Att köpa en Mondeo 3,0?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Inlägg: 2479
Blev medlem: tis apr 20, 2004 4:54 pm
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Ort: Uppsala

Inlägg av Lemon »

Mileson skrev:Nej farthållare är inte standard på ST220.. om du följer länkarna nedan så kan du läsa vad som är standard och vad som är tillval på ST220 på Fords hemsida… kollar du även noga på bilden så ser du att det saknas knappar för farthållare på ratten….. (spara den och förstora upp den i någon bildvisningsprogram) men visst har kanske många ST220 det ändå, men då har första ägaren beställt det som tillval….

http://www.ford.se/ie/mondeo_old/mdo_ov ... 20/-/-/-/-

http://www2.fordconnection.com/fordconn ... specs.html

Vilken bill som är snabbare generellt kan jag inte säga, det är nog rätt lika… det beror nog mer på föraren och i vilken kondition bilen befinner sig i…. det jag däremot kan säga är att min bil är MYCKET snabbare…. än så länge är det inte en enda ST220 som varit ens i närheten att bjuda upp till dans här nere omkring i alla fall…. :)

Har nog vägarna förbi Uppsala i sommar… då du… ;):p
Jag skrev att det "nästan" är standard för i princip 97% har valt det när dom var nya, vet att det är tillval :)

Ja kom förbi får vi ta en repa ;)
Har kört många 3.0 med 204 och ett antal st220 och enligt mej är det iaf skillnad men det kanske är en smaksak, kanske bara känns så för att st220 är "sportigare" på nåt sätt ;)

Mileson

Inlägg av Mileson »

Hahaha… ja du sa faktiskt ”nästan”… det gjorde du.. :) lite märkligt av Ford att det inte är standard på bilen eftersom nästan alla beställer det ändå…

Helt klart har du rätt när du säger att ST220 känns vassare eftersom den har styvare fjädring och lägre profil på däcken, lite sportigare ljud och så…. lite gokart känsla… :)

jjugga
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 19, 2009 8:42 am
Namn: Jörgen
Kör: mondeo st220 - 04
Ort: stockholm

Inlägg av jjugga »

Hur kan en 204 hästars mondeo vara snabbare än en 226 hästars? Det är ju i princip samma bil, samma vikt osv. Borde ju säga sig själv tycker jag, men iof så vet jag inte så mycket om bilar. ;)

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Inlägg av V6-mannen »

Jag tycker det känns som det är mer än 226 hk i St 220.
Den skjuter iväg rätt bra faktiskt.
Har testat mot många prestandabilar och Forden gör rätt bra ifrån sig.

blackparkas
Veteran
Inlägg: 140
Blev medlem: mån jun 15, 2009 12:02 am
Namn: Johan Bergkvist
Kör: ST220, ST200, Camaro
Ort: Bollnäs

Inlägg av blackparkas »

Ang bensinförbrukning så upplever iaf jag att St220:n drar rätt mycket mer soppa än vad min St200 gör.

Nu är det ju så att St220 triggar en ÄNNU mer att gasa mycket och länge, men ren generellt, speciellt i stadskörning så upplever jag att 220:n drar iaf ett par deciliter mer.

Nu vet jag inte hur mycket som är samma i vanliga 2,5:ans V6:a och i St200:ans dito.
Men jag tänkte att det kanske kunde vara värdefull info iaf.
Är rätt övertygad om att 2,5:an med 170 hk drar en del mindre än 3,0-motorerna, sedan finns det de, som jag t.ex, som tycker det är värt det.

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Inlägg av V6-mannen »

Nu är det ju så att St220 triggar en ÄNNU mer att gasa mycket och länge
Visst är det så ibland, men väldigt ofta så inbjuder den till att glida också. Den går så tyst och mjukt. Man kan ju nästan köra på vilken växel som helst när som helst, inga tveksamheter motorn är råstark över hela registret. Ecodriving och hoppa över växlar är ett nöje.
Men så är det ju också en halv Aston Martin V12. ;-) Eller var det Jaguar ...

Mr.H
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor okt 13, 2011 8:15 pm
Namn: Håkan Årsjö
Kör: Mondeo 3.0 Titanium -05
Ort: Eksjö

Inlägg av Mr.H »

Väcker liv i en gammal tråd.

Är i läge att kanske köpa en Mondeo 3.0 (då jag behöver en dragkrok). Fast jag vill ju självklart ha en med ST-looken. Jag har försökt lusläsa denna tråd, men insett att meningarna går lite isär. Vilka årsmodeller och betäckningar ska jag titta efter för att få den mest ST-lika looken?

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jan 29, 2009 10:06 pm
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Mr.H skrev:Väcker liv i en gammal tråd.

Är i läge att kanske köpa en Mondeo 3.0 (då jag behöver en dragkrok). Fast jag vill ju självklart ha en med ST-looken. Jag har försökt lusläsa denna tråd, men insett att meningarna går lite isär. Vilka årsmodeller och betäckningar ska jag titta efter för att få den mest ST-lika looken?
Hej! Jag tror att det är en 2004 du ska köpa. Har själv en 3.0 Tit X 2005, men den har inte ST paketet.

Skriv svar