Isärtagning och uppsmörjning av låskista fram Mondeo MK3

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu

Isärtagning och uppsmörjning av låskista fram Mondeo MK3

Inlägg av Svennas »

Tänkte visa hur man kan ta isär låskistorna fram för att rengöra och smörja dom för att avhjälpa spökande centrallås. (Så slipper man kanske att köpa nya... :) ) (Ursäkta de dåliga mobilbilderna). Det har funkat bra de gånger jag gjort nedanstående men det finns ju inga garantier för att det funkar för alla.

1. Ta bort klädselpanelen (6 stjärnskruv i kanten på panelen, 1 torxskruv bakom plastplugg vid öppningshandtag, 2st stjärnskruvar under plastkåpa vid stängningshandtag.) (Plocka bort sargen runt öppningshandtaget) (Lossa kabeln till elhissarna, se till att fönstret är stängt)

2. Skär försiktigt bort folien i bakkant på dörren (skär av limsträngen) samt lossa ut folien.

3. Ta bort plastpluggen i gaveln högt upp på dörren och lossa torxskruven. (lossa bara, ta inte bort).

4. Plocka bort plastbiten runt nyckelhålet, för handtaget bakåt och lyft ut handtaget.

5. Lossa den lilla torxskruven på insidan av handtagskonsollen och ta sedan bort den vita plastdetaljen på utsidan av dörren.

6. Lossa de tre torxskruvarna som håller fast låskistan på gaveln.

7. För nu handtagskonsollen framåt så lossnar den från dörrplåten.

8. Lyft ut låskistan ihop med handtagskonsollen och lossa vajern och kontaktdonet.

9. Dela på handtagskonsollen och låskistan (två torxskruvar, ett klips till låsstaget, det andra staget lossar man genom att vrida kistan 90 grader.)

10. Dela på låskistan genom att bryta metallpinnen till rakt och lossa 5st snäppfästen. Bryt försiktigt isär kistan med en mejsel enligt bilden nedan (spricker plasten lite kan man alltid smälta ihop den med lödkolv etc)
Bild

Låskistan delad, rengör hela rasket med avfettning eller bromsrengöring:
Bild

Lossa de små stjärnskruvarna och lyft ur motorpaketet, rengör även där:
Bild

Smörj sedan länkar och mekanism och snäpp ihop kistan igen.

Montera allt i omvänd ordning. (Kan vara lite kenpigt uppe vid handtaget men har man varit lite uppmärksam när man tagit isär grejerna löser man det.) Skulle någon ha något att tillägga så fyll gärna på i tråden..

Användarvisningsbild
Halling
Veteran
Namn: Jon Halling
Kör: ST220

Inlägg av Halling »

Utmärkt! Det här hjälper nog många!

Har inga bekymmer själv just nu, men hade det på förra bilen. Då kompletterades problemet av att låset hängde sig på en stängd dörr. Så hur man kommer in till låskistan när dörren redan är i baklås vore ju skoj att lära sig om någon vet. I mitt fall blev det Ford som fick lösa det, och när jag frågade hur dom gjorde så bara sa dom "vi har våra metoder" och smilade. På fakturan var det dock specat inkoppling av diagnosverktyg, så jag funderar på om dom via datorn tvångskörde låsmotorn på något sätt...
Skål på er, och krama varandra i trafiken! :beerchug:

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Har också haft dessa problem. Bra skriven guide med bilder :)

micke st220

Inlägg av micke st220 »

Halling skrev:Utmärkt! Det här hjälper nog många!

Har inga bekymmer själv just nu, men hade det på förra bilen. Då kompletterades problemet av att låset hängde sig på en stängd dörr. Så hur man kommer in till låskistan när dörren redan är i baklås vore ju skoj att lära sig om någon vet. I mitt fall blev det Ford som fick lösa det, och när jag frågade hur dom gjorde så bara sa dom "vi har våra metoder" och smilade. På fakturan var det dock specat inkoppling av diagnosverktyg, så jag funderar på om dom via datorn tvångskörde låsmotorn på något sätt...

"vi har våra metoder" = bryta, bända, svära, slå och banka. Sen nolla felkoderna. hahaha!

signehebbe

Inlägg av signehebbe »

Tack för en kanonbra guide!!!
Tog isär och rengjorde och smörjde idag, får se hur länge det funkar nu....

Skriv svar