Köpguide Ford Sierra med OHC och även om DOHC

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Köpguide Ford Sierra med OHC och även om DOHC

Inlägg av Persson »

Köpguide för: Sierra –88 med OHC, EFI insprutar motor, manuell låda

Rost:

Det man ser direkt är ju skärmkanterna, dessa bilar rostar lätt på skärmkanterna så det kan vara värt en stund extra för att kolla så det inte är fusklagat. Även trösklarna är det väldigt vanligt att dom rostar sönder, detta beror på att det är tre plåtar som möts och är punktsvetsade, vanligast får man byta bra mycke mer än man tror från början, också här är det viktigt att man kollar så det inte är fusklagat, man kan hitta alla möjliga roliga varianter av lagningar på trösklar... Fästplattan för fram stolarna är också en dubbelplåt som brukar rosta och det är anmärkning på besiktiningen direkt, tryck där med något vasst för att underredsmassan brukar kunna gömma en heldel. Nedkanten av dörrarna kan också vara värt att titta extra på.

Bromsarna:
Riktigt Fordsyndrom är skeva skivor fram, de brukar gå att svarva om de inte är allt för tunna, det känns direkt i ratten när man bromsar om framskivorna är skeva. Bilar med ABS har skivor bak också, dom oken har en liten arm som används till handbromsen, detta brukar nästan alltid kärva ihop efter några år och då är det till att renovera oken, även handbromsvajern kan kärva ihop, kolla om det är den som kärvar om oken redan är renoverade, bakbromsarna ”aktiveras” inte av trycket utan av hur långt bromspedalen är ned tryckt så om det är en försiktig förare som har hafft bilen så är det stor risk att bakbromsarna inte är använda på väldigt länge..

De bakre bromstrummorna brukar det inte vara några större problem med, förutom att handbroms ”armen” brukar kärva men det brukar man kunna lösa med lite smörjmedel och endel nötande.

Motorn:
Den gammla beprövade OHC eller ”Pinto” motorn är det inga större bekymmer med, den är hållbar och pålitlig men har endel fel som den dras med. Det största är att kamaxeln och dess lyftare nöts ner pga av dålig olje service, men även en bil som tickar väldigt mycket kan rulla många mil endå, ska man byta kam så byter man även lyftare och oljeröret till den, det är oftast oljeröret som har satt igen sig och då nöts kammen ner direkt. Det kan vara en idé att lyfta ventilkåpan på en nyköpbil och rengöra oljeröret eller heltenkelt byta ut det för att spara några hundra mil på kammen, man måste lyfta av toppen från motorn om man ska byta kam, eller så gör man hål in till kupén och drar in den där.

De brukar vara rätt så bra på att ta olja och det beror oftast på att ventiltätningarna behöver bytas, inget avancerat eller speciellt dyrt jobb men det kan ta tid. Blårök vid startär ett bra tecken på att tätningarna är slut.

Kamremmen är inget man behöver oroa sig för förutom att bilen stannar när den gammla går av, men några mekaniska skador blir det inte. Om förra ägaren inte vet när remmen är bytt senast så kostar en ny rem bara några hundralappar så det kan vara värt att byta så man inte blir stående någonstans, men man behöver inte vara orolig för motorras.

Givare till insprutningen kan lägga av, en bil som rycker eller dör vid jämn gas, har dålig tomgång osv. brukar säljas relativt billigt för ägaren tror att det är dyra avancerade fel, men det kan vara väldigt enkla fel. Tex.

Bilen dör vid jämn gas. Oftast lambdasonden.
Bilen har ryckiggång och konstig tomgång. Vanliga fel här är TPS givaren eller luftmängdmätaren.
Bilen har dålig tomgång. Vanligast är beror det på att tomgångsmotorn har kärvat ihop.
Bilen tar mycket bensin. Kan vara mycket.. TPS, Lambda, eller vattentempgivaren som är trasig.
Bilen är helt död och vägrar starta. Detta kan vara Sierrans klassiska bränslepumpsbrytare, det är en liten knapp som sitter i reservhjulsbaljan och bryter strömmen till bränslepumpen vid en krock, med åren kan dessa lösa ut även vid gupp och ommna släpper ner bilen för snabbt vid ett däck byte, detta har många slitit grå hår över innan dom hittat vad som var fel...

Det finns ett enkelt sätt att kolla om givare är fungerande och det är att ta ut ”felkoder” Det kan man göra med en enkel lysdiod och en felkodslista, information om felkoder och felsökning hittar du i FMCS FAQ i forumet.

Växellåda och bakaxel:
Inga större bekymmer här heller förutom att bakaxelklumparna brukar ha en tendens att tjuta vid ca: 90km/h Dock så brukar dom hålla många tusen mil till efter det har börjat, om växellådan tjuter på alla växlar utom fyran så har bottenstocken fare och en ny låda är att rekommendera. För en nyinköpt bil kan det vara en idé med ett oljebyte i både låda och bakaxel då detta sälla brukar vara gjort och man kan känna stor skillnad på lådan om det vare lite olja i den.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Tycker du fick med det mesta, men vill nämna ang. rost att balkarna bak (som fjädrarna ligger mot) brukar vara riktigt dåliga och det är ett stort jobb att laga det, om man är seriös vill säga. Ska det göras riktigt så måste hela bakramen ner.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

En vanlig fråga som jag får är vad är det för skillnad på Pinto- och Dohcmotorn och jag tänker skriva lite om Dohcmotorn här.

Dohcmotorn är en 8-ventilsmotor med dubbla kammar och har hydrauliska lyftare, till kamdrivningen/oljepumpen så har den kedjedrift, till skillnad från Pinton så har Dohcmotorn en bättre bensinförbrukning ca 7-8 l/100 km om den är frisk.

Vad ska man då tänka på?

Motor

Det största problemet med denna motor är toppen som spricker och då är det färdigkört. Varför dom spricker har jag lite idéer om och med tanke på att motorn går väldigt varmt så är/bör det vara en bidragande orsak. Eftersom motorn går snålt har det en inverkan på avgas/förbräningstempen som ökar vid snål blandning. Toppackningen är en bov i dramat, även termokontakten som startar den ena fläkten vid 100 grader och den andra vid 110 grader tycker jag är lite väl varmt.

Vid toppbyte/topprenovering så bör en bättre packning monteras, Ford tillhandahåller en stålpackning (foto finns längre ner) som sitter org på galaxyn och denna packning har större hål för kylkanalerna därav får toppen en bättre kylning, liknande packningar finns att köpa på andra firmor än Ford givetvis men Fords packning är bra.

Ett vanligt fenomen är ventiltätningarna som brukar vara kass och då sticker HC-värdet iväg, jag har även sett ventilstyrningar som vandrar i väg i toppen och om detta har något med värmen att göra vet jag ej men skulle gissa på att så är fallet.

Lyftarna

Lyftarna tickar i bland och detta är inte ett kvalitetsproblem utan brist på service, jag har kört Sierror som gått över 30000 mil och Dohcmotorn har varit knäpptyst men är lyftarna kass så hjälper ingen service så då får nya/beg införskaffas.

Kammdrivningen

Kammdrivningen verka vara ett problem på dessa motorer och om det beror på att kedjan eller gejdrarna brister som kedjan löper mot/i vet jag inte men jag har sett gejdrar som varit spruckna.

Lossnar eller brister en gejder så rasar motorn, då ett kamkedjehaveri öderlägger motorn då ventilerna inte går fritt mot kolvarna, så byt kamkedja och gejdrar om ni vill vara säkra på problemfri drift.

Det är inte lönt att spara/montera dom beg gejdrana då dom verkar spricka/brista och då hjälper det ju inte att kedjan är ny, gejdrana kostar bara några hundra på Ford.
Hur långt kan man köra innan byte?
Ärligt talat så vet jag inte då jag sett haverier vid olika miltal, men vid normal drift så en 15-20000 mil kanske, chansa inte vid osäkerhet byt!

Oljepump

Jag har även varit med om att pluggen/regulatorn på oljepumpen lossnar och då försvinner oljetrycket och pumpen måste monteras bort för att åtgärda felet men om detta är vanligt vet jag inte.



Kylsystem

Termokontakten går att byta mot annan som har lämpligare tempområde, tyvärr inte vad jag vet Ford org så det får bli att sätta dit från en annan bil och bygga om elen/kontakstycket.

Att samtidigt bygga om elen är att rekomendera, oavsett om du kör med en Ford std givare eller byter till annan,
Ford Sierra har nämligen inget relä :Odd: till fläktarna utan all ström passera genom termokontakten vilket leder till att den brinner upp med följden att fläktarna ej starta, o ja resten kan ni ju lista ut själva ;)

Har sammanställt lite info om tempgivare till Dohc-motorn som jag hittat här på forumet, minns bara inte vem som skrivit det, dom ska tydligen ha samma gänga men elen får byggas om något.

* Saab 9000 (typ 2.0i 1986-90), 92-87gr + 105-100gr
* Pega 205, 309 (alla 1991-93), 92-87gr + 97-92gr
* VW Transporter (typ 1.9TD 1992-94, 2.5i 1990-), 87-77gr, 92-82 gr

Kontrollera även kylfläktarna så att dom inte kärvar, det är vanligt på bilar jag tittat på och då fungerar inte kylningen.
En välskött Dohcmotor är inget problem men en icke skött kommer att bli, så var observanta när ni köper bil.



Avslutningsvis så vill jag säga att det säljs många Dohc-Sierror/Scorpio med "blåst" packning och det är "bara" att byta packningen enl säljaren/annonsören men oftast är toppen kass(sprickor) och då kostar det mer pengar beroende på vilka kontakter man har.
Jag hittade några bilder i datorn på en Dohc-topp som spruckit mellan ventilerna(röd ring) och även ut till vattenkanal, denna motorn kördes till den stannade och toppen var inte räddningsbar.
Det syns på den femte bilden hur bra kylarcement är... (blå ring) och mer eller mindre hela motorn var igensatt, så kylarcement är bäst då det står på hyllan.
Bilagor
3.jpg
2.jpg
1.jpg
IMG_3519k.jpg
IMG_3518-k.jpg

Låst