old school - Cortina 2000GT -72, banbil
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117

old school - Cortina 2000GT -72, banbil
Bilen är en Ford Cortina 2000 GT från 1972. När jag köpte tillbaka bilen (ägde den på 80 -talet och körde bana med den då) var det bara meningen att jag skulle laga och rikta lite, samt kolla igenom motorn "lite".
Ja, det blev "lite" mer jobb än vad jag tänkt från början....
Bilderna visar en originalbil samt några "före-efter" bilder. Några av dom har redan varit uppe på forumet men jag har inte så många bilder tyvärr.
mer kommer...... motordata etc....
(Tack till "rs turbo" för hjälp med bl.a. plåtjobb och transporter samt bilder. Även "Akilles" för banbilderna)
Ja, det blev "lite" mer jobb än vad jag tänkt från början....
Bilderna visar en originalbil samt några "före-efter" bilder. Några av dom har redan varit uppe på forumet men jag har inte så många bilder tyvärr.
mer kommer...... motordata etc....
(Tack till "rs turbo" för hjälp med bl.a. plåtjobb och transporter samt bilder. Även "Akilles" för banbilderna)
- Bilagor
-
-
-
-
-
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117

motorbygge
Motorn är helt och hållet byggd och inställd av J P Motorsport i Helsingborg.
Lite data: 205 block
Wiseco kolvar
Crower stakar
P5 kam
Dellorto 45 DHLA
ARP bult, Feelpro packningar, SACHS MF 215 koppling (260 Nm), rostfria ventiler (44/37,5) m.m.
Tätstegad Quaife Typ 9 låda med rakskurna drev.
Fråga om ni vill veta några detaljer.
Lite data: 205 block
Wiseco kolvar
Crower stakar
P5 kam
Dellorto 45 DHLA
ARP bult, Feelpro packningar, SACHS MF 215 koppling (260 Nm), rostfria ventiler (44/37,5) m.m.
Tätstegad Quaife Typ 9 låda med rakskurna drev.
Fråga om ni vill veta några detaljer.
- Bilagor
-
-
-
-
-
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117

data
Här är lite bromsningsdata, diff m.m. (...och nej, den är inte FWD...)
Effekten kanske inte är hårresande hos fmcs ladtrycksmissbrukande medlemmar men den är tänkt att i framtiden klara en FIA-besiktning och då är det iiinte tillåtet med pys och vissel....
(det får bli på mitt nästa projekt....)
Effekten kanske inte är hårresande hos fmcs ladtrycksmissbrukande medlemmar men den är tänkt att i framtiden klara en FIA-besiktning och då är det iiinte tillåtet med pys och vissel....
(det får bli på mitt nästa projekt....)
- Bilagor
-
-
-
-
-
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117

blandat
Och här är beviset att den minst en gång gått på bana
Har även några filmklipp som jag tänkt lägga till om det inte hade varit så
svårt att konvertera analog video till digital....

Har även några filmklipp som jag tänkt lägga till om det inte hade varit så






- Bilagor
-
-
-
-
-
- Division187
- Veteran
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 5:26 pm
- Namn: Eric Öjeklint
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Volvo 855T5R
- Ort: Oskarshamn
- Ford_Escort
- Legend
- Inlägg: 3374
- Blev medlem: tis dec 13, 2005 11:00 am
- Namn: Erik A
- Kör: Volvo V90 D4-20
Ford C-Max-08
Volvo 850-97
Escort-75 - Ort: Skåne
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117

Hur länge? Vill jag helst inte avslöja, hm hm. Räknar man kalendertid så handlar det om flera årDivision187 skrev:Riktigt fel bil!!
Gillar stuken fett, lagom sänkt.
Hur länge byggde du på den bilen??
/ Eric

- Division187
- Veteran
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 5:26 pm
- Namn: Eric Öjeklint
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Volvo 855T5R
- Ort: Oskarshamn
-
- Veteran
- Inlägg: 768
- Blev medlem: sön jan 22, 2006 10:07 pm
- Namn: Mattias S
- Kör: Sierra Cosworth rwd -88
Sierra Cosworth rwd -89 - Ort: Kolbäck
- Medlemsnummer: 544

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3574
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Ahh, adjektiven räcker knappast för såna här råa back-to-basics byggen, å andra sidan vill man ju inte gödsla för mycket beröm så karl´n blir styv i korken...
. Det får räcka med SKITFRÄN så länge... Gärna mer info om den tekniska uppbyggnaden, låda-mellanaxel-osv, berätta-berätta-berätta...
Är lacken "(Richard) Petty-Blue" eller bara något nästan lika?


"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
