Plaskblött under golvmatta, vart kommer det in?!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Dorngrund
Erfaren
Namn: Martin
Kör: Ford Taunus 17M-69. Ford Mondeo -09. Ford S-Max -11

Plaskblött under golvmatta, vart kommer det in?! (Löst)

Inlägg av Dorngrund »

Hej

Jag har en mondeokombi - 09 med flexmotor.

Har det plaskblött under golvmattan höger bak och jag fattar inte vart vattnet kommer in?! Blir galen.

Har kollat efter hål i golvet under men inte hittat något. Någon som haft liknande problem?? Märkte det först när det började växa vitt mögel på mattan under passagerarstolen

Tags:

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Kontrollera att dränering i dörrens underkant inte är igensatt, då fylls dörren som ett akvarium och vatten kommer in.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Oj okej! Tusen tack för tipset, skall kolla det imorgon!

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Slet ut passagerarstol, handskfack, främre golvmatta och vek upp den bakre mattan, en sjö på golvet i bak och spår enda fram till handskfacket så det lär komma in vid rutans dränering, skall kolla upp om det är stopp och återkommer, ifall fler skulle ha detta problem.

wenom666
Erfaren
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk

Inlägg av wenom666 »

Har du bytt framrutan?
Hade problem med vatten i min Mondeo 2011 där förra ägaren byt ruta och det läckte in vatten där kontakten till värmaren till framrutan är.

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Nej rutan är inte bytt, men kan ju läcka i kontakten likt förbannat! skall kolla det också, tack för tips :)

henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inlägg av henriq »

Läs mitt inlägg #3 http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=70638
Hade problem med vatten i golvet höger fram. Kanske har du samma problem.
Verkstäderna är inte så sugna på att hjälpa till eftersom timdebiteringen från Ford vid garanti/recalls är lägre än att försöka lura på kunden en felsökning och en dyr åtgärd .
Seriösa Kindwalls tog min på goodwill och hittade ett servicebrev i sina system. Recall/garanti pö detta detta ville ju Ford inte gå ut med offentligt för det skulle väcka oro. Istället så åtgärda man bara dom bilar som kunderna klagade på.

wenom666
Erfaren
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk

Inlägg av wenom666 »

henriq skrev:Läs mitt inlägg #3 http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=70638
Hade problem med vatten i golvet höger fram. Kanske har du samma problem.
Verkstäderna är inte så sugna på att hjälpa till eftersom timdebiteringen från Ford vid garanti/recalls är lägre än att försöka lura på kunden en felsökning och en dyr åtgärd .
Seriösa Kindwalls tog min på goodwill och hittade ett servicebrev i sina system. Recall/garanti pö detta detta ville ju Ford inte gå ut med offentligt för det skulle väcka oro. Istället så åtgärda man bara dom bilar som kunderna klagade på.
Fast jag tror inte det är det kända kupé filter felet då han har blött ända upp till handsfacket?
Fast kan juuh komma dit upp om han stått i nerförsbacke och det har runnit ända dit från golvet, så kanske värt att titta på?

henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inlägg av henriq »

wenom666 skrev:Fast jag tror inte det är det kända kupé filter felet då han har blött ända upp till handsfacket?
Fast kan juuh komma dit upp om han stått i nerförsbacke och det har runnit ända dit från golvet, så kanske värt att titta på?
Ja. Mattan suger upp ganska duktigt med vatten och det räcker att bromsa i nedlut så rinner vattnet upp .
För mig så blev det blött ganska högt upp men inte hela vägen till handskfacket.
Mitt kupefilter satt korrekt. Dom sa att dräneringen för kondensvattnet var lite igensatt och att nånting inte höll tätt .
Fick aldrig se hur det såg ut eller veta exakt vad dom gjorde för att få till det exakt. Men dom rensa och limma tätt.
Sätt på AC och låt den jobba ordentligt ca 20min.. dra bort mattan och titta om det läcker vid kupefilterhållaren från passagerarsidan . Tror det sitter nån plastkåpa som du behöver få bort för att se.
Om du inte har samma fel så är det ju helt enkelt bara att riva ut mattan och spola med vattenslangen och se vart det kommer ifrån.

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Tack för din input henriq, skall kolla på det där också i förebyggande syfte men i mitt fall har jag precis upptäckt att det kommer från min taklucka, dräneringsslangarna var helt igentäppta på bägge sidor, fick mecka fram dom på insidan av främre hjulhusen bakom isoleringen och peta med en tjock gitarrsträng och dra ut och in tills det slurkade till och allt vatten rann ut. Finns en bra video på Youtube om det är fler som har samma problem . https://www.youtube.com/watch?v=qsIMQawXGI4

Anledningen till att det droppade om mitt handskfack var för att den inre listen vid dörren ligger an mot innertaket så det har läckt från takluckan till innertaket och sen runnit längs listen ned till handskfacket.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

tack,, kan vara bra att veta :)

Skriv svar