Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

oljeförbrukning

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
fiestast06
Nybörjare
Namn: Mikael o
Kör: Fiesta

oljeförbrukning

Inläggav fiestast06 » lör okt 06, 2018 6:52 pm

Hej! Dottern har köpt en Fiesta st -06 som har eb otroligt hög oljeförbrukning, typ 1 liter på 50 mil, ryker inte blått. vad kan vara fel?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor jan 17, 2019 12:08 am

Hej! Jag antar att det är aluminiumblock med lösa foder i den motorn som i så mycket annat nuförtiden. Då skulle det mycket möjligt kunna vara läckande bottentätningar på väg att skaka ur, tycks det kan dras in olja i cylindrarna som i en slamsug när det händer. Själv har jag sett i tur och ordning en Citroen Xantia och kort efter en Kia Atos göra en James Bond och lägga en rökridå bakom sig innan de ganska snart skar ute på vägen. Citronen gav upp helt plötsligt från att möjligen ha osat en aning (jag låg en bit bakom), sen hände allt mycket snabbt. Inte för att oroa, men...

Jo, en tänkbarhet till - själv råkade jag ut för en spricka i en kolv en gång och det avslöjade sig inte annat än genom tydligt höjd oljeförbrukning. Sprickan var knappt synlig, men nog för att börja dra in olja när temperaturen steg till driftnivå.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)