Sajttips - informativt om bil & teknik

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Sajttips - informativt om bil & teknik

Inlägg av Släggmek »

Hmm, jag fann ingenstans att lägga detta tips i rappet (kanske en fast avdelning för rekommenderade länkar till liknande vore bra ;) - om nu inte sökmotorerna reagera på ansamlingen, se nedan - så jag gör en ny tråd:

Car Bibles (enbart på engelska, men lättläst) syns som ett väldigt ambitiöst och seriöst projekt för att samla mängder av garagekunskap och branschinformation om även det man sällan tänker på förrän det pajar. Högt och lågt, förklaringar av fordonsdynamik och guider för beräkning av korrekta däckdimensioner sida vid sida med förklaringar av maskinoljors skillnader i uppbyggnad och egenskaper versus felsökning av irritationsmomentet "majonnäs i oljelocket" :D vid läckage eller varför bl a 70-talets Ford-motorer ofta drabbades av oljetjära i systemen. http://www.carbibles.com/

Tyvärr har länksidan tagits ner p g a krångel med Google, men det går att hitta den sista upplagan sparad hos Internet Archive för en del vidare rekommendetioner
https://web.archive.org/web/20120318053 ... ibles.com/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ett par inarbetade sajter (bägge kräver registrering) inriktade på 3D-grafik och 3D-modeller som har gott om skisser, måttuppgifter och bilder för den som vill prova snida sin egen Ford-modell eller göra snygg grafik av ritningarna och tillsammans täcker de närmast alla modellserier åtminstone i stora drag. Samtidigt är det ett par bra ställen ifall man har tid och tålamod att mullvada efter de där svåra pusselbitarna av information man gått bet på i nåt projekt man står med och inte kunnat få svar av andra på heller :). Här ryms mycket ströinformation både bland filerna och i diskussionerna, gamla fabriksdatablad och annat godis.

http://www.the-blueprints.com/ (obs. att de filer som är i vector-format kostar) - här hittas även en del sorterade fordonsdata för vissa modeller. Och lite tips för hur man ska göra. Inte bara bilar utan skisser på det mesta man kan vilja göra modeller av, eller mobiltelefonskal :D. För Ford specifikt finns det 1600+ poster i skrivande stund.

http://smcars.net/ - Klassisk 3D-sajt. Ett bra ställe om man letar originalritningar särskilt på gamla modeller, mycket dyker upp där.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

DIY Ford - Do It Yourself Ford Projects är en entusiasts privata hemsida som rymmer stora mängder detaljerad teknisk information om främst USA-Fordar men även en del fakta om bl a transmissioner som spiller över på en del av de större europeiska. Här förklaras också en del av Fords reservdelsnummergivning. Mycket av uppgifterna är svåra att hitta på annat håll eftersom de hämtats ur verkstadsböcker etc, så detta är en guldgruva av information för många: http://diyford.com/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5737
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Släggmek skrev:DIY Ford - Do It Yourself Ford Projects är en entusiasts privata hemsida som rymmer stora mängder detaljerad teknisk information om främst USA-Fordar men även en del fakta om bl a transmissioner som spiller över på en del av de större europeiska. Här förklaras också en del av Fords reservdelsnummergivning. Mycket av uppgifterna är svåra att hitta på annat håll eftersom de hämtats ur verkstadsböcker etc, så detta är en guldgruva av information för många: http://diyford.com/
Fanns mycket matnyttigt där, blir ett par timmars läsning. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Här http://saabjournal.blogspot.se/ är en mycket bra amerikansk blogg om Saab som innehåller mycket bra tips för alla som skruvar Fords V4:or, men även en hel del finmekaniska GDS/DYI-guider om felsökning och reparation av sånt som fördelare, instrumenteringar och bilklockor med mera främst till europeiska bilar så det är mycket av Bosch, VDO och annat standardsortiment vi är vana vid. Värt en noggrann genomgång även av arkiverade sidor :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Snabb beskrivning av många av de Ford-motorer från sextiotal och framåt som vi känner igen och en del vi aldrig sett här annat än ibland i privatimporter - nyttig kompletterande läsning från officiellt håll för nördar och garageråttor ;). http://www.fordperformanceracingparts.c ... istory.pdf
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nyttig information om moderna bränslekvaliteter, de problem de kan orsaka i en del bränslesystem och tips på lösningar.

http://www.fbhvc.co.uk/legislation-and- ... formation/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

https://www.dropbox.com/sh/xiy9852tzflm ... PtXEa?dl=0 Reservdelskatalog för Taunus 17M P3, upplagan från 1968 scannad av någon hygglig entusiast som postade en länk i forumet hos http://www.17m-p3.de . 960 A4-sidor i PDF-format. Språk i katalogen: engelska, tyska, franska och spanska. Kan läsas direkt, men ett ytterst sällsynt dokument och oumbärligt om man har en P3:a så då är det värt besväret att tanka ner.

Observera, vill man inte regga ett konto hos DropBox för att kunna ladda ner så funkar det även via appen DownloadHelper (gratis för Mozilla Firefox webbläsare) men ändra namn på filerna ifall du har Windows 10. Visningsappen Edge kan annars tolka dem som MP4 video trots att ändelsen är .pdf, anger att något fel och att de inte kan öppnas. Windows kommer att varna för att de kanske inte funkar om du byter namn, men det blir tvärtom.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

"The Cortina Mk 1 Data Book compiled by Tommy Sandham"
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/databook.htm
är nog bland de mest omfattande webbsidorna :thumb::thumb::thumb: om första generationen när det gäller fordonsdata. Inga utfästelser görs om att vara komplett eller garanterat korrekt i alla detaljer (däremot påtalas faktabrister tydligt där de förekommer) så det förutsätter gott omdöme hos användaren som vid allt mekande, men sidan innehåller mycket av de där viktiga små detaljerna som är svårfunnen kunskap för andra än garvade entusiaster. Gott om verkstadsinformation som typkoder, tidslinje för ändringar etc men mycket är ren garagekunskap från ackumulerade erfarenheter :cool: så se till att notera t ex vilka bromsdelar som går att anpassa från Capri som ersättning, vilka plåtbitar som passar från mk II osv. Av betydelse även om nån har en Corsair - de har mycket Cortina i sig (inklusive plåtar i golvet och torpedväggarna) och särskilt den första serien som hade Kent-motorer. Likadant har en del info bäring på Consul Classic 315/Consul Capri 335 och Anglia 105E som bägge lånade ut mekanik till Consul Cortina/Cortina mk I.

Eftersom sidan sattes upp redan i WWW:s gryning och har legat helt stilla sedan 2006 finns naturligtvis stor risk att den en dag är borta, men som mycket annat godis finns den sparad & speglad hos The Internet Archive https://web.archive.org/web/20150415000 ... tabook.htm inklusive undersidorna med extra info om Australien-byggda bilar etc som fungerande länkar inom arkivet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ett mycket bra knippe instruktioner och tips på engelska för rally/racing-konvertering av Escort mk 1 och mk 2 på den här sidan http://www.doublegmotorsport.com/rsprep/prepindex.html, inte minst läsvärt även för landsvägsåkare om man håller på och busar till något äldre som har släktskap (fr o m Anglia 105E upp till Cortina mk 2 och Capri mk 2/3) eller liknande konstruktion (Taunus 17M P2 och P3 i stora drag). Materialet om karossmodifiering går noga in på vad som behöver förstärkas vid hård belastning och hur man gör det bäst ända ner på avstånd mellan extra svetsar. Dessutom med gott om ritningar för egen tillverkning av plåtdetaljer till Escort, ofta ingen större konst att anpassa efter behov till många av de andra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Apropå Escort-byggen; ett par adresser jag redan droppat i en ämnestråd, men så bra material :thumb::thumb: att de bör vara lättfunna:

Ford Escort Rally Preparation, manual för Escort mk 1 och mk 2 från Fords tävlingsavdelning när det begav sig så det är daterad men insatt och giltig information. Språket är engelska. Mycket info om det mesta för uppgradering och en del som relaterar även till andra 70-tals Europa-Fordar. Gott om skisser och måttuppgifter, men åtdragningsmoment anges i foot pounds (lbs.ft) osv så det fordras en del omräkning. 13 kapitel över 158 sidor, tyvärr scannade från en fotostatkopia säkert i andra generation så fotografierna är hårt kontrasterade, men en bra hjälp ändå. http://calencar.free.fr/escort/tech/For ... ration.pdf

En wiki-sida på engelska om Escort mk II Group 4, bra tabellöversikt över allmänna fordonsdata inklusive bl a utväxlingar. Lite färskare, så kraftmåtten etc är angivna enligt SI-systemet. Scrolla ner för att hitta original måttskiss för bottenplattan och sprängskiss av karossen. http://tech-racingcars.wikidot.com/ford-escort-mk-ii-rs
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
zowix
Veteran
Inlägg: 515
Blev medlem: fre mar 27, 2015 5:23 pm
Namn: Björn B
Kör: Fiesta ST+ -15
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 321

Inlägg av zowix »

Kontrar Släggmeks inläggom enhetskonveterings-sida. Den såg lite stenålders ut, tycker den här är mycket enklare och mer lätt läslig. :)

Tycker det också var konstigt att jag inte kunde lägga in det direkt i tråden som han gjorde? För hittar inte det inlägget i den här tråden. :confused:
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot.

Fiesta ST 2015 :prop:
http://www.garaget.org/?car=376787

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5737
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

zowix skrev:Tycker det också var konstigt att jag inte kunde lägga in det direkt i tråden som han gjorde? För hittar inte det inlägget i den här tråden. :confused:
Man får köra lite manuell handpåläggning. ;)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 884
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Blixnabb »

Den här är lite rörig men har hjälpt mig en del, inte lätt att hitta info om FRS
http://workshop-manuals.com/ford/focus_ ... is_manual/
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
Tidigare.:Fiesta Titanium XD-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Skriv svar