Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-02, 09:28   #1
Mikke
fantaSTic

Medlemsdatum: maj 2004
Namn: Mikke
Från: Örebro
Kör: Alfa Romeo Giulia
Yrke: Boss
Medlemsnummer: 265

Validerad annonsör

Mikke +10 Det börjar arta sig
Skicka ett meddelande via ICQ till Mikke
Starta bilfirma - Fråga om inköp

Hej,
Är sjukligt besatt av att köpa och sälja bilar (säkert något fel där uppe i mitt huvud). Han köpt och sålt en del billigare bilar de senaste åren, mest att jag bevakat blocket, köpt en bil jag tänk använda, tröttnat och sålt med en liten vinst.

För att stilla min familj funderar jag på att göra detta organiserat vid sidan om ordinarie jobb. Jag är helt införstådd i att marknaden är tuff, vad det innebär att driva bolag etc etc..

Min fråga rör snarare inköp av objekt. De kanaler jag ser framför mig är inköp av privatpersoner, bilauktioner, inbytesbilar vid affär samt köpa inbytesbilar från bilhandlare. Den sistnämnda är den jag ser som en väldigt bra kanal, de försök jag gjort i att närma mig handlarna har dock inte gett något, kan dock förstå det då jag ej har firma än etc.

Vad har ni för tips gällande inköp? Vart är enklast och snabbast att få tag i "billiga" inköpspriser - detta är självklart en förutsättning för att det skall kunna ge någon vinst.

Tacksam för input.

/M
Gammal 2014-01-02, 16:25   #2
SK Racing
Guest

Import är väl det första jag tänker på, men även att lösa div 20%+ bilfinanser(egentligen blankolån) som en del miffon tar bara för att vara "kungar" och sen gråter ut i lyxfällan.

Att även betala kontant, vissa har ju ett behov av snabba pengar ibland, och vet dom vem som har cash, ja då kan en göra riktigt bra affärer, tänk bara på att kolla upp skulder osv på fordonet, fast det vet du ju säkert sedan innan.
  Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 19:56   #3
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
En kille jag jobbade med ett tag hade som vana att resa ner till Tyskland några gånger om året och handla några bilar. Till saken hör att han fått upp en bra kontakt med en seriös person därnere som kunde tipsa när något intressant dök upp, vilket nog är en grundförutsättning om man inte ska bli blåst (bytta vägmätare och dolda krockskador behöver nog inte betonas som vanliga bluffar). Nu var detta sent 90-tal men iaf då gick det bra att finna billiga, bra bruksbilar av halvgamla årsmodeller för avsevärt mindre pengar än motsvarande i Sverige om man inte har ett smalt perspektiv och i det fallet brukade avansen i slutänden bli bra nog för att motivera affärerna, det var alltså fråga om privatimporter upp till gränsen för vad man får ta in utan att ha firma vilket vad jag minns iaf då var fem bilar om året. Samtidigt är det viktigt att ta med ev behov av anpassning till svenska regler i köpet, en del utrustning kan avvika motför svenskt och måsta bytas innan besiktning och auktoriserade verkstäder brukar inte gilla gråimporten så det lär inte gå att ta ut samma vinst som för en svensksåld likadan bil. Annat att se upp med är förstås att drivlinorna ofta är slutkörda på Autobahn-löpande medan bilarna annars kan se ut och kännas hur fräscha som helst, klimatpåverkan är betydligt mindre därnere så rost är sällan ett problem.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2014-01-03 klockan 19:59.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 23:11   #4
mr Costin
Hinter dem Stern

mr Costins avatar

Medlemsdatum: sep 2003
Namn: Bror H
Från: Alingsås
Kör: Mercedes Benz
Yrke: Egenföretagare

Validerad annonsör

mr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitligmr Costin +1000 Omtänksam och pålitlig
Jag har firma sen 1992 och tycker det är bra att köra det i verksamhet. Ett tips är att ta hjälp av en bra revisor för årsdeklaration och bokslut. Personligen så gör jag momsdeklaration månadsvis, blir mindre att betala varje gång då istället för en stor summa en gång om året. Sen så blir det mindre papper varje gång, och man kommer lättare ihåg det man gjorde för en månad sen än för ett år sen.

Ska du handla med bilar i verksamhet, egen firma alltså, så tänk på att det finns något som heter vinstmarginalskatt. Vinst på handel med bilar som inte är belagda med moms är belastad med skatt. Skatten är momsen på vinsten och beräknas så här:
Du köper en bil för 5000:-
Du säljer den för 10000:-
Vinsten är 4000:- + moms vilken i detta fallet är 1000:-.
1000:- ska betalas in till skatteverket.

Du köper en bil för 20000:-
Du säljer den för 30000:-
Vinsten är 8000:- plus moms dvs 2000:-.
2000:- ska in till skatteverket.

Du kan inte göra avdrag för förlust, dvs någon motsvarighet såsom förlustmarginal skatt finns inte.

Tänk nu på det att alla utgifter du har på bilar i verksamheten är avdragsgilla, dvs delar, arbete, besiktning mm.

Sen, om du är registrerad för handel med fordon och köper in momsbelagda fordon så har du rätt att dra av hela momsen direkt. I det fallet görs ingen vinstmarginal beskattning utan du säljer ju fordonet plus moms.

Mycket viktigt är också att bil som du köper in utan att moms finns på kvittot aldrig kan beläggas med moms senare. Den är det som kallas för momssmittad. Skulle någon erbjuda dig en bil där man begär moms så är det din skyldighet att kontrollera att det inte finns någon privatperson bland tidigare ägare. Det är också din skyldighet att kolla att den du betalar moms till är momsredovisnings skyldig. Det gör du enkelt på nätet med säljarens organisationsnummer.
Det är lite lurigt då även enskild firma är momsredovisnings skyldig men agerar med personnummer som organisationsnummer. Transportstyrelsen fattar inte det utan registrerar fordonet på privatpersonens namn istället för firma namnet. Man får helt enkelt kolla om org numret var momsredovisningsskyldigt vid tidpunkten för ägarbytena. Nu kan man ju nästan utesluta person bilar map moms, men dom finns, och hamnar du i den situationen så kan ovanstående vara bra att veta.

Viktigt att veta INNAN du gör din första årsdeklaration och kommer på att du ska in med massa tusen i missad eller felaktigt beräknad vinst marginal skatt!
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day

Senast redigerad av mr Costin den 2014-01-08 klockan 23:13.
mr Costin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.