Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

6000 CD RDS E O N

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Mari
Nybörjare
Namn: Mari Eriksson
Kör: Ford Mondeo

6000 CD RDS E O N - bilstereo

Inläggav Mari » mån jul 29, 2013 6:33 pm

Har precis köpt en Ford Mondeo -95 med vad jag förstår en originalstereo, 6000 CD RDS E O N.
Säljaren hade tagit av pluspolen på batteriet precis innan köpet så stereon nollställdes och vill ha en kod. Inga problem. Fick koden i dag och matade in den. Inget hände. Tryckte på lite olika knappar. Inget hände. Tryckte på knapp 5 och plötsligt ville den ha en kod 2. Slog in samma kod igen innan jag hann tänka och sedan ville den ha kod 3.
Googlade eftersom jag inte ville låsa den men fick fram olika uppgifter. Bland annat att det ska vara tre olika koder. Fast jag har bara en. Slog dessutom in den två gånger.
Vad gör jag?! Har ingen bruksanvisning. Provade ladda ner en men hittade ingenting om inmatning av koder :-/
Hjälp!

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » tis jul 30, 2013 11:15 am

Rent generellt så matar man in koden genom att trycka på 1:an för första siffran, 2:an för andra siffran osv och sedan 5:an för "Enter". Anger man fel kod frågar den efter koden igen. Har man matat in fel kod för många gånger så får man vänta ett antal minuter (30??) innan man kan göra ett nytt försök.

Har aldrig sett något om att det skall vara 3 olika koder... ?

Om stereon är bytt, så kan du inte få koden på reg-nummer utan enbart på stereons nummer som står på sidan av enheten, man behöver ta ur den. och det är "M" följt av 6 siffror. Har du stereo-koden kan jag hjälpa dig att få fram koden.
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Mari
Nybörjare

Inläggav Mari » tis jul 30, 2013 3:55 pm

Ja den delen var lätt att lista ut hur man matar in koden och avslutar med en femma. Men den frågade efter kod igen och då slog jag in samma kod som jag fått igen men den har nu ställt sig på kod 3. Bilen har varit avslagen sedan igår när jag höll på med stereon, ganska precis 24 timmar, men den vill fortfarande ha kod 3.
Nollställa med batteriet igen genom att dra ur en kabel? Eller vågar jag inte det?
Vet faktiskt inte hur jag får ur stereon för att kolla numret. Får återkomma men tar gärna hjälp av dig i så fall. Vet ju inte alls om den är bytt eller inte. Bara den kod jag fick av förra ägaren

Mari
Nybörjare

Inläggav Mari » tis jul 30, 2013 3:58 pm

MGP DJ5 4-06 05-08-01
Kan det vara rätt nummer?

Mari
Nybörjare

Inläggav Mari » tis jul 30, 2013 4:04 pm

Tror mest på de sista sex siffrorna i så fall.
Genom att trycka in knapp 6 och 1 samtidigt får jag fram det numret. Läste att det ska gå att få fram numret direkt på displayen.
Först visar den:
MGP DJ5
Sedan skiftar displayen till:
4-06
Sist visas:
05-08-01

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » ons jul 31, 2013 8:47 am

Det med 1 och 6 visste jag inte, men jag får 5 olika rader när jag gör så på min.
Första raden på min visar "FDC2004M01xxxx" , där det sista är mitt serienummer. Fast det kan ju bero på att jag har rätt kod i min... Den informationen är kanske blockerad utan kod?

Men står det "CODE 1", "CODE 2" osv i displayen?

Är 050801 ditt serienummer så är koden "3429", men jag tycker det ser ut som ett datum...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Mari
Nybörjare

Inläggav Mari » ons jul 31, 2013 9:04 pm

Hmmm...konstigt. För då börjar ju din sifferrad i n t e på M?!
Ja det står code 1, code 2 och den envisas med att den nu vill ha code 3. Slår jag fel nu och provar din kod och slår fel låser jag väl den. Jag har fått: 7115 av förra ägaren så det är ju inte alls lika. Ska ändå få lite hjälp att byta mittdamask på bilen. Kanske kan be om hjälp att få loss den och kolla på "riktigt" på sidan då. Såvida jag inte kan ta bort en batterikabel och börja om igen? Men jag vet inte om det ens fungerar.
Får jag återkomma när jag vet bättre vore det jätteschysst.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tor aug 01, 2013 2:24 pm

Verkar helknepigt detta och har själv varit ägare till tre olika Mondeos av dessa årgångar där det i samtliga bara varit en kod som gällde.

Och är en fyrsiffrig kod som behövs och knappas in enligt följande:http://www.youtube.com/watch?v=bwPWpBgq_-I dock är detta en nyare variant men ungefär densamma.

Mari
Nybörjare

Inläggav Mari » lör aug 03, 2013 4:49 pm

Ja det ser ur som om jag gör rätt och det där om tre koder hittade jag när jag googlade på modellen. Det var även där jag hittade att man skulle kunna trycka på knapp 6 och 1 och få fram numret på det sättet. Men som sagt. Jag måste ta lite hjälp med byte av damask så jag ska höra hur man får loss stereon för att kolla numret. Ser ut att behövas något specialverktyg eftersom det sitter hål på sidorna. Men jag återkommer gärna när jag vet att jag har rätt nummer om det går bra?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » ons aug 07, 2013 3:50 pm

Det är lätt att demontera stereon på dessa då man lämpligen använder tex sådana montagekrokar (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Monteringstillbehor-for-bilstereo-31518/).

Går med att använda tex 4 stycken 3 tums spikar,,,

Mari
Nybörjare

Inläggav Mari » tor aug 08, 2013 8:15 am

Aah! Tack för tipset. Hoppas att jag kan få hjälp med att byta damasken till veckan.

Mari
Nybörjare

Inläggav Mari » tor aug 08, 2013 8:16 am

...och då titta på stereon samtidigt