Lister stötfångare.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Cozmine

Lister stötfångare.

Inläggav Cozmine » fre jul 10, 2009 6:29 am

Hej!

Jag undrar hur jag lossar gummilisterna på stötfångarna på en Mondeo HGV 01?

/Henke

Cozmine

Inläggav Cozmine » fre jul 10, 2009 6:01 pm

Hej!

För att förtydliga min fråga lite, det är de svarta listerna på stötfångarna som bilderna visar.

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

/Henke
Bilagor
Ford_2.jpg
Ford_1.jpg

Cozmine

Inläggav Cozmine » lör jul 11, 2009 11:24 am

Hej!

Det var ett enkelt ingrepp att lossa dessa gumilister. Jag använde mig av en målarspackel och började att bräcka försiktigt på undersidan tills det klickade, sedan var det bara att gå på översidan av listen med samma behandling. Sedan drog jag försiktigt ut listen från dennes plats.

Hoppas denna information kommer till användning till er som vill lacka dessa detaljer.

Tack för ordet...

/Henke

Wendigo

Inläggav Wendigo » sön jul 12, 2009 12:47 pm

Tjena Henke. Jag som nybliven medlem och säkert många andra uppskattar att du tar dig tid att skriva ner hur du löste problemet. Det suger att hitta en tråd om något man har problem med, kolla hur de gjorde och bara få läsa ATT de löste det, inte HUR !

Lackade du listerna med originalfärg ?

Cozmine

Inläggav Cozmine » mån jul 13, 2009 6:46 am

Hej!

Jag gick till Uppsala billack, vi tog fram färgen efter färgkoden och så valde vi nyans med färgskala till bilen så att de skulle bli rätt. Jag köpte en plastprimer, lack och 1k klarlack.

Uppsala billack blandar färg på sprayburk, så mitt råd är att du går till en firma som gör detta.

Lycka till!

/Henke

Wendigo

Inläggav Wendigo » mån jul 13, 2009 4:39 pm

Absolut. Jag har samma idé som du, att ta loss och spraya alla lister färgenligt med bilen - min är mörkblå - och sedan fylla i stenskott och sprickor med samma färg.

Cozmine

Inläggav Cozmine » tis jul 14, 2009 7:55 am

Lycka till!

/Henke