Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-12, 20:22   #121
Pinto
Registered User

Medlemsdatum: aug 2003
Namn: Daniel Eriksson
Från: Brunnbäck.
Kör: Torrkör Taunus!

Pinto +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
http://www.lds-turbo.com/customers/cust4.htm

2 liters pinto topp, cosworth block, rullkam, hestec insprut, mellan 600-650hk. Jerico låda, nån jänkebakaxel som är upphängd i stegar

http://www.lds-turbo.com/customers/cust9.htm

2 liters pinto topp, cosworth block, 45mm dellorto förgasare, hembyggd tilläggsprut, var nåt i stil med 550 hk i den motorn Sierran sen har en jerico låda, fyrlänk osv. Gått 9,7/225km
Se där ja! Allt går om man har en budget något över genomsnittet...
Fanns fler trevliga maskiner på den där sidan.
Gammal 2006-11-19, 20:15   #122
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Jag har börjat bygga elsystemet nu, vilken skillnad det är att jobba med riktiga reläsocklar och stift, och en hyfsad crimptång. Oh så bra!

"Silly season" är det verkligen när det gäller motorbygget. Fantasin börjar skena iväg nu, undrar om man skulle satsa på en helt ny kam också, jag har hittat intressanta prylar i England igen. Om det blir större turbo måste man ju se till att resten orkar med att varva. RL22-kammen jag har är ett alternativ men egentligen lyfter den onödigt mycket, på papperet. Jag måste nog dummymontera den och mäta in lite...

Tomas har ju byggt så rackarns snyggt insug till BMWn också, så jag börjar klura på om han ska få göra ett till mig också.

/Gustaf
Gammal 2006-11-19, 20:33   #123
BSR-Patrik
Guest

Var inte rädd för höga lyft när du kör turbo, men håll nere durationen bara, våga tillåta ganska höga ventilaccelerationer...

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
"Silly season" är det verkligen när det gäller motorbygget. Fantasin börjar skena iväg nu, undrar om man skulle satsa på en helt ny kam också, jag har hittat intressanta prylar i England igen. Om det blir större turbo måste man ju se till att resten orkar med att varva. RL22-kammen jag har är ett alternativ men egentligen lyfter den onödigt mycket, på papperet. Jag måste nog dummymontera den och mäta in lite...
  Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 20:42   #124
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Grejen är att höga lyft på Pinto medför en del andra saker. RL22 lyfter över 13 mm vilket kan ställa till det lite. De jag kikar på istället ligger runt 12 mm vilket underlättar en del.

Men det måste mätas in "på plats", jag har ju provkört RL22 utan direkta problem i min topp men det var bara en kort bit. I duration handlar det om 284-300 grader, medan RL22 har 310 grader.

/Gustaf
Gammal 2006-11-19, 20:52   #125
BSR-Patrik
Guest

Hmm, det låter som kammar som fungerar bra på en sugmotor på höga varv, men knappast på en sån här motor... Vad har du för ventiler i maskinen?

Citat:
Grejen är att höga lyft på Pinto medför en del andra saker. RL22 lyfter över 13 mm vilket kan ställa till det lite. De jag kikar på istället ligger runt 12 mm vilket underlättar en del.

Men det måste mätas in "på plats", jag har ju provkört RL22 utan direkta problem i min topp men det var bara en kort bit. I duration handlar det om 284-300 grader, medan RL22 har 310 grader.

/Gustaf
  Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 21:01   #126
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Det är standard ventiler, 42 mm insug och 36 mm avgas. Med vassare kam skulle motorn må bra av att gå upp ett steg i ventilstorlekar men det får nog vänta.

Det rullar rätt gott om liknande 8-ventilsmotorer med vassa sugmotorkammar häruppe och med stora turboaggregat "fungerar" de rätt bra, eller bilarna går fort i alla fall. Det är därför jag är lite sugen på att testa. Med mindre aggregat tror jag på att hålla nere durationen, jag kör idag med en NH206 som ju har 281 grader och jag upplever att det fungerar bra. Men med en större turbo skulle jag som sagt gärna testa en vassare kam också.

/Gustaf
Gammal 2006-11-19, 21:11   #127
BSR-Patrik
Guest

Varför mer duration till större turbo menar du?

Håller med dig om att det förmodligen skulle gynna din motorkaraktär med lite större insugsventiler framförallt.

Citat:
Det är standard ventiler, 42 mm insug och 36 mm avgas. Med vassare kam skulle motorn må bra av att gå upp ett steg i ventilstorlekar men det får nog vänta.

Det rullar rätt gott om liknande 8-ventilsmotorer med vassa sugmotorkammar häruppe och med stora turboaggregat "fungerar" de rätt bra, eller bilarna går fort i alla fall. Det är därför jag är lite sugen på att testa. Med mindre aggregat tror jag på att hålla nere durationen, jag kör idag med en NH206 som ju har 281 grader och jag upplever att det fungerar bra. Men med en större turbo skulle jag som sagt gärna testa en vassare kam också.

/Gustaf
  Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 07:42   #128
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Större turbo ger lägre avgasmottryck vilket minskar problemen med reversion som man kan få med mer duration annars. Det är min tankegång i alla fall, rätt eller fel...?

/Gustaf
Gammal 2006-11-22, 18:52   #129
BSR-Patrik
Guest

Ja, du menar när man time:at in mycket overlap. Visst, så kan vara fallet, men detta beror även mycket på topputformning, det brukar vara väldigt svårt att även med öppnare avgasdelar köra några ordentliga overlap, och man har inte mycket vinst av det heller. Allting i det här fallet handlar om tryckförhållandet mellan insug-förbränningsrum-avgas. När du har låga laddtryck (vilket du har en relativt stor del av arbetsområdet för en turbo med stor avgasdel på en motor med litet deplacement) så blir effekterna av genomspolningen dåliga, då man har ett relativt högt avgasmottryck gentemot det tryck man har på insugssidan (dessutom motarbetar den låga ventilaccelerationen som man ofta har på insugsventilen för en kamaxel med bred duration (relativt lyftet) fyllnadsgraden vid låglyft -> här kommer portutformningen in igen!). Det är ett avancerat ämne och det är svårt att säga vad som är rätt och fel. Man får prova sig fram som sagt! Jag bara vädrar mina erfarenheter/kunskaper.

För att ytterligare förtydliga: En parameter många glömmer att fundera på, men som är ack så viktig, när det gäller kamaxelutformning är ventilacceleration/decelerations-kurvan hos loben. Dess vikt kommer på sin spets på en turbomotor dessutom.

Citat:
Större turbo ger lägre avgasmottryck vilket minskar problemen med reversion som man kan få med mer duration annars. Det är min tankegång i alla fall, rätt eller fel...?

/Gustaf
  Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 20:08   #130
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Ja, visst är det svårt...annars skulle ju alla åka fort. Det är ett test för att se hur det funkar, det kanske blir pannkaka av allt. Men då är det ju bara att skruva tillbaka flugturbon och en sansad kam, och sälja av de andra prylarna.

Man måste ju testa för att lära sig ibland.

/Gustaf
Gammal 2006-11-22, 20:28   #131
Mikael S
Fordfantast

Mikael Ss avatar

Namn: Mikael S
Från: Gävle
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Yrke: Arbetsledare

Validerad annonsör

Mikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av alla
Många uppe i skogarna i norrland som åker förbluffande snabbt med riktiga hemmamek. Stora turbos och argakammar

Klart du ska prova Gustaf, du har ju 1.6sekunder att hämta in till att börja med
Gammal 2006-11-22, 20:55   #132
Maverick
Registered User

Mavericks avatar

Namn: Tomas Andersson
Från: Skellefteå
Kör: Arctic Cat XF800 HC
Yrke: Taxislusk

Maverick +100 Börjar känna sig hemmaMaverick +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till Maverick
Citat:
Många uppe i skogarna i norrland som åker förbluffande snabbt med riktiga hemmamek. Stora turbos och argakammar

Klart du ska prova Gustaf, du har ju 1.6sekunder att hämta in till att börja med
När vi har mixtrat klart i vinter får vi väl se vem som har att hämta in
Maverick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 21:05   #133
Mikael S
Fordfantast

Mikael Ss avatar

Namn: Mikael S
Från: Gävle
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Yrke: Arbetsledare

Validerad annonsör

Mikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av allaMikael S +1500 Omtyckt av alla
Citat:
Ursprungligen postat av Maverick Visa inlägg
När vi har mixtrat klart i vinter får vi väl se vem som har att hämta in
Hehe var ju min första gången jag prova på strippen med i princip orginal delar. Med sladdbilen ska väl nämnas kanske rentar tar ut entusiastbilen om Gustaf blir för närgången
Gammal 2006-11-22, 22:39   #134
BSR-Patrik
Guest

Jag har sagt det förr, säger det nu och kommer förmodligen säga det massvis av gånger igen. Det är relativt lätt att plocka massvis av effekt med en överladdad motor, det lär man sig snabbt hur det funkar, det svåra är att arbeta fram en motor som ger ett brett effektregister, det är det som är svårt/roligt/intressant (välj själv)!

Definiera arg kam En arg kam för mig är nog förmodligen inte samma sak som för er kan jag gissa!

Det är som sagt en jävla tur att så många håller på med sina grejer själva, tänk vad trist det hade varit annars!

Citat:

Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 07:28   #135
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Det finns ju en del skrivet av Jens Gustavsson om teorier och erfarenheter bakom "vassa kammar och stora turboaggregat", starkt förenklat uttryckt.

http://www.savarturbo.se/?sida=conte...runder&sidnr=1

Intressant läsning, och som vanligt kan man förstås ha lite olika åsikter om vissa saker.

Med "arg kam" i det här läget brukar vi häruppe mena en hyfsat vass sugmotorkam, duration kanske i regionen 285-300 grader nånstans, rätt mycket överlapp och bra med lyft. Kammar som "egentligen" inte är optimerade för turbomotorer.

Min åsikt har alltid tidigare varit att en lite snällare kam och mindre turbo ger mer körbarhet och bredare register men det ska som sagt bli kul att se hur långt det går att komma med större turbo och vassare kam. Man ska ju också minnas att när jag valde turbo och kam till den här motorn, så hade jag inget programmerbart sprut och då fanns det ju alltså klart begränsade möjligheter att få ordning på allt. Nu när jag börjar känna mig lite mer hemma på sånt är det ett annat läge.

/Gustaf

Taggar
capri mk 2

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.