Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > C-MAX/Focus/Kuga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-18, 22:02   #16
Agneta W
Registered User

Medlemsdatum: mar 2015
Namn: Agneta W
Från: Vikbolandet
Kör: Ford Focus

Agneta W +10 Det börjar arta sig
Än 1 gång tack ! För alla tips och tankar! De här senaste kom inte med eftersom jag lämnade bilen i torsdags - med utdrag från denna formidabla hemsida. Men jag minns dem - till nästa gång.
Agneta W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 20:15   #17
Agneta W
Registered User

Hej igen
Har inte mycket att komma med men Rejmes fordcoach ringde idag. Hade haft bilen inne hela dagen, startat då och då och PRECIS som tidigare gånger uppför sig bilen exemplariskt när den är hos dem!! Han trodde inte att det var reläet eller stiftet som var problemet utan m h t de många olika konstiga grejerna med icke start och felmeddelanden att det kunde vara bilens nätverk (hoppsan, har bilar sådana också) som inte kände igen kommandon eller signaler. Ja det kan jag köpa. Men ettor och nollor vet jag inget om så där har jag inget att komma med. Men faktiskt, vet inte om jag redan sagt det, har en bekant som haft samma problem med en Volvo 1989, att bilen inte ville starta ögonblickligen utan det blev rätt pinsamt när de stod på en färja t ex och alla ville av. De löste inte problemet utan bilen står på gården tills någon tar den till skroten. Nåväl, Rejmes får fortsätta. Fixar det sig inte på tid och längd får jag väl skrota bilen fast det svider!! Borde nog inte ha tagit den från början för den har så väldigt många finesser som jag aldrig använder. Men då var det ett akut skede. Min närmast föregående Ford Focus kombi hade blivit illa skadad av en p i BMV med automat som tuppat av, p alltså. Då gillade jag inte den Focus kombin 2001 som jag fick överta pga att sambon gick på att köpa en Ford Maverick. Men nu hade jag nog varit lite glad att ha Focus kombin kvar, än gladare om jag haft min lilla JAS Fiesta från 1999 kvar, sålde den till tidningsbudet pga Focus kombin och Fiestan lever än! Fast det är något fel med milantalet för när jag sålde den hade gått ca 28000 mil och enligt frågapåannat fordon har den gått 24000 7 år senare. Men en supermysig liten bil är det.
Bortsett från allt rundsnack nu. Om någon har ett tips att ge mig är jag tacksam. Jag kan inte komma ihåg att det varit några särskilda omständigheter när bilen inte velat starta eller när felmeddelandena, ett eller flera kom.
Ha det bra!
Gammal 2015-07-24, 14:04   #18
Agneta W
Registered User

Har en fundering. Är det tänkbart att min mobil med Bluetooth handsfree kan störa bilens nätverk (enligt Fcouach har bilen ett nätverk)? Knasig fråga men Fcoach har frågat mig om det varit några särskilda omständigheter när bilen inte starta eller när felmeddelandena dyker upp. Inte som jag vet men eftersom bilen uppför sig exmplariskt när den är inne hos Rejmes, startar, inga felmeddelanden så undrar jag. Skillnaden då är ju att jag och min mobil med headset inte är i bilen hos Rejmes??
Har bett dem att i alla fall byta startreläet, funkar det kan jag leva med felsignalerna.
Fick några felkoder vid besiktningen i april men enligt R har de ingen betydelse.
U2012
U2202
U1900
P0500
U0001
P1260
Gammal 2015-07-24, 15:10   #19
wissel
Registered User

Medlemsdatum: jul 2013
Namn: Freddie Wisselgren
Från: Stockholm Södra
Kör: XC 90 2,5 T
Yrke: Hobbyist Volvo/Ford

wissel +10 Det börjar arta sig
Fick en helt gaelen idé, hur ser din nyckelknippa ut. har du flera olika nycklar på den du använder i vardagen och när du lämnar in den så får dom reservnycklarna??
Skulle i så fall kanske kanske om du har några Transpondernycklar som stör ut din startmodul!?
Bara en vild o galen fråga !
Själv är jag oerhört noga med att bilnyckeln lever ett "Singelliv!" Inga andra nycklar i närheten nånsin.
Manuell Låda.
wissel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-24, 19:40   #20
Agneta W
Registered User

Har enbart bilnycklarna var för sig, långt tidigare innan problemen uppstod hade jag även 2 dörrnycklar ihop med bilhuvudnyckeln men det är rätt länge sedan jag slutade med det, läste något om att man förstör tändningslåset. Och det spelar ingen roll om jag använder huvudnyckeln eller reservnyckeln. Men visst kan det vara tändningslåset, då bara undrar jag varför ibland med mig och aldrig med Rejmes?
Fortfarande tacksam för alla idéer! Har inget hört från R idag.

Senast redigerad av Agneta W den 2015-07-24 klockan 19:46.
Gammal 2015-07-24, 21:50   #21
wissel
Registered User

har du larm på bilen ?
Ser Bond just nu så hinner inte läsa igenom tråden ! :-)
Vissa bilar får "knäpp" på vissa ställen, kan röra sig om allt från grannens bil till automatiska portar till garage osv. Finns ingen "klokskap" i detta utan bara ett försök till kreativt tänkande på en Fredagkväll.
Manuell Låda.
Gammal 2015-07-25, 10:35   #22
Agneta W
Registered User

Har inte larm på bilen men den har någon slags stöldskydd, en röd lampa som blinkar när tändningen är frånslagen och som släcks när bilen startar, ska ha med igenkänning av nyckeln att göra, har instruktionsboken kvar i bilen så jag kan inte beskriva närmare.
Gammal 2015-07-26, 12:11   #23
wissel
Registered User

Hur ser din nyckel ut, fjärrlåser du bilen ?
Vad händer om du låser på det gama vanliga sättet med enbart nyckel?
För om den endast "bråkar" hemmavid så är det något i den miljön som
orsakar någon form av störning !?
Manuell Låda.
Gammal 2015-07-27, 16:57   #24
Agneta W
Registered User

Jo, med huvudnyckeln är det fjärrlås. Allt är såklart möjligt. Idag har jag hämtat hem bilen igen, (tomt på basvaror hemma), R har inte funnit några fel, bilen startar som han ska hos dem och ger inga felsignaler. Fcoach fick låna hem bilen en kväll men det blev ingen skillnad. Eftersom startproblem och felsignaler inte bara händer här hemma utan i Norrköping, 5 mil bort, Ö Husby 2,1 mil bort, Kuddby 2,3 mil bort, Orrevalla ca 2 mil bort. Ja då tror jag att det kan ha med min mobil med Bluetooth att göra för den öronsnäckan köpte jag i mars. Vet att det låter knäppt men vi har inga grannar som kan störa faktiskt, 2 km till närmaste åretsruntgranne. Inga automatiska garagedörrar, rena landet. Eftersom jag tappade bort öronbyglen till headsetet senast jag var i Norrköping etc med alla problem så kör jag med sladdar och öronproppar istället.
Nu idag gjorde jag 4 stopp inne i Norrköping och ett i Östra Husby. Inget krångel, inga felsignaler. Får väl prova ett tag till. Har beställt byte av startrelä men R tyckte inte ritningen stämde med bilen så de ska leta rätt på rätt grunka och höra av sig.
Alla idéer och tankar tackar jag för, både nu och framgent!!
Gammal 2015-08-02, 15:34   #25
Agneta W
Registered User

Måndag, onsdag och lördag startade Focusen med en gång och inga felsignaler. Jag börjar fundera på om det kan vara så att det är bluetoothanslutningen mellan öronsnäckan och mobilen och bilnyckeln som inte kommer överens? Hade annan öronsnäcka tidigare. Tänker prova en månad utan bluetooth på på mobilen och om inget mera händer då återgå till bluetooth och se vad som händer. (Hittade öronbygeln nederst i handväskan men låter det vara så länge.)
Tycker nå´n jag är på fel spår får ni väl säga det. Eller avvakta en månad!

Senast redigerad av Agneta W den 2015-08-02 klockan 15:36.
Gammal 2015-08-02, 17:36   #26
wissel
Registered User

Tror du är på rätt spår, märkliga saker inträffar oftare än vad vi anar.....:-)
Manuell Låda.
Gammal 2015-08-06, 16:24   #27
Agneta W
Registered User

Vem har sagt att livet ska vara enkelt? Idag startade Focusen hemma, efter stopp vid biblioteket och apoteket likaså. Men efter allt mitt handlande på ICA av frysvaror och kylvaror ville den inte! Bara surrade lite diskret. Dock inte alla läskiga felsignaler. Så jag traskade bort till pizzerian och hämtade vår förbeställda pizza. När jag kom tillbaka till Focusen så startade den snällt ögonaböj. Likaså hemma efter det jag plockat ut alla varor och körde ner till garageplan igen.

Tro är lika med icke veta men jag tror fortfarande att jag har mer än ett problem. Försökt få reda på idag om R beställt startreläet men båda fordisarna var på semester så jag försöker på måndag igen.

När det gäller alla konstiga felsignaler så fortsätter jag att använda mobilen utan det senaste headsetet. Så får vi se.
Gammal 2015-08-06, 16:34   #28
wissel
Registered User

Nu när det minskar av elände o du lagt Blue T. där den skall vara dvs. utanför bilen, ja dåå skulle jag lyfta på Minuskabeln på batteriet i 30 minuter. Då får dina Styrenheter en chans att "starta om". På min Volvo rasslar det som faen när alla styrenheter skall bli sams igen o prata samma "språk".....jag gör det ca 1 gång /månaden.
Manuell Låda.
Gammal 2015-08-06, 18:49   #29
Agneta W
Registered User

Fattar noll men ska försöka.
Gammal 2015-08-16, 18:20   #30
wissel
Registered User

Hur har det hela gått ? Man är ju nyfiken....:-)
Manuell Låda.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.