Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Byte av ventitryckare

Oliven

Byte av ventitryckare

Inläggav Oliven » tor apr 05, 2007 5:22 pm

Demontering
-Börja med att nolla motorn (Bild 5) och sedan plocka bort kamremskåpan och tändkablar. Magnecor kablarna e bra eftersom de redan är numererade :)
-Sedan släppte jag kamremmen och efter de togs ventilkåpan bort. Plockar ur tändstiften också, återkommer till detta senare.
-Sedan börjar jag släppa muttrarna till överfallen lite i taget. Radar upp allting i ordning på ett bord. Sedan lyfts kammarna ur rakt upp med dreven på.
-Eftersom det ska i nya lyftare så tas de gamla ur me polygrip, inte så noga då. Annars så kan man använda sig av en liten sugpropp.

Montering
-Badar de nya tryckarna i en liten burk med olja innan montering. När alla är monterade så häller ja på lite olja på alla tryckarna.
-Sedan läggs kammarna i igen och överfallen monteras i samma ordning som de satt innan. Sedan droga ja muttrarna lite i taget och det sista enligt moment.
-Efter de så tillbaka me ventilkåpan och kamremmen. Kollade så alla punkterna va nollade.
-Kör runt motorn med startmotorn i 3*20 sec utan stift, bränsle o tändning inkopplat för att få runt olja överallt. Sätt tillbaka de sista bitarna och starta på riktigt så ska de förhoppningsvis va lite tystare i maskin. :)

Åtdragningsmoment
Ventilkåpa 10-15Nm
Överfallen till kamaxeln (M6) 8-10Nm
Överfallen till kamaxeln (M8) 19-23Nm
Tändstift 28-33Nm
Spännrulle till kamrem 40-48Nm
Bilagor
5.jpg
DSC01196.jpg
DSC01195.jpg
DSC01191.jpg
DSC01186.jpg