Ny cosworthägare har massa frågor.

Allt om Fords Cosworth-modeller.
F_lindgren
Erfaren
Inlägg: 39
Blev medlem: tor jul 25, 2013 5:31 pm
Namn: Fredrik Lindgren
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Trollhättan

Ny cosworthägare har massa frågor.

Inlägg av F_lindgren »

Hej hej. Ny på forumet(och snart klubben) och ny inom ford kretsarna.
Har skaffat mig en Ford Sierra cosworth -90 4dr.
har googlat runt en hel del men inte riktigt hittat det jag söker.

Bilen är 4*4 original men idag rwd. Framvagnen är original och är det samma framvagn på 4*4 och rwd modellerna? Finns det någon sida där man kan köpa typ ställbara länkarmar och andra uppgraderingar till chassit? Gärna svenska eller bra engelska sidor.

Skilljer sig bakvagnen något. vad jag kan förstå så sitter det en 7" diffklump i. (8mm skruvar på drivaxlarna).
Vad jag har förstått har rwd en 7,5" diff? Passar en sån rakt på eller måste det moddas. Eller håller en 7" med quafie diff lika bra? (~600 hk).

Är även i stort behov av coilovers till bilen. Någon bra svensk sida som säljer dessa och har ni några att rekomendera, gärna ställbara i dämpare också.

Tycker även att det är svårt att hitta stylingdelar till denna bil. Har hittat någon huv å framlampor. Vet ni några bra sida som har diverse prylar(gärna kolfiber)?

Tror det var alla frågor som jag hade att tänka på nu. Har jag skrivit något konstigt får ni gärna dumförklara mig. ny på dessa bilmodeller som sagt :D

Tack på förhand och vi ses på träffarna nästa år :)
MVH Fredrik

Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »


Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Framvagnen skiljer. RWD har en pressad plåt konstruktion, 4x4 har en gjuten i alu.

Ställbara länkarmar och kasterkit (ersätter krängaren med fasta stag) finns att köpa, kolla på länkarna som Tobbe så fint klistrade in här ovan.

Själva bakvagnen i sig ihop med länkarmar ska inte skilja så när som på fästerna till diffen.
4x4 som har en 7" diff har således 7" mellan fästöglorna, RWD som har en 7½" så i sin tur 7½" mellan fästöglorna. Går att svetsa om om man vill annar är det bara att byta hela vaggan bak.

7" quaife på en RWD konverterad och en 600 kusar än nog inte att rekomendera, då är det en 7½" som rekomenderas!

Coilovers finns en del att välja på, många inkl mig kör med GAZ. GAZ finns i 2 modeller, GHA (basic, höjd och styvhet), GGA (Gold, höjd, styvhet och retur, konstruktionen är något starkare). Finns, AVO, K2, Sellholms m.m. m.m.

Sierra är väl som tur är inget stylingoffer + att det är en gammal bil vid det här läget.
Finns Morette Quadlights (strålkastare), Combatkit (kjolpaket), kolfiberhuvar, ögonlock m.m.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Bakvagns/diffästet och bärarmar är samma som Scorpio, dom äldre.

F_lindgren
Erfaren
Inlägg: 39
Blev medlem: tor jul 25, 2013 5:31 pm
Namn: Fredrik Lindgren
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Trollhättan

Inlägg av F_lindgren »

Tackar så mycket för svaren. Länkarna var väldigt bra.

och gällande bakvagnen så är det bara att ta bryggan från en rwd eller scorpio med 7,5" och sen flytta över länkarmar å det? Passar 7,5" drivaxlarna i hubbarna på bilen(har skivor) med längd å allt?

Med vänlig hälsning Fredrik

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Tänk bara på att Scorpio har inte diff std, fanns bara på dom som det köptes till på.

Länkarmarna passar rakt på, när det gäller hubbar o knutar så är jag osäker och lämnar det till någon som vet exakt.

Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

Här har du en sida till

http://www.racetuners.com/shop/

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror ju i och för sig att en 7" Quaifediff håller bättre än en 7,5" standard Ford viskodiff... Det brukar väl vara smådreven inne i diffen som rasar, Quaife har ju en helt annan konstruktion där. Att rasa kronhjul och pinjong är nog mindre vanligt.

Ska du byta till 7,5" tycker jag du ska satsa på en riktig diffbroms även i den klumpen. Jag har handlat en del av Gearboxman i England, de tar 810 pund för 7,5" Gripper och 790 pund för 7,5" Quaife.

Det behövs drivaxlar, knutar och hubbar för 7,5" och jag tror att Scorpions hubbar har andra lagerdimensioner, inte helt säker.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

F_lindgren
Erfaren
Inlägg: 39
Blev medlem: tor jul 25, 2013 5:31 pm
Namn: Fredrik Lindgren
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Trollhättan

Inlägg av F_lindgren »

therealpinto skrev:Jag tror ju i och för sig att en 7" Quaifediff håller bättre än en 7,5" standard Ford viskodiff... Det brukar väl vara smådreven inne i diffen som rasar, Quaife har ju en helt annan konstruktion där. Att rasa kronhjul och pinjong är nog mindre vanligt.

Ska du byta till 7,5" tycker jag du ska satsa på en riktig diffbroms även i den klumpen. Jag har handlat en del av Gearboxman i England, de tar 810 pund för 7,5" Gripper och 790 pund för 7,5" Quaife.

Det behövs drivaxlar, knutar och hubbar för 7,5" och jag tror att Scorpions hubbar har andra lagerdimensioner, inte helt säker.

Gustaf
Japp har kollat runt massor nu och tror jag vet hur jag ska göra för att få dit en 7,5" diff.
MEN en quaife diff passar i alla scorpioklumpar även om dom har "diff" original eller inte?
Är ju mest ute efter storleken för dom verkar hålla mer.
Gäller bara att hitta en med bra utväxling isåfall.

Pratade även med TG Racing och den pojken verkade ju allting jag behöver, även fast det kostar lite mer här i Sverige.
Haft Ford i snart två veckor och nu känns det som om att jag haft det hela mitt liv. Tack igen för alla tips och länkar :D

Skriv svar