Köpråd Focus mk3

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
feltan
Erfaren
Namn: Johan Fälth
Kör: S-Max TDCi

Köpråd Focus mk3

Inlägg av feltan »

Då jag tröttnat att ständigt behöva tanka min Bmw E46 så går tankarna mot en focus (eller kanske en golf).

Jag kör 5km enkel resa till jobbet dagligen samt 10km till hockeyträning 3gr i veckan. Först har jag varit inne på en 1,6 tdci, men vet inte om dom kort körsträckorna är så bra egentligen. Sen har man problematiken med värme på vintern.

Kikar därför lite på en 1,0 ecoboost. Framför allt 100hk då den verkar vara vanligare i hatchbacken. Vad kan man förvänta sig för verklig förbrukning på en sån? Har läst allt mellan himmel o jord när det kommer till den biten.

Jag har bara en budget på ca 60’. Är det en bensinare jag ska ha eller skulle dieseln funka också?

Användarvisningsbild
zowix
Veteran
Namn: Björn B
Kör: Fiesta ST+ -15
Medlemsnummer: 321

Inlägg av zowix »

Bensin bil skulle jag föreslå. Men med den korta sträckan så skulle jag säga att det inte spelar sån stor roll vilken bil du tar. Den kommer dra mycket pga den korta reslängden. 0,75 liter/milen till 0,9 liter/milen

Inte funderat på att börja cykla två gånger i veckan och ta bilen när du ska till träningen?
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot.

Fiesta ST 2015 :prop:
http://www.garaget.org/?car=376787

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Glöm diesel , du får mycket problem med den körstilen. Ska du tvunget ha en diesel så får du välja en gammal häck utan partikelfilter från början av 2000 talet.
Vår 1.5 EB dricker 0.62 i snitt med en resläng på 1 mil enkel dagligen

Skriv svar