Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Självspännande handbroms

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
KoktGrus
Veteran
Namn: Fredrik
Kör: Mondeo -05

Självspännande handbroms

Inläggav KoktGrus » fre apr 17, 2009 8:49 pm

Hur funkar den självspännande handbromsen? Är lite nyfiken bara...

Ska byta wirarna imorgon, inget speciellt man behöver tänka på?

tack på förhand

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inläggav Mullis » fre apr 17, 2009 9:52 pm

Självspänningen sitter i själva oken.

Se till att smörja upp hävarmen till bromsoken, men även vajrarna.
Det är två separata som spänns mot handbromsreglaget.
Se till att de inte blir för spända, så att hävarmen inte kommer till sitt ändläge som den ska.

Det är endast då den kan göra sin självjustering.
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TD[color="Red"]Ci[/color] -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu

Inläggav Svennas » lör apr 18, 2009 3:28 pm

Parkeringsbromsvajer - Justering

På bilar tillverkade fram till 08/2002 sker parkeringsbromsvajerns justering med hjälp av en automatisk anordning på parkeringsbromsspaken. På bilar tillverkade från 08/2002 sker parkeringsbromsvajerns justering manuellt via parkeringsbromsspakens utjämningsbygel.

Fr o m 08/2002 finns endast komponenter tillgängliga för parkeringsbromsar med manuell justeringsanordning. Parkeringsbromsvajrar med manuell justeringsanordning är 30 mm kortare än parkeringsbromsvajrar med automatisk justeringsanordning.

Om nya parkeringsbromsvajrar sätts dit på en bil med en parkeringsbroms med automatisk justeringsanordning, måste även parkeringsbromsspaken tas bort och en ny parkeringsbromsspak med manuell justeringsanordning sättas dit.

Om en ny parkeringsbromsspak sätts dit på en bil med en parkeringsbromsspak med automatisk justeringsanordning, kan de ursprungliga parkeringsbromsvajrarna återanvändas.
Bilagor
Justering P-broms.pdf
(48.66 KiB) Nerladdad 3513 gånger

DA65

Inläggav DA65 » tis jun 16, 2009 7:52 pm

Hej! FORD säljer handbromsspakar till Mondeo MkIII 2001-2007 med manuell justering för vajrarna till dom självjusterande oken! Detta gör det möjligt att justera/spänna vajrarna och justera rörelsen på handbromsspaken! Dessa finns bara att köpa på FORD, och kostar ca 900 kr - betydligt billigare än att byta oken!! /DA65

KoktGrus
Veteran
Namn: Fredrik
Kör: Mondeo -05

Inläggav KoktGrus » tis jun 16, 2009 8:07 pm

har bytt mina wirear och nu har dom sträckts ut lite... så nu måste de sträckas igen... jäkla dum konstruktion att man måste lossa värmeplåtarna för att justera.. på många bilar finns det ju en liten lucka inne i bilen i närheten av handbromsspaken så man kan komma ut att justera =/

DA65

Inläggav DA65 » fre jun 19, 2009 4:50 pm

Hej! Har nu bytat handbromsvajrar och belägg bak på båda sidor, samt bytat till en ny handbromsspak med manuell justering (som jag berättade om i mitt förra inlägg!).., och dessa åtgärder har gjort susen - nu har min Mondeo -01 en stark och bra handbroms, med ganska kort rörelse på spaken, bilen står kvar i en brant backe efter bara "3 hack" på handbromsspaken!! Total kostnad ca 1800 kr för beläggen, spaken och vajrarna! Hoppas mitt inlägg här kan hjälpa andra ägare till Mondeo MkIII 2001-2007 som har problem med svag handbroms med stor rörelse på spaken! /DA65

Svennas
Veteran

Inläggav Svennas » sön jun 21, 2009 8:21 pm

Tänk bara på att inte spänna vajern mer än att vid släppt p-broms får avständet mellan okens armar och deras stopp-anslag vara max 1mm.

HaPe
Erfaren
Namn: Håkan
Kör: Lexus IS250

Inläggav HaPe » tis jul 28, 2009 5:29 pm

Någon som vet om läget på själva armen för handbromsen på oket är justerbar? Skulle smörja upp mina idag, och på ena sidan så är det minst 5mm till anslaget och då är fjädern helt hoppdragen, så känns som om den inte sitter i rätt läge. Hade lös torx-skruven den sitter med, men ville inte bryta för mycket så fick aldrig lös armen.

Storensten
Nybörjare
Namn: Stefan Storensten
Kör: Mondeo Ghia -01

Inläggav Storensten » fre nov 09, 2012 2:09 pm

Snälla hjälp mig nu grabbar! Trött på att ligga på garagegolvet!!!

Har självklart problem med handbromsen, den tar högst upp och väldigt dåligt, lika dåligt på båda sidor.
Oken är uppsmorda så hävarmarna går tillbaks ( + dubbla fjädrar ), bytt bromsbelägg, friska skivor, vajrar uppsmorda (gick även lätt innan).
Då jag bytte beläggen så skruvade jag ut kolven så beläggen precis fick plats, sen luftade jag ordentligt. Hävarmarna vilar mot stoppen, så ja antar att det bara behövs spännas.
Vad jag har förstått så sitter självjusteraren under handbromsspaken på min bil, så jag plockade bort mittkonsollen och letade efter "pinnen" som fjädern vilar emot, hittade den, men vilket håll ska den böjas åt? förstår inte riktigt hur justeringen fungerar.
En till fråga, sitter det både självjustering i spaken och i oken? isf kan jag byta till en handbromsspak med manuell justering (sån som Ford säljer) och ev få det att fungera?

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, Fiesta tdci 10

Inläggav randal » fre nov 09, 2012 2:18 pm

Storensten skrev:En till fråga, sitter det både självjustering i spaken och i oken? isf kan jag byta till en handbromsspak med manuell justering (sån som Ford säljer) och ev få det att fungera?

Det stämmer att på 01 och vissa 02:or har självjustering i både spak och ok. Du kan m a o köpa spak med manuell justering.

Storensten
Nybörjare

Inläggav Storensten » lör nov 10, 2012 5:32 pm

ok. Men finns det inte något sätt att manipulera självjusteringen i spaken? har för mig att jag läste nånstans att man kunde bryta lite på "pinnen" som fjädern vilar emot. isf vilket håll?

Användarvisningsbild
Jockee
Erfaren
Namn: Joakim O
Kör: Bil

Inläggav Jockee » sön nov 11, 2012 9:15 pm

hänger inte riktigt med i inläggen som förklarar hur man gör. Jag har en st220 från 2003. Kan jag spänna min P-broms genom att dra i handbromsen eller inte?

Storensten
Nybörjare

Inläggav Storensten » mån nov 12, 2012 6:13 pm

Är handbromsspaken med manuell justering samma spak som sitter i Mondeo -03 och framåt? eller är det en speciell spak just för ändamålet till Mondeo -01?

För jag va in och besökte min lokala Ford handlare nu idag och skulle beställa en spak, och dom såg ut som frågetecken allihop. Dom hittade endast en spak med manuell justering till högerstyrda mondeo!? Så om det är samma spak som sitter i nyare Mondeo, så kan jag juh enkelt be om en sån, och slippa förvirring.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån nov 12, 2012 7:12 pm

Såvitt jag vet kan man ersätta spaken med autojustering med den med manuell (den enda man kan köpa nu) Jag skulle rekommendera att man byter vajrar samtidigt.

Att förklara hur man justerar automatjusteraren är inte lätt. Men testa att böja pinnen försiktigt så ser du åt vilket håll du får vilken effekt.

Ett sätt att få spaken att ta längre ned är också att först dra åt handbromsen, sedan med handen hålla emot aluminiumhjulet som vajrarna sitter i när spaken släpps ned. Då kuggar justeringen om. Tänk bara på att inte hålla emot för mycket så det blir för tajt justerat.

Min erfarenhet är att oken kärvar ihop och jag har tidigare skrivit om att extra returfjädrar på oken hjälper till, de ser till att reglerarmen verkligen går tillbaka. Men fjädrarna måste monteras på väl fungerande ok för att hjälpa i längden.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Svennas
Veteran

Inläggav Svennas » mån nov 12, 2012 7:16 pm

Storensten skrev:För jag va in och besökte min lokala Ford handlare nu idag och skulle beställa en spak, och dom såg ut som frågetecken allihop. Dom hittade endast en spak med manuell justering till högerstyrda mondeo!? Så om det är samma spak som sitter i nyare Mondeo, så kan jag juh enkelt be om en sån, och slippa förvirring.

Be dom titta på servicebrev 52/2004.