Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Cosworth

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-04, 21:57   #1
CosworthSierra
Registered User

Medlemsdatum: apr 2007
Namn: Tobias A
Från: Simrishamn
Kör: lugnt...

CosworthSierra +200 Är en tillgångCosworthSierra +200 Är en tillgångCosworthSierra +200 Är en tillgång
planing av topp Cosworth

Varför är många som kör Cosworth rädda för att plana av toppen och toppsvarva blocket?

Jag var tvungen att en ytterst liten putsning på mitt block, och toppen fick planas 0.15.
Jag vet inte vad som är gjort tidigare med mitt block/topp, men delarna var som sagt i behov av detta.

Kompet höjs alltså, men vad kan hända? Och om jag samtidigt har CP lågkompskolvar, jämnas kompet ut igen då på nåt sätt?
CosworthSierra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 07:54   #2
SK Racing
Guest

Som jag förstått det hela så är det ventilsäterna som får för lite gods runt sig på bilar med "sneda" ventiler, sen om toppen sitter på en cossa eller Volvo B234 spelar boll, angående kompförhållandet så är det ju inget man behöver tänka på om man planar någon tiondel endast.

Många gånger så planas kanske toppar lite i onödan kanske, men jag ombesörjer alltid att få toppar planade på motorer jag river i då jag endast då vet att den är plan och kan på så vis garantera att jobbet blir etthundra procent utfört.

Mina egna motorer har fått topparna planade en gång och dom planas ju inte igen då jag vet att dom är plana då jag inte håller på o fjantar mig med att koka mina motorer exempelvis.
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.