Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Banträffar, utställningar och evenemang

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-02, 20:58   #46
J_P
Registered User

Medlemsdatum: aug 2005
Namn: JP
Från: Sthlm
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015
Yrke: Regionchef

J_P +100 Börjar känna sig hemmaJ_P +100 Börjar känna sig hemma
På rakan på Mantorp ska man hålla sig så nära Amcor-räcket som möjligt just på grund av vinden på rakan. Prova nästa gång. Fast är det direkt motvind hjälper det kanske inte så mycket men däremot så fort det blir minsta lilla vind från sidan.
J_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 21:44   #47
C
Registered User

Cs avatar

Medlemsdatum: jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Vi hade vind ca 5-10 grader till vänster från rakans axel och den låg på 12-16 m/s igår nästan hela dagen. Totalt rejäl motvind med andra ord. Dock så var det inga problem med min 4:e växel heller. Funkade bra, fick lägga i femman innan jag behövde bromsa till och med, samma sak med Charlies RS, märkte att även han lade i femman på rakan när jag låg bakom.

Vad gäller varvstoppets förflyttning så värxlar jag innan det "normala" varvstoppet mestadels endå, man vann inget på att växla senare enligt preformandebox loggen. Jo, vill man ha högre oljetemp så vann man på det.

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 22:55   #48
Bassman
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av C Visa inlägg
Ja grymt kul va det! Filmen håller på att laddas upp!

Hoppas att Mathias tog sig hem bra oxå? För de som inte var där så verkar det som att Focus RS sliter av däcken av fälgarna när däcken blir varma, klistriga och sköna. Om det nu inte var en skada?

Mer kommentarer kommer senare från mig.
Jorå, jag tuffa hem i maklig motorvägsfart utan problem. Först vill jag tack för ett mkt bra arrangemang. Ett extra tack för er som hjälp mig med min lilla "incident". Har funderat hur det hela gick till (man vill ju lära sig av sina misstag ) I ingången till Hårnålen så gjorde jag en 270 gradare, vänsterbak däck delvis avkränkt från fälgen. Orginaldäck på som gått 120 mil, däckstryck bak 3.2 (jag kollade högerbak direkt efteråt och det hade bibehållet tryck). Incidenten hände i slutet på passet, kört hårt i ca 15 min och däcket kändes som ett par "blöta tvättsvampar". Det kan alltså mycket väl ha vart så att däcket "gett upp" Ska jag ner till däcksfirma, tänkte be dem kränga på däcket och se om det är punktering, då lär man få svaret .

Jag har mest kör RR på 2 hjul och inte så mkt annat. Detta var först bankörningen med Focus RS'n. Den sponta upplevelsen av bilens beteende är bra. En riktigt gott bottendrag i motorn, inga överhettnings problem eller annat "gnäll". Bromsarna ok, saknar det där riktiga bettet (jag gillar stenhårda bromsar, det ska vara som att sparka stålhättan i ett granitblock). Vid hårda inbromsningar känns chassit ngt jazzigt, inget dramatiskt dock. Störs inte av lastvxl i framvagnen som jag hört klagas på. Tycker 5:ans vxl läge är odistikt i jmf med 3:an och 4:an. Bilen känns väldigt säker och verkar inte utsätta föraren för ngr "elaka påhitt". En riktigt bra mix av vardagskomfort vs banåka, helt enkel jävligt kul direkt från bilhallen....eh.. kanske ett par R-däck bör vara på sin plats...

Bassman ...\m/...

Senast redigerad av Bassman den 2010-05-02 klockan 22:58.
  Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 22:59   #49
C
Registered User

Cs avatar

Medlemsdatum: jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Skönt att det inte vart någon påhälsning av polisen med dubbdäcket på då.

Har eventuellt en köpare på de vinterdäcken nu så det där med att det är lungt att skicka upp det senare får jag nog äta upp lite och hoppas att du inte hörde. Vore kanon om det går att få upp det så jag har det innan helgen om det går bra?

mvh C

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 00:45   #50
subarumicke
Diplomatisk immunitet*SE*

subarumickes avatar

Medlemsdatum: okt 2007
Namn: Micke M
Från: stan
Kör: subaru

subarumicke +100 Börjar känna sig hemmasubarumicke +100 Börjar känna sig hemma
Citat:
Ursprungligen postat av farsan Visa inlägg
Haha, "Spike" kan man lita på
Får vi hoppas att bilen är klar till nästa event, så man kan gasa lite.
Vad blev tiden om man får fråga?
Bästa tiden blev 1.30.3 målet var under 1.30 men jag är nöjd endå, ska fixa lite med hjulvinklar mm... och hoppas skärmbreddarna dyker upp någon gång så man kan sätta på bredare däck mm... på hemvägen så pajade en bussning i bakvagnen så man fick softköra hem, dock så är det fixat
Gammal 2010-05-03, 06:29   #51
wolfbane196
Registered User

Medlemsdatum: jul 2009
Namn: Jerker
Från: Göteborg
Kör: Superbil
Yrke: Säljare

wolfbane196 +100 Börjar känna sig hemmawolfbane196 +100 Börjar känna sig hemma
Citat:
Ursprungligen postat av subarumicke Visa inlägg
Bästa tiden blev 1.30.3 målet var under 1.30 men jag är nöjd endå, ska fixa lite med hjulvinklar mm... och hoppas skärmbreddarna dyker upp någon gång så man kan sätta på bredare däck mm... på hemvägen så pajade en bussning i bakvagnen så man fick softköra hem, dock så är det fixat

1.30.3 är riktigt bra tid,

Jag har ett par loggar på ett par riktigt vassa bilar å förare här med tider.
Thed Björk som kör 1.28.8 har ju lagt ett par varv om man säger så,

Senast redigerad av wolfbane196 den 2010-05-03 klockan 06:49.
wolfbane196 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 08:48   #52
Focus RS
Registered User

Medlemsdatum: sep 2003
Namn: Per-Anders G
Från: Karlstad
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Exclamation Feedback om arrangemanget önskas...

Hej på Er!

Kul att se/höra att helgen verkar varit lyckad för de flesta av Er och att Ni klarat Er från några större incidenter...

Då jag själv tyvärr inte hade möjligheten att deltaga på plats under helgens event så skulle jag gärna vilja få in lite kommentarer om vad som varit bra/dåligt med arrangemanget så att jag kan återkoppla det till Honda Performance Club och resterande klubbar i banträffssamarbetet. Allt för att vi skall få möjlighet att förbättra oss inför nästa träff...

Lämna din feedback här i eftersnackstråden, alternativt via e-post (per-anders.gustafsson@fordclubsweden.se) eller PM om du vill vara anonym.

Någon får gärna bekräfta/dementera ryktet om att det inte fanns några brandsläckare tillgängliga ute på flaggposteringarna. Stämmer verkligen detta?!

Tack på förhand!

/Per-Anders.

PS. Stort tack till alla Er (farsan & CO [ingen nämnd, ingen glömd] ) som hjälpte till med insläpp, medlemsregistrering och intropass med mera... DS.
Focus RS är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 08:51   #53
Mr C
Registered User

Mr Cs avatar

Medlemsdatum: jan 2009
Namn: Christoffer
Från: Stockholm
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Mr C +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av Lazarus Visa inlägg
Det var lite knäckande att bli frånåkt i kurvorna av en Mondeo Kombi Tur att jag kan skylla på gatdäck...

Jag tycker det är riktigt kul med folk som åker fort med oväntat material, därför ska jag hålla mig till min sletna Peugeot hädanefter

He he... Dom var snabba dom där 306 orna. Låg och jagade den guldfärgade, vi körde ganska jämnt. Den blå 306 an däremot var riktigt snabb! Kanske ska köpa en sån där som banbil ändå. Men det känns lite onödigt om man bara kör några gånger per år. Sen är det ju skönt att åka komfortabelt till och från banorna också.
Mr C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 09:58   #54
mAbZ
Registered User

mAbZs avatar

Medlemsdatum: okt 2008
Namn: Martin B.
Från: Stockholm
Kör: Megane RS 330 Cup
Yrke: IT nörd

mAbZ +400 Tillför mycketmAbZ +400 Tillför mycketmAbZ +400 Tillför mycketmAbZ +400 Tillför mycketmAbZ +400 Tillför mycket
Citat:
Ursprungligen postat av C Visa inlägg
Vi hade vind ca 5-10 grader till vänster från rakans axel och den låg på 12-16 m/s igår nästan hela dagen. Totalt rejäl motvind med andra ord. Dock så var det inga problem med min 4:e växel heller. Funkade bra, fick lägga i femman innan jag behövde bromsa till och med, samma sak med Charlies RS, märkte att även han lade i femman på rakan när jag låg bakom.
Nu blev jag osäker om det inte var 5:ans växel jag menade
Det var första gången jag körde i de hastigheterna med RS:en, så det är möjligt att jag tänkte fel växel när jag skrev det.
Det var i alla fall när man skulle växla i över 180 km/tim på rakan.

C: du har säkert rätt att man inte vinner nåt på att hålla 7000 varv och det är för mig bara att vänja sig.
Min förra bil varvade till 8500 så det tar ett tag att ställa om sig
Gammal 2010-05-03, 10:24   #55
Daytona
Registered User

Medlemsdatum: jun 2009
Namn: Charlie Strömnes
Från: Gävle
Kör: RS500
Yrke: Landlord

Daytona +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av subarumicke Visa inlägg
Vad har du för spec på Subban? Effekt-vikt-däck?
Daytona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 10:26   #56
Daytona
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av wolfbane196 Visa inlägg

Gautes 1,29,9 tid är väl med CSL'en?
Gammal 2010-05-03, 10:30   #57
Peter 75
Registered User

Peter 75s avatar

Medlemsdatum: mar 2009
Namn: Peter Carvall
Från: Trollhättan
Kör: RS 2009
Yrke: Tuner på Autotech

Validerad annonsör

Peter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamrat
Citat:
Ursprungligen postat av mAbZ Visa inlägg
Nu blev jag osäker om det inte var 5:ans växel jag menade
Det var första gången jag körde i de hastigheterna med RS:en, så det är möjligt att jag tänkte fel växel när jag skrev det.
Det var i alla fall när man skulle växla i över 180 km/tim på rakan.

C: du har säkert rätt att man inte vinner nåt på att hålla 7000 varv och det är för mig bara att vänja sig.
Min förra bil varvade till 8500 så det tar ett tag att ställa om sig
Hej.

Du vinner inget direkt på att hålla 7000rpm om du inte har bara någon m kvar till svängen.

Du får varvspärr på 6500rpm på 4.5.6 och om du har hög oljetemp.
En kallare termostat gör gott för att hålla nere temperaturerna.
Verkar som ni hade roligt i lördags, jag missade tyvärr träffen hade annat jag var tvungen att göra.

Mvh
Peter
Peter 75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 10:30   #58
Daytona
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bassman Visa inlägg
Jorå, jag tuffa hem i maklig motorvägsfart utan problem. Först vill jag tack för ett mkt bra arrangemang. Ett extra tack för er som hjälp mig med min lilla "incident". Har funderat hur det hela gick till (man vill ju lära sig av sina misstag ) I ingången till Hårnålen så gjorde jag en 270 gradare, vänsterbak däck delvis avkränkt från fälgen. Orginaldäck på som gått 120 mil, däckstryck bak 3.2 (jag kollade högerbak direkt efteråt och det hade bibehållet tryck). Incidenten hände i slutet på passet, kört hårt i ca 15 min och däcket kändes som ett par "blöta tvättsvampar". Det kan alltså mycket väl ha vart så att däcket "gett upp" Ska jag ner till däcksfirma, tänkte be dem kränga på däcket och se om det är punktering, då lär man få svaret .

Jag har mest kör RR på 2 hjul och inte så mkt annat. Detta var först bankörningen med Focus RS'n. Den sponta upplevelsen av bilens beteende är bra. En riktigt gott bottendrag i motorn, inga överhettnings problem eller annat "gnäll". Bromsarna ok, saknar det där riktiga bettet (jag gillar stenhårda bromsar, det ska vara som att sparka stålhättan i ett granitblock). Vid hårda inbromsningar känns chassit ngt jazzigt, inget dramatiskt dock. Störs inte av lastvxl i framvagnen som jag hört klagas på. Tycker 5:ans vxl läge är odistikt i jmf med 3:an och 4:an. Bilen känns väldigt säker och verkar inte utsätta föraren för ngr "elaka påhitt". En riktigt bra mix av vardagskomfort vs banåka, helt enkel jävligt kul direkt från bilhallen....eh.. kanske ett par R-däck bör vara på sin plats...

Bassman ...\m/...
Jag körde med 3,1 i däckstryck bak men fick aldrig upp värmen över 45 grader bak så överhettning kan det knappast vara, snarare punktering som du säger.
Gammal 2010-05-03, 10:33   #59
Daytona
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Peter 75 Visa inlägg
Hej.

Du vinner inget direkt på att hålla 7000rpm om du inte har bara någon m kvar till svängen.

Du får varvspärr på 6500rpm på 4.5.6 och om du har hög oljetemp.
En kallare termostat gör gott för att hålla nere temperaturerna.
Verkar som ni hade roligt i lördags, jag missade tyvärr träffen hade annat jag var tvungen att göra.

Mvh
Peter
Okey, det förklarar!!??? Funderade varför jag helt plötsligt nådde varvspärren på rakan!
Gammal 2010-05-03, 10:47   #60
Peter 75
Registered User

Peter 75s avatar

Medlemsdatum: mar 2009
Namn: Peter Carvall
Från: Trollhättan
Kör: RS 2009
Yrke: Tuner på Autotech

Validerad annonsör

Peter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamrat
Citat:
Ursprungligen postat av wolfbane196 Visa inlägg

Hej.

Jag körde 1.33 förra året med samma setup som bilen gick i superstage.
Dock fick jag bara provat ett pass pga andra skitsaker som dåliga belägg.

Jag körde 1.48 med en suzuki swift 1.3 GTI
http://www.garaget.org/?car=188064

Peter
Peter 75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:18.