svårstartad kall ford sierra Doch

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

om igen

Inlägg av ville3000 »

Nu har jag gjort om de men den testa tomgången en gång och då spelade jag inte in så klart tog bort batteri en stund men sen ville den inte testa nå mer så jag fick de här jalla fall

motorn PÅ http://www.youtube.com/watch?v=Pie_kumsJfc

Motorn av http://www.youtube.com/watch?v=kJHB0sLMdUQ

Sen i morse innan jag drog till jobbet spruta jag in start gas och den startade nästan men sen dog den då och man fick köra på starten så nå soppa fel är de
börjar misstänka att pumpen är dålig och backventilen är dålig

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Sitter på jobbet nu och de har spärrat tuben men ska kolla ikväll.

Hade ditt problem varit sopparelaterat så hade den inte bara vare svårstartad kall, en bil drar mest soppa på full last, alltså när du kör fort med mycke gas, har du ett igensatt soppa filter märks det där, har du en soppa pump som inte orkar leverara så märks det också där.

Ditt problem är troligast någon givare eller kabelbrott. Den har nog inte kontakt med vattentemp givare och då blir den svårstartad kall, jag skulle tro att du har en massa givare som har tappat jorden eller liknade, din bil går säkert på ett nödprogram utan givare öht.

Red ut dina givare innan du börjar byta mer saker på måfå!

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Jehapp

Med motorn på
50, Europeiskt styrdon (visas alltid först i test med motorn igång)
57, Trottelrörde sig under test (med motorn igång) Kommer denna konstant så är troligast spjället ställt för högt.
23, Vattentemp, för hög volt.
57, upprepning
23, upprepning

Börja med att mäta upp din tps enligt denna
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=54079

Sen skulle det vara intressant att veta vad din vattentemp mätare säger. Men jag minns inte vilken volt det var vid vilka temperaturer och jag har sålt min sista dohc sierra förra veckan.. Men börja med TPS enligt tråden jag länkade till.

I testet med motorn av får du
19, KAM fungerar ej (minnet trasigt i styrboxen)
15, Spjällägesgivaren, signalen överskrider gränsvärdena.
23, Vattentemp, för hög volt.
19, upprepning
15, upprepning
23, upprepning

19 kan bero på att du nollat boxen annars är det inte bra...
de övriga koderna pekar på samma som testet med motorn på så börja med TPS.

Och TPS och vattentemgivaren har samma jordpunkt, kan vara slump eller så har du ett kabelbrott, kolla så tps och vattentempgivaren har kontakt med jord på de bruna kablarna, lättast är att sticka en nål genom kabeln och mäta på den.

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

TPS Test

Inlägg av ville3000 »

Hej gjorde TPS testet idag fick följande värden och stabila

med tändning på och ingen gas var de 1volt

med tändning på men med full gas 4.59 volt


tror fortfarande de att de är backventilen på pumpen som har gett upp.

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Där har du då fel nummer ett, det får max vara 0,7 volt för att vaar "riktig" tomgång, helst ska du ha 0,5 volt, detta är inget stor fel men det stör din tomgång.

Jag tror att din tempgivare är väck eftersom din tps var ok men feljusterad.

Visst kan du testa att byta soppapump (har för mej att backventilen är inbyggd) men dina sympton pekar inte på det felet. Men du gör såklart som du vill.

Mät tempgivaren bak på styrboxen både vid kall och varm motor, vi borde kunna räkna ut om det är något galet med de siffrorna, mät gärna medans motorn blir varm och se hur volten beter sig.

Mät pinne 7 och jord, mät volt

Kall motor bör ligga vid några volt 3-4 kanske, beroende på temperatur ute. Helt varm motor bör ligga på 0,5 volt om jag inte minns galet.

Får du 0 eller 0,5 volt helatiden så tror bilen att motorn är genomvarm och skickar på betydligt mindre soppa.

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

Inlägg av ville3000 »

okej men 1 volt kan väl inte ha nåt att de är svår att starta det är möjligtvis tomgången som du säger men ska kolla de där också vill ju veta innan jag köper nåt :)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Nej men det förklarar varför du får en felkod på tps.

Ja det bästa är att reda ut det elektriska först innan du ger dej på de mekaniska bitarna.

En trasig backventil hade mer visat sig med att bilen alltid hade malt länge med startmotorn innan den startat oavsett om den var kall eller varm.

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

Inlägg av ville3000 »

Vid kall motor : cirka 4.5 volt
Vid Varm motor: Cirka 4.64

Spännande problem detta :)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Ok, jag tror inte du har någon kontakt med tempgivaren eller så är den väck, bilen går på nödprogram. Du får nog tillbaka 5volt signalen helt enkelt och det köper inte styrboxen, du har iaf troligast hittat felet

Kolla kontakten och ohm mät in till styrboxen, alt testa att byta ut tempgivaren

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

Inlägg av ville3000 »

tempgivaren har jag bytt de var de första jag byte men ska mäta endå

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Eftersom du har samma volt helatiden inom marginalen, stor risk att det bara är mer kräm i batteriet osv när motorn är varm som ger dessa variationer du visar på. För skulle man titta på vad 4,6 volt är för dessa tempgivare är det jävligt kallt... och förmodligen så tycker inte styrboxen att den har kontakt och förbiser tempgivaren och din bil går på ett nödprogram.

Bytte du rätt givare? Det finns några stycken, en för fläkten, en för tempmätaren, en på bränslebryggan, en för lufttempen och sist en för styrsystemet.

Ser ut såhär
Bild

Sen hjälper det inta att byta om du har ett kabelbrott, därför måste du mäta kablarna också.

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

vart ?

Inlägg av ville3000 »

Vart sitter den där för styr systemet

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Om jag inte minns fel så ska den sitta på/under insuget, i mitten har jag för mig.

Skriv svar