Snabbaste sätt att riva ur cossie maskin

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Snabbaste sätt att riva ur cossie maskin

Inlägg av Salar »

Tja är lite nyfiken hur alla går tillväga här på forumet när dem river ur sin maskin ur bilen!

Själv så lossar jag och kompisen alla skruvar runt lådan, lite slangar till vatten, lite el och självklart allt "vanliga" som man måste lossa för att få ur den sen hinkar vi ur den utan lådan. Vi demonterar även turbo och grenrör men insuget låter vi vara kvar. kanske 2-3timmar totalt skulle jag nog säga, vi har gjort detta 2 gånger och det har varit på en RWD cossie.

är nyfiken hur ni andra gör!!? någon som testat ta ut hela paketet med lådan, turbon osv, även hur länge det brukar ta.

Vi gör detta utan någon billyft också. så skriv gärna om ni använder lyft el liknande


Mvh, Salar

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Ort: Lindesberg
Medlemsnummer: 14

Inlägg av need 4 speed »

Lyfter toppen med turbo, insug och allt.
Lossar bakre kardan från lådan.
Lossar framvagnen ner på en domkraft och drar ut hela paketet.
Tar ca 2-3 timmar. Gäller en 4x4 cosworth
Ingen lyft förutom domkraft används.
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Inlägg av Salar »

need 4 speed skrev:Lyfter toppen med turbo, insug och allt.
Lossar bakre kardan från lådan.
Lossar framvagnen ner på en domkraft och drar ut hela paketet.
Tar ca 2-3 timmar. Gäller en 4x4 cosworth
Ingen lyft förutom domkraft används.
fan då måste vi va slöa om du gör allt detta på 2-3 timmar!! :D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Beror ju hur många en är, samt hur synkade vi är, är vi 3 hyggligt nyktra vana Sierraskruvare, ja då tar det inte många timmar förens hela bilen är rensad, från ALLT.

Vi vet vad det sitter o med vad, så vi langar verktyg till varandra utan o säga något, typ, då går det undan.

Men det snabbaste sättet är enligt mig att ta motor/låda neråt, men det beror ju på vad en har för utrustning i slutänden.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

När jag väl skruvar så skruvar jag inte speciellt snabbt. Men är jag själv så kan jag nog få ur maskinen på 6-7tim skulle jag tro. Pallbockar och motorlyft är det som gäller.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

tror 1.30min är snabbaste om inte ännu snabbare har jag lyft ut motor på själv med motorlyft domkraft o pallbockar.
bort med insuget sen låter jag grenrör sitta kvar lossa bultar runt vxl låda motorfästen sen kossa kablaget till motorhärvan o vips

då har jag gjort detta gaaanska många gånger :P

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

Man binder fast motorn i en stark lina i ett träd sen backar du satan!! har sett det på youtube:) vad kan det ta? 2minuter?
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Martin skrev:tror 1.30min är snabbaste om inte ännu snabbare har jag lyft ut motor på själv med motorlyft domkraft o pallbockar.
bort med insuget sen låter jag grenrör sitta kvar lossa bultar runt vxl låda motorfästen sen kossa kablaget till motorhärvan o vips

då har jag gjort detta gaaanska många gånger :P
jo nått sånt ligger jag också på ;)

mitt mekrekord är byte av en topppackning på en pinto,, det tog knappa 2 timmar,, jag och en kompis utförde detta,, vi är vana mekaniker, detta är inkl varmkörning i ca 20 min å efterdragen topp ;) och byte av olja oljefilter :)

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Inlägg av Salar »

ErikJ skrev:Man binder fast motorn i en stark lina i ett träd sen backar du satan!! har sett det på youtube:) vad kan det ta? 2minuter?
hahahaha! Joo så kanske man kan göra :P

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Inlägg av Salar »

SK Racing skrev:Beror ju hur många en är, samt hur synkade vi är, är vi 3 hyggligt nyktra vana Sierraskruvare, ja då tar det inte många timmar förens hela bilen är rensad, från ALLT.

Vi vet vad det sitter o med vad, så vi langar verktyg till varandra utan o säga något, typ, då går det undan.

Men det snabbaste sättet är enligt mig att ta motor/låda neråt, men det beror ju på vad en har för utrustning i slutänden.
Neråt? Du menar att du lyfter hela karossen och tar motorn o allt nerifrån?

Typ om man har lyft så släpper man allt sen hissar upp själva bilen så är hela motorn kvar på ex pallbock?

eller är jag helt ute och cyklar?:banghead:

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Inlägg av Salar »

Martin skrev:tror 1.30min är snabbaste om inte ännu snabbare har jag lyft ut motor på själv med motorlyft domkraft o pallbockar.
bort med insuget sen låter jag grenrör sitta kvar lossa bultar runt vxl låda motorfästen sen kossa kablaget till motorhärvan o vips

då har jag gjort detta gaaanska många gånger :P
Man ser ju att det är lite skillnad då vi låter insuget vara kvar :)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Hur svårt kan det vara .......
http://www.youtube.com/watch?v=L3mYcnfzM5E
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Pallar upp bilen, av med huven, av med kyl och ic, slangar och kabelhärva, lossa växellådan och motorkuddar, lyft :-) går kvickt om man är på humör. Så har jag gjort på min rwd, knixigare att få i motorn sen med lådan på plats men det går.
//Johan

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Salar skrev:Neråt? Du menar att du lyfter hela karossen och tar motorn o allt nerifrån?

Typ om man har lyft så släpper man allt sen hissar upp själva bilen så är hela motorn kvar på ex pallbock?

eller är jag helt ute och cyklar?:banghead:
Hissa upp bilen på pallbockar, modellen som är manliga och därmed lite högre, sen under med domkraften o lossa motor/låda o kardan o ner med det, sen drar du ut det framåt, behövs det så lyfter du upp karossen framtill och drar ut hela paketet, med motorbalk.

Smidigast är ju med lyft, ska du skrota bilen och inte ha karossen, ta o kapa av fronten o ta motor/låda rakt fram.

Fördelen med o ta i o ur allt underifrån är ju att vid nylackad kaross så är ju risken mindre för lackskador om en tar det underifrån, annars om motorn tas i uppifrån så ökar ju risken för åverkan på ex-vis lacken.

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Inlägg av Salar »

Papillon skrev:Pallar upp bilen, av med huven, av med kyl och ic, slangar och kabelhärva, lossa växellådan och motorkuddar, lyft :-) går kvickt om man är på humör. Så har jag gjort på min rwd, knixigare att få i motorn sen med lådan på plats men det går.
Detta e ungefär hur vi gör!

:)

Skriv svar