Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Anglia 101E 59 färgkod?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Pia
Nybörjare
Namn: Pia Dittmer
Kör: Ford Anglia 101E -59

Anglia 101E 59 färgkod?

Inläggav Pia » tor maj 08, 2014 6:54 pm

Jag letar efter färgkod till min bil men jag hittar ingen. Någon som vet var jag ska titta eller nån som vet vilken färg det är?
Bilagor
DSC_1762.jpg

Tags:

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inläggav MrB » sön maj 11, 2014 11:06 am

Detta borde väl hjälpa till lite http://www.fordanglia105eownersclub.co.uk/technical/technical-information/paint-trim-codes/prefect-paint-trim/
Själva koden brukar stå på den chassi plåt som finns på fordonet , oftast någonstans i motor rummet
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia

Inläggav Caprimk1 » mån maj 12, 2014 5:26 pm

Snygg anglia!
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Pia
Nybörjare
Namn: Pia Dittmer
Kör: Ford Anglia 101E -59

Färgkos

Inläggav Pia » mån maj 12, 2014 6:31 pm

MrB skrev:Detta borde väl hjälpa till lite http://www.fordanglia105eownersclub.co.uk/technical/technical-information/paint-trim-codes/prefect-paint-trim/
Själva koden brukar stå på den chassi plåt som finns på fordonet , oftast någonstans i motor rummet

Tack för tipsen!
Har letat och hittade bara dessa märkningar
Bilagor
DSC_1804.jpg
DSC_1807.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån maj 12, 2014 7:54 pm

Kul med en sån rullande nostalgitripp :) :thumb:. De gick ju tyvärr fort från vardagsbilar till rariteter, som för det mesta från den perioden. Inte för dålig kvalitet utan mera för att de var totalt ohippa i bilhobbyns barndom (välkommen till Dinosauriekvarten :wheelchai :D). Modellen stammar ända tillbaka till de sena serierna av Model T, eftersom den bygger på samma teknik som Model Y (T:s engelska avläggare) med bara marginella uppdateringar så länge vi snackar bilarna med sidventilare (toppventilaren vi känner som Kent smygintroducerades i deras sista årsmodell som tillval). Värt att komma ihåg när det ska letas reservdelar till chassiet, ett och annat i veteranmarknadslådorna passar från betydligt äldre bilar om man hittar rätt detaljnummer.

Hoppas ingen Anglia-vän missar att djupdyka i sajten MrB tipsar om för den innehåller gott om svårfunnen information och en del roliga bilder från utvecklingsarbetet av "Snedrutan" 105E som inte dykt upp nån annanstans iaf vad jag sett :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)