Funderar ni på ventilerade skivor fram till eran capri ???

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1478
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Funderar ni på ventilerade skivor fram till eran capri ???

Inlägg av Löörsa »

Här får ni ett tipps hur ni kan så billigt så det är löjligt konvertera era bromsar fram tilll ventilerat......


1. Åk till närmsta skrot å inhandla ett par granada 2,8i broms ok (kan tippa på att skroten vill ha 600-1000:- för ett par sådana (bolt on på capri)

dock ej senare 3000GT , E , GXL, 72 å framåt tror jag har fel nav när det gäller dom bilarna då får ni byta till te.x mk2 naven dom är samma som tidiga 3000gt

2. Nu kommer det roliga åk till biltema å köp bromsskivor till en mazda 323 (åtrekommer med art nr) vipps har ni fått bättre bromsar än vad ni kunnat ana med dessa billiga medel


Detta gäller alltså bara capri i års mod

ALLA 69-71
INTE 72-74 mk1 3000 bilarna
ALLA 74-78 mk2
ALLA 78-87 mk3 men bör tillläggas att 2,8 och 3,0s har redan ventilerade skivor

I stället för att köpa svindyra bromsok och skivor till capri 2,8 .... visst är detta finurligt skicka gärna pm till mig å berätta hur ni tycker att detta tips funkade (så snart jag lagt ut art nr på skivorna) OBS OBS OBS jag kan ju naturligtvis inte garantera att inte biltema skivorna skakar i ratten när ni bromsar men ni kan säkert fixa orginal mazda skivor som inte skakar ....... å det bästa av allt NI KAN ANVÄNDA 13" hjul

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: lör dec 10, 2005 12:25 pm
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

Tror du de fonkar på en gammal taunus -71
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

kanon info! tackar!

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

mgbgt
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jan 22, 2005 5:39 pm
Namn: T L
Kör: äntligen Cortina -67 med pinto!
Ort: Dalsland

bromsok

Inlägg av mgbgt »

Vill bara bekräfta att Capri 2.8i och Granada 2.8i hade samma bromsok. Det är ju samma ok som på en Taunus fast med en "spacer" mellan okhalvorna. Samma spacer går att köpa löst om man vill bredda sina befintliga ok.

Mazda-skivorna har jag ingen aning om. Däremot fanns det någon märklig framhjulsdriven Capri byggd i Australien baserad på Mazda 323 komponenter. En så kallad sportbil... ;)

TL

Micke L

Inlägg av Micke L »

cosworth larry skrev:
dock ej senare 3000GT , E , GXL, 72 å framåt tror jag har fel nav när det gäller dom bilarna då får ni byta till te.x mk2 naven dom är samma som tidiga 3000gt
denhär biten är lite fel, såhär är det:
alla granada har samma nav och spindlar
alla granada med v6 2,6l eller mer har ok för ventilerade skivor det finns dock tre varianter av ok
tidiga Mk1 har ATE
sena Mk1 har Girling
tidiga Mk2 har samma ok som sena Mk1
Mk2 efter 83 får nytt ok med större kolssar

har spånat på en liknande lösning till min Mk2 fast då med opelskivor, ska kolla om inte mazdas passar bättre, tackar för tipset

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1478
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Micke L skrev:denhär biten är lite fel, såhär är det:
alla granada har samma nav och spindlar
alla granada med v6 2,6l eller mer har ok för ventilerade skivor det finns dock tre varianter av ok
tidiga Mk1 har ATE
sena Mk1 har Girling
tidiga Mk2 har samma ok som sena Mk1
Mk2 efter 83 får nytt ok med större kolssar

har spånat på en liknande lösning till min Mk2 fast då med opelskivor, ska kolla om inte mazdas passar bättre, tackar för tipset
nu är det ju caprins spindlar jag menar och inte granada, men man skall ha broms oket från en granada 2,8i

Micke L

Inlägg av Micke L »

cosworth larry skrev:nu är det ju caprins spindlar jag menar och inte granada, men man skall ha broms oket från en granada 2,8i
där serman

Micke L

Inlägg av Micke L »

hur monterar man mazdaskivorna förresten, passar de på caprinavet eller klämmer man mellan fälg och nav? har du provat eller är det i teorin?

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1478
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

du skruvar det i capri navet precis som orginal skivan , detta är provat av min bror i praktiken så jag vet att det fungerar men han kommer inte ihåg till vilken mazda han köpte bromsskivorna till å vi försöker hitta kartongerna från biltema tyvärr men jag lovar att återkomma med art nr om jag så skall behöva åka till biltema å riva isär alla mazda 323 kartongerna för att titta på dom

Micke L

Inlägg av Micke L »

fan va bra ,hoppas ni hittar kartongen då för det låter riktigt intressangt

dr_ragnar
Erfaren
Inlägg: 89
Blev medlem: lör jan 28, 2006 2:26 pm
Namn: Magnus L
Kör: Ford Capri Zak-Special, Ford Focus ST Line Red/Black
Ort: Hedemora
Medlemsnummer: 255

Inlägg av dr_ragnar »

Låter bra detta också till min Capri -75,

- Men var det verkligen Mazda-skivor ?? Det måste väl vara 4x108 i bultcirkel?
Jag har en 323, och den har 4x100, Inte många Mazda vad jag vet har 4x108 , förutom lilla Mazda 121 (enligt mina listor), men den finns inte med i Biltema-katalogen

Micke L

Inlägg av Micke L »

det stämmer bra att mazda 323 och ford inte har samma bultmönster men skivan skruvas bakifrån in i navet på de flesta gamla fordar så det är därför det funkar trots olika bultmönster på fälgarna

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Caprins skiva har 4x98 mm i bultmönster, Mazdan 4x100 men eftersom håldiametern skiljer (större hål i skivan) går det dit ändå.

Samma modifiering passar Taunus 1971-82.

Ett alternativ till skiva är BMW E30 (325 till exempel) men den kräver mer bearbetning.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

therealpinto skrev:Caprins skiva har 4x98 mm i bultmönster, Mazdan 4x100 men eftersom håldiametern skiljer (större hål i skivan) går det dit ändå.

Samma modifiering passar Taunus 1971-82.

Ett alternativ till skiva är BMW E30 (325 till exempel) men den kräver mer bearbetning.

/Gustaf
Kanske onödig fråga eftersom Granada/Taunus och iaf mk II Escort vet jag har samma 2-kolvsok, men iaf... passar Granada´s 4-kolvsok utan vidare på Taunus? Läste om nån engelsman som tog Escort mk II RS2000 skivor till sin Cortina mk III (tekniskt en Taunus), men använde Leyland Princess 4-kolvsok, om det möjligen bara var för att de råkade vara tillgängligare. Vore toppen att få mer klarhet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Kanske onödig fråga eftersom Granada/Taunus och iaf mk II Escort vet jag har samma 2-kolvsok, men iaf... passar Granada´s 4-kolvsok utan vidare på Taunus? Läste om nån engelsman som tog Escort mk II RS2000 skivor till sin Cortina mk III (tekniskt en Taunus), men använde Leyland Princess 4-kolvsok, om det möjligen bara var för att de råkade vara tillgängligare. Vore toppen att få mer klarhet.
Granada har samma ok som Capri Taunus= 2kolvsok

Skriv svar