Byta torkarmotor bak

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
jonnys77
Nybörjare
Namn: Jonas N
Kör: Mondeo III -06

Byta torkarmotor bak

Inlägg av jonnys77 »

Hej! Har en Mondeo III modellår -06. Torkarmotorn bak var död när jag köpte bilen begagnad. Har nu bestämt byta den och beställt fungerande begagnad enl originalnr jag fått från Ford. Skruvat lös den gamla (3 skruvar på bakluckans insida) men den sitter ändå som berget, ser ingen låsmutter (tagit bort torkararmen).

Min fråga: Har torkarmotorn helt sonika rostat fast i gummihättan som axeln går genom på utsidan eller finns det ngn låsmutter innanför gummihättan? Sprayat in WD-40 som fått verka några timmar utan resultat. Behöver jag skära sönder gummihättan för att få loss axeln och går det isf få tag på ny av rätt dimensioner, den tätar ju hålet i bakrutan?

Tacksam för hjälp hälsar nybörjar-hemma-mek!

Kenny
Erfaren
Namn: Kalle Andersson
Kör: Ford Mondeo 2005 2.0L Duratec HE SEFI (145hästar)

Inlägg av Kenny »

Hej!

Erfarenhet från min gamla golf säger att du behöver en avdragare för att få loss den. Typ Biltema 71-753, 20-340, 20-3402,19-1129 eller någon liknande som passar just till din bil. Lycka till!

jonnys77
Nybörjare

Inlägg av jonnys77 »

Kenny skrev:Hej!

Erfarenhet från min gamla golf säger att du behöver en avdragare för att få loss den. Typ Biltema 71-753, 20-340, 20-3402,19-1129 eller någon liknande som passar just till din bil. Lycka till!
Tack för tipset! Du menar alltså använda avdragare för att få loss själva motorn, och inte torkararmen? Armen har jag fått bort redan.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Motorn ska bara vara att lirka ut om jag minns rätt.

jonnys77
Nybörjare

Inlägg av jonnys77 »

getsome skrev:Motorn ska bara vara att lirka ut om jag minns rätt.
Kan tyckas :p Motorn sitter stenhårt i axiell riktning, går däremot att vrida runt den och då snurrar gummihättan på utsidan med, så jag tänker att den rostat fast där? Får väl ta den till verkstan så jag inte pajar ngt.

jonnys77
Nybörjare

Epilog

Inlägg av jonnys77 »

Tog den till verkstan idag, den hade fastnat i gummihättan. Tagit bort den och beställt ny. Tack för hjälpsamma förslag.

Skriv svar