Taunus GXL Coupé -75

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
erik.backman
Erfaren
Namn: Erik Bäckman
Kör: Snart Taunus GXL 2.3 -75, Ford Torino GT 460 -71

Taunus GXL Coupé -75

Inlägg av erik.backman »

Här kommer lite bilder på Taunusen jag var och hämtade utanför Piteå!

Den är i hyffsat skick ändå, behöver inte svetsa allt för mycket! Värre är det med inredningen som behöver bytas ut! Har tänkt se ifall jag får tag på en svart inredning istället för blå! Funderar på lacka bilen pippigul och då blir inte den blåa färgen på inredningen riktigt sådär superbra! :)
Bilagor
Taunus 5.jpg
Taunus 4.jpg
Taunus 3.jpg
Taunus 2.jpg
Taunus 1.jpg

erik.backman
Erfaren

Inlägg av erik.backman »

Lite jobb runt skärmkanterna blir det....

Vinyltaket har släppt lite på högersida. Går det att byta ut vinyltaket? Kostsamt? Eller är det bara att slita bort det?
Bilagor
Taunus 10.jpg
Taunus 9.jpg
Taunus 8.jpg
Taunus 7.jpg
Taunus 6.jpg

erik.backman
Erfaren

Inlägg av erik.backman »

Här kommer lite fler bilder inne i bilen....
Bilagor
Taunus 15.jpg
Taunus 14.jpg
Taunus 13.jpg
Taunus 12.jpg
Taunus 11.jpg

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

erik.backman skrev:Lite jobb runt skärmkanterna blir det....

Vinyltaket har släppt lite på högersida. Går det att byta ut vinyltaket? Kostsamt? Eller är det bara att slita bort det?
Oj oj.*drool* :heart: :heart: :heart:

Lova mig en sak. Om du tröttnar och ska sälja den. Ring mig först!
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

erik.backman
Erfaren

Inlägg av erik.backman »

Ännu några fler bilder...

Den vita Granadan 2.8l V6 ska motor och låda plockas ur för montering i Taunusen..... Efter jag har kört tre mil med granadan så händer det dock något med växellådan, den slutar driva iaf! :( vet inte riktigt vad som kan ha hänt!
Bilagor
Taunus 20.jpg
Taunus 19.jpg
Taunus 18.jpg
Taunus 17.jpg
Taunus 16.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

:woohoo: En till Taunus, läckert! Tusan risk jag får visa min egen, men den är så risig i lacken just nu så en få rakt skämmes, på ren norrländska. :hidesbehi Den som vet en frisk vänster framskärm ingen behöver får gärna tipsa, ifall den kan åka turbil.

Hmmm... vet inte om ni är för bortskämda med rostfrihet däruppe i Pite & runt, men inte syns den Granadan som så kass att den borde skrotas? :confused: Du skulle se de få "walking wounded" vi har i Västernorrland i brukstrafik. Trevlig Taunus, synd att nån yxman varit på den eller vad som möjligen inträffat. En sak jag inte fattar, hur kan det vara en 1975 med original 2.3 V6? Privatimport? Så vitt jag vet var -73 sista året med V6 i Taunus p g a avgaskraven som skärptes till -74 (ska bara tagits in GXL med 2.0 Pinto), 2.3:or ska det inte ha sålts några alls reguljärt här av samma skäl, vad jag vet. Intressant. :)

Vinyltak brukar vara bäst att skala av om det börjat rosta under, snackade iofs här i veckorna med en kille som tillfälligt räddat ett med Hammarlack (innehåller silikon påstod han bestämt, så det stöter ju bort väta), den släta sorten. Höll en fyra år, men till slut började det bubbla oroväckande på lite för många ställen. Nån drog på Bodyspray över vinylen vet jag. Har själv använt svart Motorfärg på en, höll bilen ut (men den var rostdömd redan vid köpet).
:kopfkratz Undrar just hur latexbaserad husfärg funkar, maximalt klimattåligt och lagom segt och matt och fastnar ju nåt ruskigt på allt som inte skulle målas...:D

Pippigul lack låter kul, fanns en originalnyans av det på Taunus runt -75. Har för mig Volvo-BM är nära matchning om det inte går att få tag i rätt nyans, eller RAL-seriens brytbasgula. De första årens gula färg på dessa Taunusar var närmast identisk med Caterpillars gula. Och svart inredning kan aldrig vara fel, var man nu hittar en idag. Den där vill vi såklart ha uppföljning på. :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Släggmek skrev::woohoo:

Pippigul lack låter kul, fanns en originalnyans av det på Taunus runt -75.
Japp jag har haft en sedan med den färgen. citrongul. Men måla den inte pippigul nej nej neeej. Du kommer att ångra dig och det är så ..jaa jag vet inte vad med den färgen. Dock annat om du målar insidan oxå gul och inte lämnar något blått. Men ändå jag skulle absolut målat med originalblått igen.:eek:

erik.backman
Erfaren

Inlägg av erik.backman »

Hahaha... ja jag har inte bestämt mig än ifall den får bli gul eller inte! Men blå tror jag inte den kommer att vara i fortsättningen! Självklart så skulle jag lacka allt i sådana fall och byta inredningen! Men vi får se vad som händer! Personligen så tycker jag att den blåa färgen är så förbannat tråkig bara.....

Hejmer
Erfaren
Namn: Martin Persson
Kör: BMW 525 tds

Inlägg av Hejmer »

Trevligt med ännu en taunus:)
Har för mig att jag såg denna på blocket för några dar sen, nyinköpt eller?

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

nej för sjutton bananer! Måla den inte pippigul.
O det inte för att jag tycker att det är en ful färg , utan för att jag tycker det är börjar bli ganska vanligt me dom få coupe'erna man ser

Den här är väl visserligen inte helt fel ;)
Bild
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Japp, där har vi den klargula av nyanserna, har för mig den fanns i listan -75 också. :)

...Fasen, nu vaknade en tanke igen på att lacka om min 17m "Moon"-gul (ja, typ, för jag har några liter BM-gul kvar i en pyts...:D), bör ju gå bra mot blå inredning som sagt. :cool:

Edit: PS.
Svart är ju aldrig fel mot blå inredning heller. Ser ju lyxigt ut mot vinyltaket, om det är fräscht såklart. Och nu sprang jag på en Capri-bild som visar den mörkare gula (motsvarar Catepillar-gul så nära att jag vet inte om det kanske är samma nyans):
http://www.capri.pl/image/club/event/dulmen-2008/057 (ur en låååång trevlig serie från en Ford-marknad i Tyskland :i:). //DS
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

OT -
Släggmek :
Du kan få köpa riktig billack av mig billigt, så slipper du slänga på nå Flugger färg ;).. Samma gul som Taunusen på bilden . 2-komps lack paket, PPG Delfleet. Lack, härdare och förtunning mm
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Kunde iofs varit intressant, men det lär dröja länge innan den blir i skick värt att dra på en ordentlig lack (och nja då borde det hellre vara orange som GT-coupen från Åland), har inte fått tag i en frisk vänsterskärm ännu och letar fräscha småprylar som hamnar på hyllan så länge (trevligt med saker som komplett blanklist runt bakdelen i nyskick, sparar tills allt är redo). Långtidsplanen är dock att göra den till fint skick och bara köra den på sommaren sen kan jag lugna med :). Kan nog dröja några år dock, för då krävs nog att jag hittat en likadan i lite sämre grundform att slita på, för de är ju så förbaskat roliga efter lite mekaniskt sorterande att man vill inte sätta sig i en nyare bil typ dagisexpress sedan. :D

Vet förresten av en okrockad men normalrostig Granada mk I 4-dörr sedan (nu utan motor och låda :whistling::rolleyes:) i länet om nån behöver karossdelar eller kanske glas. Ska bort senast innan vintern. PM:a mejladress eller telnr så kan jag förmedla intresset.

Granada_76

Inlägg av Granada_76 »

Lite sent kanske men satt och glodde på bilder och fick syn på taunusen, min granada är lackad i liknande gul

http://profile.imageshack.us/user/victor_123/images

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Kontakt:

Vad hände sen..`?

Inlägg av Paroxyst »

Blivit något med bilen?

Skriv svar