Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-28, 20:42   #16
focuseco
Guest

Byggde ett nytt grenrör med t3 fläns, jag plockade bort ac kompressorn samt kondensorn på så vis kunde jag flytta fram kylaren för att få lite bättre plats. jag satte ett t-stycke vid oljetrycks kontakten för att få olja till turbon,oljereturen fixades genom att borra upp ett av dom gängade hålen som katalysatorn hänger ioljesumpen med. Vatten in o ut fixades genom o bygga ett nytt vattenrör över kylaren med extra anslutningar på .Körde med volvo 850r inprutare samt piggyback för att justera tändning samt bränsle. Bilen gick väldigt bra, men har alldeles för högt komp för att åka med turbo, man säger i början att man inte ska ladda så mycket, men efter en vecka så tycker man att bilen e slö, å de e ju så lätt att bara öka lite till (nån som känner igen sig?) Bilder på grenröret samt bilen finns på www.teamxracing.se ,under bilder focus turbo.
  Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 20:52   #17
perra_k
Guest

Okej då hajar jag.

Men hur gjorde du med LMM???
Insugsröret har du använt orginal där för att sedan förlänga det. Filtret sitter det i fronten?
  Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 21:15   #18
focuseco
Guest

LMM sitter innan turbon alltså på sugsidan mellan luftfitret o turbon. luftfiltret sitter under vä strålkastare. De e inte orginal insugröret som syns på bilden ,är ett ny byggt i plåt med lufttempgivare för piggybacken.
  Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 21:20   #19
perra_k
Guest

Är inte sladden väldigt kort för LMM. Räcker den hela vägen eller har du skarvat?
  Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 21:25   #20
focuseco
Guest

Nä den räckte för mej, går att skära upp kabelhärvan å dela den så blir kablarna mycke längre, plocka bort höljet på härvan så förstår du.
  Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 03:17   #21
perra_k
Guest

Nyss inkommen från garaget efter lite skruvande
Turbon är på plats.

Bild ovanifrån. Kan säga att det är väldigt tajt!!!

Underifrån

Så här ser adaptrarna ut. Den ena har jag fixat oljetemp på den andra ska oljan till turbon komma ifrån

Oljefiltret fick en ny plats

Fick lite problem med placeringen av oljekylaren´men det ska nog lösa sig!
  Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 19:09   #22
perra_k
Guest

Nu har jag ocj kompisen snickrat ihop en downpipe också.

Fast det dök upp ett annat problem istället. Oljereturen från turbo hade tänkt att den skulle sättas i tråget men då kommer den hamna under oljenivån.

Focuseco hur hade du gjort? Lyfte du ur motorn eller nedre delen för att borra?

Hittar jag ingen lösning på detta så är det tack och godnatt för projektet
  Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 02:07   #23
perra_k
Guest

Hi hi hi det har löst sig blir lite nya böjar för oljan så kommer allt att lösa sig.

Är det nån som har tips på vilken olja man ska använda. Tror Ford har kört med helsyntet den hette nåt med fomula e. Ska man fortsätta med den?
  Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 00:25   #24
perra_k
Guest

Nu har det börjats igen. Oljekylaren har ramlat in på plats tryckrör etc. Ska ta lite bilder på det.

En fråga vad ska man ha för dump. Ska den vara återcirkulerande, hybrid eller öppen.
  Svara med citat
Gammal 2006-04-27, 20:55   #25
focuseco
Guest

Ska du åka med lmm bör du ha en återcirkulerande eller en med dubbelkolv.En vanlig öppen kommer att stå öppen på tomgång , jämngas mm, vilket resulterar i dålig GÅNG om ev någon tomgång alls!
  Svara med citat
Gammal 2006-04-27, 21:07   #26
Keller
Styrelse

Kellers avatar

Medlemsdatum: aug 2003
Namn: Simon Keller
Från: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Yrke: Reservdelsförsäljning FordStore/Hedbergs Bil
Medlemsnummer: 190

Validerad annonsör

Keller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitlig
Skicka ett meddelande via MSN till Keller
Ser bra ut Per! När tror du det är dags för uppstart?
Håller med föregående talare: återcirkulerande!

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Keller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 01:11   #27
perra_k
Guest

En återcirkulerande dump är beställd. Nu börjar det närma sig uppstart hoppas på uppstart inom de närmaste 2 veckorna. Har inte så mycket kvar att göra lite slangar ska dras. Mest montering kvar inte så mycket bygge kvar

Sen så får vi se hur länge skiten håller. Har myglat lite med oljereturen från turbo. Det är bara att hoppas det funkar.

Tog lite bilder.

Oljekylaren på plats.

Oljan till turbo

Olja från turbon kan vara lite tajt där med flödet men den som lever får se. Fallet är stort röret är grovt det enda som kan strula är hör hög oljenivå ligger under körning! Rasar det så rasar det och då är det ju bara turbon som gör det.

Nåt som dök upp i brevlådan

Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 03:16   #28
perra_k
Guest

Så nu har man kommit lite längre. Planerad uppstart är nu satt på måndag då de sista slangarna ska kopplas in. Här är det som har hänt nu

Rören och dumpen på plats. Saknas bara lite slangklämmor

Luftfiltret sitter på plats inkopplat och klart

Oljekylare, oljefilter och luftfilter i en fin sybios

Sen så dök det upp lite grejer i brevlådan

Sen så ska det snyggas till lite i motorrummet!
  Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 13:09   #29
Hiromu
Guest

Ballt projekt! hur går det med bygget?
  Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 21:34   #30
perra_k
Guest

Jaha då har man precis kommit in från första provturen. Bilen gick väl så där. Efter en liten stund så började den gå bättre. Körde med 0,3 i ladd. Enda felet jag har nu är att den inte ville gå helt rent på tomgång och att den dör!

Nån som har koll på hur man ska lösa det! Ska man köra med piggyback? Eller ska jag lämna in den på firma för mappning?
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.