Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Mondeo

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-07-07, 20:54   #1
FAQ
Registered User

FAQs avatar

Medlemsdatum: nov 2006
Namn: FAQ
Från: Forumet
Kör: Allt
Yrke: FAQ spanare

Validerad annonsör

FAQ +1000 Omtänksam och pålitligFAQ +1000 Omtänksam och pålitligFAQ +1000 Omtänksam och pålitligFAQ +1000 Omtänksam och pålitligFAQ +1000 Omtänksam och pålitligFAQ +1000 Omtänksam och pålitligFAQ +1000 Omtänksam och pålitligFAQ +1000 Omtänksam och pålitlig
Låsproblem - Mk2 (1997-2000)

Många har problem med centrallåset/fjärrlåset i sin Mondeo. Den vanligaste felorsaken är förardörrens låskista.
Denna kista är rätt så avancerade med ett gäng microbrytare som säger till dom andra dörrarna att låsa /låsa upp. Antingen med nyckel eller med fjärrkontrollen.
Fenomen som uppstår:
Det kan klicka i låsen/innerbelysningen kan tändas under körning. Eller klicka ett par gånger efter att bilen blivit upplåst.
Bilen vill inte låsa alla dörrarna med fjärrkontrollen (låser men låser upp direkt). Dock låser den alla dörrar med nyckel
Kan låsa dörrarna under körning.
Går inte att ändra mellan dubbelupplåsning och normal

Vad jag vet så finns där inte så mycket att göra åt det förutom att byta kistan. Den kostar ca 670kr hos Ford och tar ca 15 minuter att byta.
Är man lite händig går det säkert att byta ut den felaktiga microbrytaren och löda dit en ny. Dock inget jag har lagt tid på att lösa trots att jag hittade (i mitt fall) vilken brytare som var dålig.
Givetvis kan det vara andra problem förutom låskistan så som felaktiga dörrbrytare och jordfel. Får du fenomen beskriva ovan så är det garanterat förardörrens låskista.
Har du problem med att någon av dörrarna inte vill låsas upp eller låsas? Kolla först över stagen mellan låskistan/låsmotorn så att dessa löper fritt. Annars är det kistan som är dålig.
Jag hade detta fenomenet på höger bakdörr under vintern. Den ville inte låsa bakdörren när jag låste med fjärrkontrollen samt den ville inte låsa upp. Ibland låste den upp men ville inte låsa igen. Detta var när det var kallt (vinter/vår) och nu på sommaren har jag inget problem med det. Vilket enkelt kan uteslutas till att det är kistan i dörren som inte klarar temperaturerna (microbrytaren). Förardörrens kista är bytt pga fenomenet att den inte ville låsa dörrarna med fjärren, men gick med nyckeln.
FAQ är inte uppkopplad  

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.