Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Säljes/Bytes [Bilar]

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-16, 19:39   #1
Bushido
Registered User

Medlemsdatum: dec 2011
Namn: Anton Lundahl
Från: Lund
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.

Bushido +10 Det börjar arta sig
S: Ford Scorpio 2.9 Ghia -89, lite GDS, billigt.

Hej!

Liten intressekoll på min bil, en Scorpio V6 2.9 Ghia med automat från -89. Egentligen en riktigt hyfsad bil, ser helt ok ut utvändigt och är väldigt fräsch invändigt. Senast jag körde den funkade allt, inklusive AC:n! Extrautrustad med lättmetallfälgar, elstolar fram OCH bak, dimljus, eltaklucka, elspeglar etc etc, det enda den inte har är läderklädsel. Den blå tygklädseln är dock riktigt fin, inga revor så vitt jag vet. Tonade rutor runtom baktill, ser hyfsat ut men har börjar släppa i något hörn.

Motorn och lådan går och växlar bra bilen har gått strax över 20 000 mil. precis innan jag ställde undan bilen fick den ny bromsvätska, motorolja, automatlådeolja och nya tändstift. Praktiskt taget nyservad, inte ens gått 20 mil sen dess. Bara servicematerialet är värt 1500 kr + arbete!

Så gott som rostfri, det enda som finns är lite ytrostbubblor i bakre skärmkanterna. I övrigt helt frisk. Till och med avgasröret är nyligen uppsvetsat och därmed tätt och mynnar i en av mig hemmabyggd "sportljuddämpare" som tystar ner det mysiga v6-mullret till en mer lagom nivå. Inte särskilt snygg förvisso, men funktionell.

Lite gör det själv finns, det mest påtagliga är att vänstra bakre hjullagret troligen börjar ge sig och måste bytas. Kan också vara ett annat enklare bromsrelaterat fel, men detta var snabbdiagnosen jag fick här via forumet. Nytt lager kostar ett par hundralappar och kan bytas privat om man har tillgång till press har jag hört, men då jag varken har en press eller kunnandet som krävs så får jag nog se mig besegrad och inse att det är dags att låta någon annan ta över. Obesiktigad och avställd på grund av utgången period.

Övriga småfel inkluderar en sprucken bakre sidoruta (den lilla trekantiga icke öppningsbara alltså) som är täckt av toning och eltejp (för att sprickan inte ska bli värre) och således inte går att se ut igenom, men denna ruta är ju egentligen inte nödvändig och det har aldrig stört mig. Bakluckan öppnas inifrån kupén, och hastighetsmätaren funkar inte (ny givare medföljer).

Lite småpill som sagt, men inget särskilt dyrt eller avancerat. Lägg en eftermiddag och några hundringar så borde hon segla igenom besiktningen och rulla många mil till hur lätt som helst. Jag är dock pank och arbetslös för tillfället och har inga hundringar alls att lägga, så just nu lockar ett par tusingar på fickan nu mer än ett par till senare. Sätter därför ett lågt utropspris på 4500 kr (Jag har själv lagt mycket mer än så på henne), med förhoppning om en snabb och smidig affär. Skambud undanbedes då hon är väl värd dessa pengar, bara delarna är värda bra mycket mer och får jag inte vad jag vill ha så slaktar jag antagligen henne och säljer delarna. Men detta vore väldigt synd då hon är så pass fin, så Ta chansen att ta över min scorpa nu! riktigt mycket bil för pengarna! Skön gång och fantastisk åkkomfort, sin tids executive car! Hon är verkligen fin för sin ålder småfixet till trots och är väl värd att lägga lite jobb på!

Bilen står i Torna Hällestad, 2 mil öster om Lund.
Ring mig på 0709394487 eller maila antonlundahl@hotmail.com för mer info!

Bilder:
https://picasaweb.google.com/1004327...CMSHw7mzqcmeSg

Mvh Anton

Pris/utgångsbud: 4500 kr
Plats/närmaste stad: Lund

Pris/utgångsbud: 4500
Plats/närmaste stad: Lund
Bushido är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 19:46   #2
fordmaffian
Registered User

fordmaffians avatar

Medlemsdatum: jun 2009
Namn: Robert Åhlin
Från: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Yrke: Allt i allo tekniker

fordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamrat
Skicka ett meddelande via MSN till fordmaffian
hur är rosten på den då? * under till på bakaxel infästningarna?*

De var bättre förr när man kunde skruva själv...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Senast redigerad av fordmaffian den 2012-08-16 klockan 19:48.
fordmaffian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 20:09   #3
Bushido
Registered User

Medlemsdatum: dec 2011
Namn: Anton Lundahl
Från: Lund
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.

Bushido +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av fordmaffian Visa inlägg
hur är rosten på den då? * under till på bakaxel infästningarna?*
Har tittat lite undertill och det enda jag kan se är yttepyttelite ytrost. Inte ens länkarmarna är rostiga. Det enda synliga är som sagt bakre hjulhusens kanter. Kan försöka ta en bild, återkommer.
Bushido är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 20:28   #4
fordmaffian
Registered User

fordmaffians avatar

Medlemsdatum: jun 2009
Namn: Robert Åhlin
Från: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Yrke: Allt i allo tekniker

fordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamrat
Skicka ett meddelande via MSN till fordmaffian
låter prima

De var bättre förr när man kunde skruva själv...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85
fordmaffian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
2.9, automat, ghia, scorpio, v6:a

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.