Monteringsanvisningar för VBG/Brink dragkrokar till Sierra

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
SK Racing

.

Inlägg av SK Racing »

.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det brukar alltid vara populärt med sådana anvisningar,,, och jo regbesiktning krävs alltid vid nymontering av drag, men många stationer godtar att det inte finns monteringsanvisningar numer, då även dom flesta stationer har dessa i pärm speciellt till lite äldre bilar, med det är aldrig fel att ha med sig sådana.

Men grundkravet är att typskylten på draget måste finnas och vara fullt läslig och att sedan naturligtvis bultförbanden är ordenkligt dragna, vilket heller sällan kollas av egna sådan erfarenheter. :-)

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Det är inte bara fyra minuters jobb, men det andra som sker vid rapportering och sedan hos Transportstyrelsen ser du inte.

Kraven är rätt klara på vad som ska följa med:

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument

Står klart och tydligt.

SBP är inte vinstdrivande då det är ett monopolföretag så man betalar vad det kostar faktiskt. 2010 så kommer det troligtvis bli privatiserat och då kan man börja skrika om priserna som kommer landa på samma nivåer som övriga europa när pristaket släpps efter ett par år.

Bara ett exempel; vad tror ni det kostar egentligen att besiktiga en bil i Happaranda? 1500kr räcker inte för att gå runt.. ;)

Tack för att du lade upp infon iallafall, den kan säkert någon ha nytta av.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Du som verkar vara rätt vettig, skicka ett mail till kundtjänst med din förfrågan om varför monteringsansvisningen och skylten inte behövdes så de kan förbättra hur de jobbar. Det tar bara några minuter och påverkar inte din kontroll alls...

Det är rätt viktiga saker som ska kollas.. D värde står bara på skylten och papptret så om han inte fick se dessa så undrar jag vart han fått det värdet ifrån...
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Självklart har SBP sina omkostnader i sina åtaganden har själv jobbat på flera sådana stationer,,, och mycket riktigt har det alltid framkommit att monteringsanvisningar SKALL medtagas, men praktiskt är det många stationer som har dessa och av säkerligen 20 talet för eget och andras bruk monterade begagnade och regbesiktade drag har det högst ett par gånger efterfrågats just monteringsanvisning, och dom fåtal gånger ens en U-ringnyckel kommit fram där vid regbesiktiningen har dom känt lite löst med händerna, tjänstefel?

Kanske, men typskylten är dom flesta iaf stenhårda med det är iaf mina erfarenheter från stationerna i mellansverige. :-)

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Peter; vi ställer oss en fråga eftersom jag är begränsad att svara på sådanahär frågor, if you know what I meen.

Är det ett krav att man ska känna på bultarna med nyckel när de ska vara dragna med rätt moment och inte dragna för mycket eller för lite?

Det är en ledande fråga.

Jag ser en persons händer som dag ut och dag in känner förhand med händerna och knackar lätt på dem med aluspett i första hand. För de är ju dragna med moment enligt Transportstyrelsen. ;)

Vad gäller monteringsanvisningar så ska de väl vara färska och komma med just den kulan? För jag har sett att bla D-värde har justerats under årens gång på samma kula, hos både monoflex och bowi. Så det borde vara rimligt att den är färsk va?

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

C; Följer man dom instruktioner som iaf fanns under egna tiden som besiktningsförättare står det bland annat att det skall provdras bultförband, men inte i vilken omfattning vid en sådan registrerings besiktning, men skall sägas det att det var för egen del 18 år sedan jag jobbade där så det kan ha ändrats en del, och är vad det verkar mycket upp till den som utför denna besiktning, då jag utförde sådana såg jag det som naturligt att kanske inte med moment men iaf känna på samtliga åtkomliga bultförband så var förfarandena på dessa stationer och då fanns heller av någon anledning, inget direkt krav på att det skulle finnas monteringsanvisning.

För det är ju rätt bra att veta att ett drag är korrekt monterat och med rätt moment osv då det tex skall klara ett släp på runda 2 ton och helst utan att lossna...

Finns eller iaf fanns vidare iaf inga direktiv hur färska dessa monteringsanvisningar skall vara, men detta torde ju ge ett snabbt och förhoppningsvis klart svar om man nu mailar SBP i frågan, vad som skall gälla idag.

Men som sagt av dess iaf 10 eftermonterade drag på senare åren bara jag som privatperson monterat och även låtit registreringsbesiktiga dragkrokar på olika bilar har det någon gång sporadiskt känts på någon enstaka bult men mycket sällan, så förhoppningsvis har det hänt mera på den fronten att detta följs upp bättre och det skall även naturligtvis vara samma regelverk att följa oavsett landsdel och dessa tex D-värden kan mycket riktigt ändras på en och samma typmodell. :-)

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Jag förstår vad du menar Peter.

Fan på den tiden du jobbade så lossade man väl fortfarande framskärmarna på vissa bilar och lade in avgas ampuller på hatthyllan? ;) *skämt*

Det är gissningsvis ;) upp till bilägaren att se till att utrustningen är korrekt monterad idag eller? ;) Och gissningsvis ;) så är det dumt att dra saker eller lossa för den delen som är fastsatta med rätt moment eller? ;)

Färskhet på papper finns det gissningsvis ;) inga direktiv om än idag? Men gissningsvis så ska väl monteringsanvisningens nummer stämma överens med ID skylten väl? Samma sak gäller data på de båda väl? ;)

Numera när saker är dynamiskt provade så ska även det numret stämma överens mellan de två eller? ;)

Hoppas du förstår varför jag ställer frågor och inga svar på detta konstiga sätt... ;)

Nu verkar det som om S B P kommer att sluta med A 2 - snart endå, då Transportstyrelsen har beslutat det. Vad som sedan kommer att hända, om privatpersonerna får ansvaret helt eller bara verkstäder får utföra det vet jag inte, ingen som vet ännu... Men som vanligt så ligger yttersta ansvaret hos bilägaren, som alltid vad gäller allt faktiskt.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

påtal om ingenting vars fyndar man reservdelar till sitt drag?
har nämligen ingen nr 8 (på bilden) till mitt VBG drag på sierra sedanen och är lite jävligt att bygga ett nytt då det har en liten lutning
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Klart jag är med på dom noterna,, ;) och jodu man fick väl vara med om det en liket efter det andra många gånger tills man ledsnade att hacka sönder bilar i längden och extra djävligt var det slaskiga vintrar med ideligen ståendes under droppande bilar,,,

Så visst var det både en och annan framskärm eller sparklåda med lätthet ryktes loss till en å annat försök till muta,,, som naturligvis togs avstånd till, där annars flertal huvuden rullat har man ju läst om i sådana illegala handlingar. :)

Men iaf jovisst var det iaf så och uppfattat att det är densamma idag att det viktiga att typnummer och data överenstämmer med varandra, och även att det nära på förutsätts att densamma draganordningar monterats korrekt med moment osv och visst är och blir det mera ansvar som läggs på bilägaren, speciellt med hur det nu blir med avskaffandet av bland annat A2 protokollet, om det i slutändan bilägaren som får ännu en börda.

Big Al; Frågan om denna ens finns som nydel, har med tidigare år eftersökt liknande reservdelar utan större framgång till sådana äldre drag och utan att behöva köpa komplett drag,, ser annars lite knölig att efterkonstruera,, men inget är ju omöjligt sägs det. :)

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

SK Racing skrev:Jag kan inte lova nått men jag tror jag kan ordna ett, arkivet är utrensat men jag tror som sagt att det finns nått kvar, jag återkommer.
SK Racing: :thumbsup: :)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

jajjemen precis en sån :D
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Joakim E
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Jag följer upp denna tråden lite. Jag har en Scorpio Kombi -94 med VBG drag, och jag behöver bara draganordningen som sitter fast i draganordningens tvärbalk.

Jag fick nedslag på besiktningen att draget var dåligt. Är det någon som har denna del begagnat eller vet vart man kan få tag på nytt?

Det hjälper säkert med monteringsanvisningar, men eftersom bilen är reggad redan med det draget så ska det ju vara bara att byta mot ett som är helt!


Tack på förhand,
// Jocke
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Joakim E
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av Grey »

SK Racing skrev:Lägg en köpesannons här på forumet så är det nog störts chans att du får napp.
Poängen är främst att få tag på nya reservdelar och/eller helt ny dragkrok från samma tillverkare.

Begagnat kommer sist på listan, men jag kan ju göra ett försök.
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Hos skrotarna var väl detta det närmaste som fanns dock ett Bosal komplett drag för 800:-:http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... elkod=5070.

Men borde annars finnas som nydel tycker man, hittade dock inget på VBG:s hemsida som bara avhandlar lastbilsdrag.

Skriv svar