Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > C-MAX/Focus/Kuga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-05, 23:47   #31
C
Registered User

Cs avatar

Medlemsdatum: jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Välkommen Sven!

Vad gäller snö.. Ja, diffbromsen och vänsterbroms för att få Quaifen (diffbromsen) att fungera optimalt kommer bli äckligt roligt! Man lägger foten lite lätt på bromsen i kurvorna bara och "styr in bilen" med den beroende på tryck och får dessutom bättre effektfördelning mellan framsulorna i utgången av kurvorna. Bara att börja öva försiktigt redan nu så man "får känslan". Men som sagt, börja försiktigt då bilen vänder runt lätt om alla hjälpmedel är avstängda om man vänsterbromsar för hårt eller för okänsligt. Vill inte att du pajar dina fälgar eller hjulupphängning på någon trotoarkant.

mvh C

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 13:56   #32
svempa13
Registered User

Medlemsdatum: sep 2009
Namn: Sven Widlund
Från: Västerås
Kör: RS 09
Yrke: Datorkonsult

svempa13 +10 Det börjar arta sig
Tack

Roligt att det finns en klubb för oss galningar
Det är ett litet annat körsätt med framhjuldrift....
Med min gamla Capri så var det bredsladd för jämnan. Får väl lov att försöka uppföra mig bättre med den här raketen.
Nått som jag reagerar på är att det hoppar ganska friskt när jag försöker dra på lite mer från stillastående. Pumaspeed har nått stag och bussning som ska råda bot på detta. Funkar det ???

MvH
sven
svempa13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 16:31   #33
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Vi har redan testat Vibratechs motorfäste på Jockes bil, det funkar lite men inte så bra som vi hade hoppats. Jag och TG ska kolla på en väldigt seriös lösning i vår sedan, men för det så måste man kunna köra 19":arna och det är lite svårt nu när det är under 5 plus.. Återkommer i ämnet när testena är utförda och det hela är färdigbyggt och väl beprövat. Vi har måååånga ideer om detta.

mvh C

X-ordis FMCS
Gammal 2009-11-13, 08:47   #34
Daytona
Registered User

Medlemsdatum: jun 2009
Namn: Charlie Strömnes
Från: Gävle
Kör: RS500
Yrke: Landlord

Daytona +10 Det börjar arta sig
Leverans, 2009-11-06
Inkörning, håller på för fullt, 37 mil hittills
Extra oljebyten, blir ett efter 150 mil
Väghållningskänsla, känns oerhört stabil och trygg oavsett underlag
Bromsar, har inte provat att bromsa mycket ännu
Däcksbyten, 19" dubbfria på originalfälg
Garantiarbeten, ska in på Ford (Wikmans Bil, Gävle) idag och kolla. Motorlampan tändes efter att motorn tvekade vid ett tillfälle på halvgas. lampan slockna igen efter 5km. Körde den dagen många korta sträckor och det var fuktigt och +2 den dagen.
Lacken, nöjd trots vissa skiftningar. Ultimate Green...
Kundnöjdhet, +++
Vad för bilar man stekt
Varvtider
Uppgraderingar prestandamässigt, försöker hålla mig, men känner på mig att det blir KW på sikt + bromsar (under utvärdering)
Hur känns bilen, tajt och bra!
Hur fungerar utrustningen, allt fungerar klanderfritt!

Är lite besviken på avgasljudet! Funderar på att uppgradera avgassystemet. Förslag?
Daytona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 18:45   #35
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

Det som Autotec körde med gör att bilen låster som en Audi TT RS och det säger rätt mycket!

X-ordis FMCS
Gammal 2009-11-13, 19:29   #36
Peter 75
Registered User

Peter 75s avatar

Medlemsdatum: mar 2009
Namn: Peter Carvall
Från: Trollhättan
Kör: RS 2009
Yrke: Tuner på Autotech

Validerad annonsör

Peter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamrat
Citat:
Ursprungligen postat av C Visa inlägg
Det som Autotec körde med gör att bilen låster som en Audi TT RS och det säger rätt mycket!
Hej.

Jag är nog lite trög nu Kan du förklara vad du menar?

Mvh

Peter
Peter 75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 09:21   #37
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

Ni hade sportauspuff (sportavgassystem) på eran kärra på Gelleråsen i år, tror jag iallafall, och eran bil lät utåt som en Audi TT RS fast lite mer. Det typiska urquattro ljudet.. Ett trevligt ljud.

X-ordis FMCS
Gammal 2009-11-14, 09:34   #38
Peter 75
Registered User

Peter 75s avatar

Medlemsdatum: mar 2009
Namn: Peter Carvall
Från: Trollhättan
Kör: RS 2009
Yrke: Tuner på Autotech

Validerad annonsör

Peter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamratPeter 75 +500 En bra kamrat
Citat:
Ni hade sportauspuff (sportavgassystem) på eran kärra på Gelleråsen i år, tror jag iallafall, och eran bil lät utåt som en Audi TT RS fast lite mer. Det typiska urquattro ljudet.. Ett trevligt ljud.

Ahh nu är jag med
Peter 75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 10:45   #39
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

Äntligen dags att skriva denna själv me..

Inkörning? Jajjemensan. Jag valde att hålla under 50% gas, inget ladd och under 3000rpm under 50 mil.

Extra oljebyten? Första ska jag göra runt 100 mil och sedan ett vid 1000 mil
Väghållningskänsla?.

Bromsar? Har vinterdäcken på så några hårda inbromsningar har man inte gjort i onödan men vänsterbroms används frekvent och fungerar kanon.

Däcksbyten? Har R-däck liggandes för sommmaren.

Garantiarbeten? Inte ännu.

Lacken? Nöjd med den, obetydliga nyansskillnader. Har en vit bil.

Kundnöjdhet? 100% nöjd utom leveransen från fabriken. Det är fabriken som tafflat sig, inte Bilia eller FoMoCo AB.

Vad för bilar man stekt? Senast en Cayman på motorvägen.

Varvtider? (på andra banträffar än våra egna) Det kommer..

Uppgraderingar prestandamässigt? Nix!

Hur känns bilen? Underbar.

Hur fungerar utrustningen? Felfritt nästintill!

X-ordis FMCS
Gammal 2009-12-16, 12:41   #40
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

Måste bara fortsätta i denna tråden..

Vilken jä-la bil att leva med nu när det halt! Och det på ett possetivt sätt! Satan va antisladd och spin fungerar skitbra! Antispinnen tillåter lite slipp mest hela tiden, är ultrasnabb om man jämför med andra bilar. Tror det abra är BMW:s med elektrohydralisk diffbroms som jag har stött på som jag tycker fungerar likabra under acceleration. Det klipper inte mycket utan ingreppet är precis så lite det behöver vara. Fullt hela trean och fyran på is/snö så morrar bilen fint när tändningen dumpas. ESP:n tillåter lite vinkel så det är riktigt bra det me. Konsekventa system för en gångs skull.

Med allt urkopplat är det ännu roligare och roligare! Underbart med västerbroms på denna bilen!

mvh C

X-ordis FMCS
Gammal 2009-12-27, 23:44   #41
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

Dags att uppdatera med lite med bland annat ett problem...

Inkörning? Jajjemensan. Jag valde att hålla under 50% gas, inget ladd och under 3000rpm under 50 mil. Sedan dess har jag klockat 261 blås två ggr (GPS) med vinterdäck.

Extra oljebyten? Första ska jag göra runt 100 mil och sedan ett vid 1000 mil
Väghållningskänsla?.

Bromsar? Har vinterdäcken på så några hårda inbromsningar har man inte gjort i onödan men vänsterbroms används frekvent och fungerar kanon.

Däcksbyten? Har R-däck liggandes för sommmaren.

Garantiarbeten? Inte ännu. Och fortfarande inte ännu.. Felfritt än så länge!

Lacken? Nöjd med den, obetydliga nyansskillnader. Har en vit bil. Har upptäckt att utan lackkonservering eller annan försegling så är det svårt att få bort tjära och dubbrost. Så nu blir det av så fort tid ges. Inte bara lättvaxning utan riktiga prylar.

Kundnöjdhet? 100% nöjd utom leveransen från fabriken. Det är fabriken som tafflat sig, inte Bilia eller FoMoCo AB.

Vad för bilar man stekt? Senast en Cayman på motorvägen. M3:a på snöiga kringelikrokvägar. Utan ESP och vänsterbroms hade det dock inte gått. En S3:a fick rejält med pisk på motorvägen oxå, han gav sig inte så efter 3 gasningar så släppte jag. Folk verkar bli lite "visa sin prestanda galna" när de kommer upp jämsides. De kommer ikapp eller gasar ikapp när de ser en, lägger sig bredvid och sedan stämplar de. Fått hundratals tummen upp på Essingeleden under bara två veckor..

Varvtider? (på andra banträffar än våra egna) Det kommer..

Uppgraderingar prestandamässigt? Nix!

Hur känns bilen? Underbar.

Hur fungerar utrustningen? Felfritt nästintill! Däckstrycksövervakningen varnade för fel idag. Har inte rört däckstrycket sedan hämtningen på Bilia Västerås. Då var det + grader, idag var det -11 och körde igenom mycket kall pudersnö på packad snö. Däcken vart troligtvis väldigt kalla och det med vänsterbroms gjorde nog så ett av däcken "rullade lite saktare" än de andra vid ett par tillfällen. Den mäter ju hastighetsskillnad mellan däcken med ABS/ESP/hastighetsmätargivarna vid hjulen för att upptäcka att ett däck har mindre tryck. Kom till garaget, lät bilen vila så det skulle bli "normalt kalltryck" igen och mätte efter en timma. 2,4 fram och 2,2 bak. Precis som det var vid leveransen. Jag nollade däckstrycksövervakningen då igen och inga problem sedan dess.

X-ordis FMCS

Senast redigerad av C den 2009-12-27 klockan 23:45.
Gammal 2009-12-28, 13:04   #42
maggie
Registered User

Medlemsdatum: apr 2009
Namn: Markus
Från: Ystad
Kör: Diesel
Yrke: Bilprovare

maggie +300 Har funnit sin platsmaggie +300 Har funnit sin platsmaggie +300 Har funnit sin platsmaggie +300 Har funnit sin plats
Citat:
Den mäter ju hastighetsskillnad mellan däcken med ABS/ESP/hastighetsmätargivarna vid hjulen för att upptäcka att ett däck har mindre tryck.
Hmm.. stämmer det? Trodde att det satt en givare i fälgen som man läser av induktivt.
Mäter den hastighetsskillnaden så blir det ju tokigt om ett däck är mer slitet.
maggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 22:00   #43
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

Det sitter inte en givare i fälgen.

Fråga alla som kör eftermarknadsfälgar eller Fords 17" nu på vintern..

Tillvalet kostar dessutom bara 200 kr om jag inte minns fel.

Men det spelar ingen roll hur systemet fungerar, för även detta sättet fungerar bra. Även med konstigt slitna däck. Du ska bara veta hur däcken sett ut på pressbilen ibland.

mvh C

X-ordis FMCS
Gammal 2009-12-30, 22:49   #44
maggie
Registered User

Medlemsdatum: apr 2009
Namn: Markus
Från: Ystad
Kör: Diesel
Yrke: Bilprovare

maggie +300 Har funnit sin platsmaggie +300 Har funnit sin platsmaggie +300 Har funnit sin platsmaggie +300 Har funnit sin plats
Citat:
Det sitter inte en givare i fälgen.

Fråga alla som kör eftermarknadsfälgar eller Fords 17" nu på vintern..

Tillvalet kostar dessutom bara 200 kr om jag inte minns fel.

Men det spelar ingen roll hur systemet fungerar, för även detta sättet fungerar bra. Även med konstigt slitna däck. Du ska bara veta hur däcken sett ut på pressbilen ibland.

mvh C
sry, men är man tekniknörd så bara måste man veta hur det funka
Kan man se absoluttrycket, typ 2,5bar, eller ser man bara om trycket ökar eller minskar?

Kan tänka mig hur däcken ser ut på pressbilen, speciellt då man vet hur han bakom ratten kör
maggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 02:10   #45
J_P
Registered User

Medlemsdatum: aug 2005
Namn: JP
Från: Sthlm
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015
Yrke: Regionchef

J_P +100 Börjar känna sig hemmaJ_P +100 Börjar känna sig hemma
Har samma system på min och den varnar när differansen blir större än 0,3 bar mellan högsta och lägsta. Vilket jag upptäckte då jag hade en pyspunka på ett däck.
J_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.