Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Byta hjullager med ABS

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
caarnalito
Erfaren
Namn: Felipe España
Kör: Focus ST250 & Fiesta 1.3

Byta hjullager med ABS

Inläggav caarnalito » tor feb 11, 2016 1:29 pm

Hej.

Har en fundering, då jag ska byta hjullager fram båda sidor på min Fiesta 1.3 -03 så har jag inte riktigt blivit klok på vilket lager jag ska köpa, jag hittar lager men utan ABS-krans, undrar om hjullager fram ska vara utan ABS-krans?
Har titta bland annat på Mekonomen och Autoexpert, när man kontaktar dessa kan dom inte själva svara på min fråga.
Någon som har kunskap eller erfarenhet av hjullagerbyte, ifall det ska medfölja Krans eller inte.

Tack.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inläggav Bruno » tor feb 11, 2016 4:27 pm

Krans? Alltså som liknar typ ett kuggdrev?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tor feb 11, 2016 4:50 pm

Kanske inte så konstigt att dessa säljare inte vet mera,, då dessa kompakt hjullager har inbyggd magnetisk impulsring. Alltså finns ingen egentlig ABS "krans".

Det åtgår vid byte av dessa typer avsedda pressverktyg, då man under inga omständigheter får slå på dessa! Här i från har jag hämtat flertalet klart prisvärda som hållbara hjullager: http://www.reservdelar24.se/

caarnalito
Erfaren

Inläggav caarnalito » tor feb 11, 2016 8:19 pm

Bruno skrev:Krans? Alltså som liknar typ ett kuggdrev?

Ah precis, eller sensor-ring. Jag har sett olika beskrivningar när jag letat efter rätt hjullager till just min bil.
Hittade en länk som visar bild.

http://www.brakeparts.se/bildelar-2/ford/fiesta-v-jh-jd-112001/125-16v-032003-51kw70hk-m7ja-m7jb/hjullager-fram-81?gclid=CO2vrIrD8MoCFYIxcgoddu0Pew

caarnalito
Erfaren

Inläggav caarnalito » tor feb 11, 2016 8:31 pm

Peter H skrev:Kanske inte så konstigt att dessa säljare inte vet mera,, då dessa kompakt hjullager har inbyggd magnetisk impulsring. Alltså finns ingen egentlig ABS "krans".

Det åtgår vid byte av dessa typer avsedda pressverktyg, då man under inga omständigheter får slå på dessa! Här i från har jag hämtat flertalet klart prisvärda som hållbara hjullager: http://www.reservdelar24.se/

Tack för svaret. Det är ju märkligt att dom inte har mer kunskap än att säga "ja du, det vart en bra fråga"
Jag har nu kikat där, tittar jag på hjullager bak så är det med ABS och medföljande "krans/sensor-ring" men till framaxel är det alltså inbyggt magnetisk sensor-ring?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » fre feb 12, 2016 5:54 am

Okey,, är inte helt van med denna variant, men på vissa vanligen baktill kan det som din länk nu visar sitta en plåtring som då är den egentliga ABS kransen.
Som man då ofta bara flyttar över lite försiktigt, denna variant finns tex även på Focus bak med trumbromsar.

Men smart kan ju då vara att beställa en sats där denna ABS ring följer med,,,
Kan inte svara på att kunskapen inte alltid finns, där bakom många kunddiskar. Men till skillnad från märkesverkstaden är det hur många bilmodeller som helst att ha koll på...

caarnalito
Erfaren

Inläggav caarnalito » mån feb 15, 2016 7:44 pm

Peter H skrev:Okey,, är inte helt van med denna variant, men på vissa vanligen baktill kan det som din länk nu visar sitta en plåtring som då är den egentliga ABS kransen.
Som man då ofta bara flyttar över lite försiktigt, denna variant finns tex även på Focus bak med trumbromsar.

Men smart kan ju då vara att beställa en sats där denna ABS ring följer med,,,
Kan inte svara på att kunskapen inte alltid finns, där bakom många kunddiskar. Men till skillnad från märkesverkstaden är det hur många bilmodeller som helst att ha koll på...

Tack, har nu löst sig med hjullager blev även byte av cylinder i samband ny bromsvätska.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » tis feb 16, 2016 6:31 am

Så bra och för egen del har jag med bytt två hjullager senaste veckan på en Focus och en S40 (syskonbilar), där för båda bilarna samma lager som byttes i höstas till Biltemas lager. :rolleyes:

Kan det varit en tillfällighet eller,, lät som rena stenkrossarna från bägge lagren,,,
I alla fall sitter det nu SKF lager på båda bilarna och det roliga var att Biltemas noname betingar hela 800:-. Medan SKF lagret från ebay för endast en hundring mer inkl frakt!

Men bra att det löste sig för dig och sedan brukar det lätt kunna bli något mer som samtidigt behöver bytas...