Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Allmänt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-25, 14:37   #1
SK Racing
Guest

Tips på hur man rensar kylsystemet

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Ja jag har läst genom min tid här på forumet att denna fråga återkommer så nu ska jag visa hur jag gör.

Bifogar bilder på hur mitt hemslöjdstillverkade kylsystemskitt ser ut

Detta kan vara bra om bara spolning med vattenslang inte hjälper, tänk på att spola värmepaketet/kylaren åt båda hållen.

Jag gör som så att jag monterar den på ex värmepaketet och kör fullt tryck på vattnet och 1 till 2 kg lufttryck, luftbubblorna "slår" bort skiten lite som en bläster faktiskt och det är väldigt effektivt.
Jag börjar alltid försiktigt med luften så att jag inte spränger sönder ex värmepaketet.

För att blåsa kylaren så öppnar ni bara kylarlocket och pluggar den slangen som ni tagit bort och sedan så är det bara att blåsa på, alt bygga en adapter till nedre kylarslangen
Fungerar inte detta då är det bara att kasta skiten för då är det verkligen täppt.

För att få bort oljerester från kylsystemet vid ex toppackningsras så brukar jag använda maskindiskmedelstabletter, dvs rent vatten och en tablett. Vid svår nedsmutsning så kanske det inte räcker med en omgång utan det måste till fler.

Gör som så att varmkör motorn med vattnet-maskindiskblandningen cirkulerande till värmepaketet så även detta tvättas OBS!!! Var väldigt noga med att skölja kylsystemet efteråt väldigt noga då maskindisk och aluminium inte går så bra ihop.

Hoppas detta är till någons hjälp.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	1139
Storlek:	83.0 KB
ID:	18198   Klicka på bilden för en större version

Namn:	2.jpg
Visningar:	1010
Storlek:	71.6 KB
ID:	18199  

Senast redigerad av RickardEM den 2009-01-28 klockan 00:58.

Gammal 2009-01-22, 13:28   #2
SK Racing
Guest

Hrrm, ja allt kan ju hända... Även den bäste Även jag har drabbats av dålig värme i min brukis

Jag lyfte på huven för första gången för vintern och fann att det var lite dåligt med kylvatten, jag tar ju inga risker när jag gör nått så jag passade på o rota lite i gömmorna o hittade mitt lilla kitt som jag använder mig av ibland när jag spolar rent motorer, kylare och värmepaket.

Så nu jävlar har jag samma fina Fordvärme som jag hade förra vintern

Bilderna visar hur det blir vid: Vatten 2-4 bar, Luft 1 bar.
Bifogade miniatyrer

Namn:	IMG_3396-1-bar.jpg
Visningar:	1656
Storlek:	67.3 KB
ID:	23373   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3398-1-bar.jpg
Visningar:	1748
Storlek:	71.6 KB
ID:	23374   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3399-1-bar.jpg
Visningar:	1495
Storlek:	78.5 KB
ID:	23375   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3400-1-bar.jpg
Visningar:	1448
Storlek:	75.3 KB
ID:	23376   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3401-1-bar.jpg
Visningar:	1388
Storlek:	68.6 KB
ID:	23377  

Gammal 2009-01-22, 13:32   #3
SK Racing
Guest

På dessa bilder är vattentrycket samma men luften har jag nu 2 Bar på, blir inte värmepaketet renare och därmed bättre än innan så är det enligt mig bara o byta.

Detta sätt fungerar även på att blåsa hela motorn ren och är mycket effektivt när det gäller att få bort löst sittande föroreningar i block o kylare, bästa effekten uppnås när man spolar systemet åt motsatta hållet mot normal cirkulation, jag skiftar även håll på spolningen flera gånger innan jag är klar.

Hur länge ska man spola då? Bra fråga, jag brukar ta en öl eller en kopp kaffe under tiden, det sköter ju sig självt så någon panik är det ju knappast.

Lycka till.
Bifogade miniatyrer

Namn:	IMG_3402-2-bar.jpg
Visningar:	1037
Storlek:	70.9 KB
ID:	23378   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3403-2-bar.jpg
Visningar:	775
Storlek:	67.6 KB
ID:	23379   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3404-2-bar.jpg
Visningar:	939
Storlek:	64.7 KB
ID:	23380   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3406-2-bar.jpg
Visningar:	1109
Storlek:	81.8 KB
ID:	23381  

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.