan från en i branschen säger att bara runt en femtedel av alla lediga jobb kommer till AF:s kännedom numera. Att surfa på jobbannonssajterna ger fler napp har jag själv noterat också, men det förändrar ju inte situationen med närmast krav på högskola för det mesta annat än städjobb vare sig det är motiverat eller ej och förstås hamnar ansökan i regel direkt i papperskorgen om man har någon nedsättning i arbetsförmågan.
Vet inte om det bara är jag och många jag pratat med som har intrycket att arbetsgivarna idag ser mindre till faktiska kunskaper och erfarenhet utan mer till betyg och dylikt utan mycket krav på validering. Men jag kan ha fel förstås.

OT 2: En intressant utredning av PRV-sexan, det förklarar bra varför de fått så mycket skit av fd 264/760-ägare och ger lite aningar om varför de franska höll så mycket bättre efter deras uppgraderingar (utöver några Renault 30 minns jag ett par Peugeot 604:or som rullade i trakten upp till rätt bra miltal; den ena tog rosten vad jag minns medan den andra kan finnas undanställd än och en tredje har dykt upp rätt nyligt som sommarbrukis hos en veteranbilsfantast).

Detta med syntetbränslen och biobaserade smörjmedel är ju ett område med stor potential som verkar mycket lovande . Som sagt får vi hoppas att det går att skapa bra ekonomi i det och att det inte blir ännu en skatteko att slaktas kortsynt för att täcka dålig förvaltning som det gått för alla andra försök med alternativa bränslen. Propangas (runt halva priset av bensin och marginella utsläpp i jämförelse) bör ju också kunna vara med och tävla om det går att lösa kruxet med lagring och hantering på ett billigt och säkert sätt.
Lite hjärntrött efter mycket tankejobb idag så minns jag inte om det varit uppe här förut i nån tråd, men propangas syns ju som ett intressant bränslealternativ om det bara går att finna bra lösningar på problemet att kokpunkten är låg och antingen kräver extrema temperaturer för att kunna lagras flytande eller kraftiga och därmed mycket dyra trycktankar för gaslagring. I USA används det i en del bussar (bl a några renoverade veteranbussar bekostade av Ford som körs i nationalparkerna) så uppenbarligen är det ingen omöjlighet rent praktiskt, men som sagt dyrt att hantera. Däremot ligger priset på Propan runt hälften av bensinpriset därborta och då är ju bensinen betydligt billigare där - än så länge iaf, fast det snackas på nätet om att den situationen är på väg att ändras över tid.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat