Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

FORD KA 1.3 3D M5 AC -97 - Värme problem

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
blad

FORD KA 1.3 3D M5 AC -97 - Värme problem

Inläggav blad » tis maj 06, 2008 8:26 pm

Hej,

Jag har gått och köpt en bil åt min mamma, hoppas ni kan hjälpa mig här!
Problemet är att jag aldrig kollade värmen vilket var dumt av mig. För nu har hon endast varm luft inkommande, vilket är en anning påfrestande för en äldre dam! Jag öppnade värmereglage panelen under stereon, till min förvåning upptäckte jag att den saknade värmereglage kabel samt tillhörande kugg hjul! Så jag drog iväg mot forema bil och beställde dessa delar! Men problemet är att jag har ingen anning vart någonstans dessa skall sitta, på högra sidan under ratten går vajern till reglage som bestämmer i vilken riktning luften skall flöda! Finns det någon vänlig själ som vill tala om för mig eller eventuellt lägga upp en spräng skiss vart detta reglage skall sitta, och i vilket hål kugghjulet,vajjern skall sitta i?

Med vänliga hälsningar

Anton .R

P.S, tack på förhand!

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu

Inläggav Svennas » ons maj 07, 2008 6:08 am

Värmefel på dessa bilar brukar vara fel i den elektriska värmeventilen.

Vajerstyrningen vid reglaget bestämmer bara var luften ska ta vägen.

blad

Inläggav blad » ons maj 07, 2008 3:53 pm

Svennas skrev:Värmefel på dessa bilar brukar vara fel i den elektriska värmeventilen.

Vajerstyrningen vid reglaget bestämmer bara var luften ska ta vägen.

Hej Svennas!

Du tänker nog på reglaget som är lokaliserat till vänster dvs om du vill att det skall blåsa rakt fram eller vid fötterna etc..!

Jag menade reglaget som bestämmer om det skall vara kall eller varmluft!
Har du några ytterliga tips? Då jag öppnade panelen såg jag att det saknades vajer och kugghjul vid det reglaget!

Mvh

Svennas
Veteran

Inläggav Svennas » ons maj 07, 2008 5:52 pm

Finns ingen vajer till kall eller varm luft. Det regleras med elektronik via en elektronisk värmekran.

Se texten nedan från Ford TIS:
Luftfördelningen regleras med ett tandhjul och kupétemperaturen med en potentiometer som är placerade i panelen. Potentiometern styr värmeregleringsventilen, som i sin tur reglerar mängden het kylvätska som strömmar genom värmeväxlaren, beroende på önskad kupétemperatur.

blad

Inläggav blad » ons maj 07, 2008 7:03 pm

Svennas skrev:Finns ingen vajer till kall eller varm luft. Det regleras med elektronik via en elektronisk värmekran.

Se texten nedan från Ford TIS:
Luftfördelningen regleras med ett tandhjul och kupétemperaturen med en potentiometer som är placerade i panelen. Potentiometern styr värmeregleringsventilen, som i sin tur reglerar mängden het kylvätska som strömmar genom värmeväxlaren, beroende på önskad kupétemperatur.

Okey, jag får verkligen tacka dig för din assistans!
Skulle du kunna tala om för mig vad ja skulle behöva köpa för delar som jag behöver. Tandhjul verkar jag sakna precis bakom kall/varmlufts hjulet!

Med vänliga hälsningar

Anton .T

P.S Oehört tacksam för din hjälp!

Svennas
Veteran

Inläggav Svennas » ons maj 07, 2008 7:08 pm

Det ska inte vara nåt tandhjul där.

blad

Inläggav blad » ons maj 07, 2008 9:43 pm

Svennas skrev:Det ska inte vara nåt tandhjul där.

Ursäkta min tröghet, jag tackar dig återigen!
Vart skall jag börja och titta tycker du, har du möjligtvist någon bild på hur det skall se ut?

Med vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inläggav Skinkis » tor maj 08, 2008 4:47 am

blad skrev:Ursäkta min tröghet, jag tackar dig återigen!
Vart skall jag börja och titta tycker du, har du möjligtvist någon bild på hur det skall se ut?

Med vänliga hälsningar

Som Svennas säger, du bör kolla på värmekranen ;)

blad

Inläggav blad » fre maj 09, 2008 4:29 pm

Okej, förstår att det inte är någon vajer till värmereglaget!
Hur kontrollerar jag värmekranen? Sitter den här ventilen före värmeväxlaren?

Mvh

Svennas
Veteran

Inläggav Svennas » fre maj 09, 2008 5:49 pm

Den sitter under plasten under vinrutan, innan värmeväxlaren.
Resistansmät ventilen, det ska vara 10-25 ohm.
Kolla spänningsmatningen till ventilen, med värmereglaget i mitten så ska det pulsera mellan 0-12v.

blad

Inläggav blad » fre maj 09, 2008 6:59 pm

Svennas skrev:Den sitter under plasten under vindrutan, innan värmeväxlaren.
Resistansmät ventilen, det ska vara 10-25 ohm.
Kolla spänningsmatningen till ventilen, med värmereglaget i mitten så ska det pulsera mellan 0-12v.

Från värmeväxlaren går det 2st kylvätske slangar till motorn, dessvärre sitter det ingen ventil mellan värmeväxlaren och motor som jag ser. Utan slangarna går direkt från värmeväxlaren till motorn. Däremot ser jag att slangarna är skarvade, med två rör! Skarven sitter under vindrute plasten! Precis brevid torkarmotorn! Kan det vara att dom tagit bort ventilen och lagt dit rören istället? Eller är jag ute och cyklar?

Mvh

Svennas
Veteran

Inläggav Svennas » lör maj 10, 2008 7:29 am

Låter ju helt vansinnigt att ta bort ventilen. Men det kanske var en "genväg" för nån klåpare nån gång. Bifogar en bild på hur det ska se ut.
Bilagor
ventil ka.JPG

blad

Inläggav blad » tis maj 13, 2008 10:10 am

Jag vill tacka Svennas och Skinkis!
Jag har nu återgäldat felet tacka varje detta forum och speciellt tack till Svennas!

Med vänliga hälsningar

Anton .R

nyvaken
Nybörjare
Namn: Rickard Johansson
Kör: Ka - 98

Inläggav nyvaken » fre okt 09, 2009 8:08 pm

Samma problem förut, ingen värme. hade nog aldrig vågat bända i plastlisterna utan denna tråd! JÄTTETACK FÖR HJÄLPEN!
Allt gick fint, jag kan möjligen lägga till lite problemlösning:
Värmeväxlarens rör är av plast och kan vara väl sköra/sitta stenhårt mot motorhållet till. Går de inte att dra loss kan du ganska enkelt bryta av rören från växlaren, detta gick automatiskt för mig:^o Sen riktar du bara slangen lätt nedåt o kramar till med en polygrip så att röret men inte gummislangen spricker, busenkelt att få ut bitarna sen.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » lör okt 10, 2009 2:45 pm

Fixade med precis samma symtom för ett par timmar sedan på en KA -98 och uppskattade med denna tråds alla tips som sparade mycket tid och även enligt ford så var detta en tämligen frekvent pryl som ofta byts på denna modell.

Och visst var det lite plastpaneler som skulle lossas, men för väl räkte det med att bända upp den vänstra halvan så ventilen frilades och visst var det smäcker plast i rören till den gamla ventilen, som med den ena mycket lätt sprack,, och med ovanstående tips var det enkelt att få ur bitarna. Som även med återmonteringen av den nya ventilen med en kanonbra fungerande värmekran som resultat på ett jobb som tog en 1/2 timme.