AC Ford Mondeo MKIII

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Emilwick
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: ons sep 09, 2015 11:35 am
Namn: Emil W
Kör: Ford focus titanium -12 kombi
Ort: Norrköping

AC Ford Mondeo MKIII

Inlägg av Emilwick »

HEjsan!

Har en ford mondeo -01 sedan som funkat felfritt förutom ett problemas med ac'n. Det händer alltså ingenting när jag slår på AC'n mot när jag har vanliga fläkten på i bilen.

Jag är lite grön när det kommer till att pilla å meka med det partiet men fick höra att om inte kompressorn "klickar" när man slagit på den så innebär det att den inte bygger upp något tryck. En felfungerande tryckvakt?

Kan jag från detta anta att det är kompressorn som är kaputt, o att hitta en beggad i bättre skick hos en verkstad vore en god idé?

Å framför allt, haha hur avancerat är det att operera i AC'n på bilen? Känns som ett no problem men så har man ju tänkt förr å det har väl inte alltid gått lika smidigt :)

Tacksam för svar.

Tags:

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Inlägg: 248
Blev medlem: sön mar 27, 2005 10:00 am
Namn: Micke Engström
Kör: Taunus
Ort: Norrköping

Inlägg av Drutten »

Tja
Har du kollat om det finns köldmedel i system, ska vara ca: 800 -850 gram i.
Sitter en tryckvakt som skyddar kompressor vid för lågt tryck.
Ligger trycket precis på gränsen så slår kompressor av och på, men orkar inte alstra någon kyla. Kolla också att fläkten vid kylaren startar när du trycker på AC:n.

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Jag sätter mina pengar på i sannolikhetsordning : 1. kass kondensor eller rör = ingen gas alls i systemet 2. För stort spel i kompressorns magnetkoppling (går att laga billigt) 3. kass kylarfläkt (lätt att testa och utesluta)

Emilwick
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: ons sep 09, 2015 11:35 am
Namn: Emil W
Kör: Ford focus titanium -12 kombi
Ort: Norrköping

Inlägg av Emilwick »

Mycket tacksam för alla förslag på eventuella tok. Speciellt när det beskrivs hur jag kollar det också då man råkar vara lite lätt obegåvad i detta område :)
Ska kolla fläkten snarast o återkommer med svar :)

Skriv svar