Dags att byta däck
-
Massan
- Erfaren
- Namn: Martin Andersson
- Kör: Ford Mondeo HGV Ghia -02
Dags att byta däck
Hmm vad tycker ni om däcken nedan, dags att byta? De två första bilderna är mest slitna.

-
Valle_P
Ja det är dax att byta.
Den lilla "ribban" som går i draneringen i mitten är 1.6mm hög. Det är slitage varnare när den slits innebär det att det är olagligt att bruka däcken.
I ditt fall så är du ytterst nära på vissa bilder så jag tippar på 1.8-2.1 mm kvar.
Jag tycker personligen att gränsen borde ligga på 2mm. När däcket är nytt så är mönsterdjupet ca 8-10 mmm. Det ända mönstret har i uppgift är att få grepp i asfalten där med att forsla bort vatten ifrån vaägbanan. Vid en undersökning Goodyear gjorde för ett par år sedan var att man körde med ett nytt Excellence däck på en vägbana med ca 3mm vatten i 90km/h. Varje sekund så passerade det 180 liter vatten igenom däcket för att bilen inte skulle få vattenplaning. Det är lika mycket som ett badkar. Töm ett badkar på vatten inom en sekund;)
Däck har en mycket står betydelse speciellt nu när regn och låga tempraturer börjar att komma.
Sommardäcken är utslitna och dränerar inte vatten fullt ut, gummiblandningen hårdnar redan vid 6-8 C. Däcken på bilderna är en säkerhetsrisk i dagsläget.
Mvh/ Valle
Den lilla "ribban" som går i draneringen i mitten är 1.6mm hög. Det är slitage varnare när den slits innebär det att det är olagligt att bruka däcken.
I ditt fall så är du ytterst nära på vissa bilder så jag tippar på 1.8-2.1 mm kvar.
Jag tycker personligen att gränsen borde ligga på 2mm. När däcket är nytt så är mönsterdjupet ca 8-10 mmm. Det ända mönstret har i uppgift är att få grepp i asfalten där med att forsla bort vatten ifrån vaägbanan. Vid en undersökning Goodyear gjorde för ett par år sedan var att man körde med ett nytt Excellence däck på en vägbana med ca 3mm vatten i 90km/h. Varje sekund så passerade det 180 liter vatten igenom däcket för att bilen inte skulle få vattenplaning. Det är lika mycket som ett badkar. Töm ett badkar på vatten inom en sekund;)
Däck har en mycket står betydelse speciellt nu när regn och låga tempraturer börjar att komma.
Sommardäcken är utslitna och dränerar inte vatten fullt ut, gummiblandningen hårdnar redan vid 6-8 C. Däcken på bilderna är en säkerhetsrisk i dagsläget.
Mvh/ Valle
-
Valle_P
Vinterdäck ska man alltid sätta på i god tid, just för inkörningen samt att man slipper överasknings momentet.Lemon skrev:Jag hade kört denna säsong ut på 2 första däcken, dock börjar vi få lite kallare väder nu så jag sätter inte på mina v-däck förrän jag måste.
Till nästa sommar hade jag bytt dom iaf...
Dom 2 andra däcken hade jag kört så länge dom var lagliga, typ hela nästa säsong om dom sitter bak...
Sämsta däcken ska ALLTID sitta fram, ja det låter konstigt men så är det.
-
Valle_P
De bästa däcken ska alltid sitta bakpå i en bil.Peter H skrev:Är precis av samma åsikt i fallet där annars dom två översta och mest slitna i princip gjort sitt där det mesta som vatten undanträngande egenskaper osv mer eller mindre försvunnit,,, och sedan som sagt köra dom två nedre kanske en sommar till sittandes baktill.
-
Valle_P
-
Valle_P
-
Valle_P
-
Valle_P