vilket företag har de bästa spindelederna till Granada?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

vilket företag har de bästa spindelederna till Granada?

Inlägg av granadadr »

jag ska renovera En framvagn till min granada, byter ut alla bussningar och pulverlackar all metall, och då givetvis byter jag ut alla leder, och hjullager

vilket företag har de bästa spindellederna??

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag köpte till mina bilar delar från en leverantör som hette Matab, dessa verkar inte finnas kvar, eller blivit uppköpta, hur som helst så hade dom till Datsun originaldelar, jag tolkade i allafall det som det, då delarna var identiska med std grejerna, med samma instansade symboler förutom Nissan symbolen, samt att det stog Made in Japan på dom.

Höll mycket god kvalite.

Btw, har du Ford original nu och dom är i gott skick, ja då hade jag behållt dom på bilen, bort med gummit och torka rent, nytt fett och ett helt gummi, ja sen har du spindel och styrled i många år till.

Jag sparar på hela gummin när jag hittar hela dito på utbytta framvagnsdelar.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

SK Racing skrev:Jag köpte till mina bilar delar från en leverantör som hette Matab, dessa verkar inte finnas kvar, eller blivit uppköpta, hur som helst så hade dom till Datsun originaldelar, jag tolkade i allafall det som det, då delarna var identiska med std grejerna, med samma instansade symboler förutom Nissan symbolen, samt att det stog Made in Japan på dom.

Höll mycket god kvalite.

Btw, har du Ford original nu och dom är i gott skick, ja då hade jag behållt dom på bilen, bort med gummit och torka rent, nytt fett och ett helt gummi, ja sen har du spindel och styrled i många år till.

Jag sparar på hela gummin när jag hittar hela dito på utbytta framvagnsdelar.
nja då jag ska renovera vill jag ha NYTT,, bla pga att det ska vara snyggt ;) det är laitis som hette matab förr ;) mina jag har på nu är från Micro,, framvagnen som sitter på ska monteras på min kombi, då den har frächa bussningar å leder,, men är ej tillräckligt snygg ;) så duger den ej på cossien

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag förstår, men jag blästrar o måla allt mitt när jag håller på, o då blir det med rätt snyggt.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

SK Racing skrev:Jag förstår, men jag blästrar o måla allt mitt när jag håller på, o då blir det med rätt snyggt.
mm sant,, går ju att blästra spindellederna,, får se hur jag gör ;)

problem 1 måste lösas,,

få bort bultarna till övre länkarmarna ;) de sitter fast
blir att värma med gas,, för bussningarna ska ju endå bytas ;)
blir sen att blästra alla bultar å brickor å muttrar för att sen kromateras,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Skulle tro att tyska Lemförder kan ha spindelleder till Granada, har sett de håller ett och annat till Taunus TC1 fortfarande, så... annars borde Quinton Hazell (QH) kunna ha fast de har blivit uppköpta rätt nyligt så risken finns att kvasten gått i produktionen.

Btw apropå 70-talets Datsun så var det mesta av detaljer i dem tillverkat av Hitachi, man hittar deras logga t ex på dörrgångjärnen och inuti oljepåfyllningslocket och minns jag rätt även både ventilkåpans undersida och huset till de femväxlade lådorna - kvalitetsstämpel, det :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Mmm, det var bättre förr, Datsun hade uttag för fettnipplar på sina leder till o med på min "nya" Blubird från 83.

Samt att vissa Datsun modeller har åtdragningsbara spindelleder när det blir glapp, precis som gamla BM :D

Så smörjer en dom, så behöver en aldrig byta dom, det är miljövänligt det :):)

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Lemförder som nämns ovan är väldigt bra likaså Meyle. Ibland kommer det en led eller länkarm där org numret är bortslipat så dessa tillverkar ju även till fordonstillverkarna så det är absolut bra kvalle.

Skriv svar