Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Fusion 06, kopplingsproblem

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
rogge 16v zetec
Nybörjare
Namn: Roger
Kör: Eskort

Fusion 06, kopplingsproblem

Inläggav rogge 16v zetec » mån nov 15, 2010 12:14 pm

Min frus bil, problemet är att kopplingen inte tar ibland. Hon kan trycka ner den fullt men det går inte att få i någon växel. Ibland när hon står vid ett rödlyse börjar den slira o gå framåt Riktigt otäcka situationer har uppkommit, så nu vägrar hon i princip att köra den.

Vi köpte den hos en erkänt duktig handlare men de hittar inget fel och det har aldrig uppkommit när bilen varit hos dem. Jag själv har kunnat provocera fram felet en gång genom att växla fram o tillbaka och hålla ner kopplingen länge. Lösningen för mig när felet uppkom var att "pumpa" kopplingen då fungerade det igen. En sak att nämna i sammanhanget är att kopplingen tar väldigt långt ner och enligt mig hugger den rätt rejält. Bilfirman säger att det är en normal koppling. En gång när felet uppstod hällde någon klyftig i mera hydral/bromsolja och då blev det genast bättre, tyvärr är burken full nu så det kan inte vara felet.

Bilen har gått 6000 mil och är regelbundet servad.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » mån nov 15, 2010 12:23 pm

Låter som det skulle finnas ett inre läckage i endera huvudcylindern eller slavcylindern med dessa fenomen och bör med kunna konstateras av verkstad om sådan anlitats, bättre begagnad huvudcylinder finns annars för runda 400:-.

rogge 16v zetec
Nybörjare

Inläggav rogge 16v zetec » mån nov 15, 2010 1:52 pm

Peter H skrev:Låter som det skulle finnas ett inre läckage i endera huvudcylindern eller slavcylindern med dessa fenomen och bör med kunna konstateras av verkstad om sådan anlitats, bättre begagnad huvudcylinder finns annars för runda 400:-.

Ok, du tror det är ett läckage av hydralvätska, bra :) Kan jag se detta själv på något sätt, var och hur gör jag för att konstatera läckaget innan jag går till verkstan. Jag vill gärna peka på läckaget när jag kommer till verkstan nästa gång eftersom de haft den inne två gånger och inte konstaterat något fel. All hjälp till självhjälp mottages tacksamt!

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » mån nov 15, 2010 2:33 pm

Kan med vara så att det finns ett litet läckage och att så lite luft tagit sig in och därmed också kunna ge liknande fenomen, så har du möjlighet att iaf se om det är blött någonstans kring dessa komponenter.

Annars är det lite värre som lekman närmare kunna felsöka på detta problem.

rogge 16v zetec
Nybörjare

Inläggav rogge 16v zetec » mån nov 15, 2010 3:30 pm

Peter H skrev:Kan med vara så att det finns ett litet läckage och att så lite luft tagit sig in och därmed också kunna ge liknande fenomen, så har du möjlighet att iaf se om det är blött någonstans kring dessa komponenter.

Annars är det lite värre som lekman närmare kunna felsöka på detta problem.

Tack Peter, jag snackade med min mekare och han var inne på din linje, så troligen ska han börja med att lufta kretsen imorgon och samtidigt kontrollera om det finns något läckage. Jag förstår inte varför bilhandlaren nonchalerar problemet, de borde väl känna till att det kan inträffa sånt här. Vi har ju beskrivit problemet relativt väl och både du och bilmeken var inne på samma linje direkt. Okunskap från en som säljer Ford eller?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » mån nov 15, 2010 4:21 pm

Ja nu skall inte jag säga att just bilhandlare/säljare är tekniskt okunninga finns många som även är rätt tekniskt bevandrade, men det finns ändock en mindre skara som dessvärre inte är det,, och detta som problem bör inte nonchaleras.

Då detta är lite av en säkerhets detalj som du med din fru ställts inför vid några tillfällen och som absolut skall tas på allvar tills vad som verkligen är orsaken och sedan självklart få detta åtgärdat.

Men som sagt erfarenhets mässigt är det första att tillse om läckage finns och därmed så garanterat att luft tagit sig in med följande symtom som du nämner, till att det så finns ett inre läckage i några av redan nämda komponeter.
Som kan vara var för sig lite svårare att testa fram vilken enhet som felet sitter.

Roddan

Inläggav Roddan » sön nov 21, 2010 12:40 pm

hade samma problem på min 03:a.
1.an och 3:an gick inte att lägga i.
fick byta vätska och lufta systemet sen vart felet borta.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » sön nov 21, 2010 4:24 pm

Ja det är ju alltid värt att pröva byta hydraulvätska och lufta systemet som med lite tur kan få ordning på densamma.

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu

Inläggav Svennas » sön nov 21, 2010 10:10 pm

En del Fiesta/Fusion har haft problem med att kopplingen inte kopplar ur riktigt. Dom har haft ett inre läckage i huvudcylindern. Det har identifierats genom att ha bilen på tomgång med ettans växel i och kopplingen nedtryckt i botten, där man håller den kvar i botten minst 2-3 minuter för att se om bilen börjar dra av sig självt. Drar bilen efter ett tag så har man avhjälpt felet genom byte av kopplingens huvudcylinder.

rogge 16v zetec
Nybörjare

Inläggav rogge 16v zetec » tis aug 07, 2012 10:39 am

Hej igen,
Jag fortsätter på min gamla tråd eftersom det handlar om kopplingen igen :banghead:
Felet förra gången var ett inre läckage i slavcylindern, bilfirman åtgärdade det ett år efter köpet. En av deras mekare körde runt kvarteret och sa direkt var det var för fel.

Men nu är det nya problem, frugan startade bilen och tryckte ner kopplingen, inget motstånd och kopplingen fungerar inte.
Det känns precis som om något släppt men det är väl hydralik hela vägen?
Vätskebehållaren är full och jag ser inget läckage?
Någon cylinder/packning som gått?

rogge 16v zetec
Nybörjare

Inläggav rogge 16v zetec » tis aug 07, 2012 11:10 am

Hittade förmodligen felet.
Denna låg på golvet. Mekanisk koppling mellan pedal o cylinder :)

[img][IMG]http://forumbilder.se/images/bd201212726PM2c96.jpg[/img][/IMG]