Hjälp! Remskiva Servopump!

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
bearyouden
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons aug 26, 2009 6:15 pm
Namn: Björn
Kör: Kör på 2 hjul för att det är kul. Åker Mondeo och Ka för att jag måste.
Ort: Skåneland

Hjälp! Remskiva Servopump!

Inlägg av bearyouden »

Har under gårdagen bytt generator på Ka:n (Årsmodell 2001). För att komma åt den övre fästskruven var man tvungen att lossa remskivan till servopumpen. Enligt boken skall specialverktyg från Ford användas. Funkade med en vanlig kloavdragare. Så här i efterhand hade man nog valt att demontera hela servopumpen.
Någon som gjort detta tidigare och kan förtälla enklaste sättet att få på remskivan på axeln till pumpen. Enligt boken skall man använda någon form av pressverktyg med fordnummer??!!
Är lite skeptisk till att slå på den med risk att skada någonting inne i pumpen.

Tror att konstruktionen med påpressade remskivor är ganska vanligt på flertalet modeller även om det inte se exakt likadant ut som på Ka.

Förslag, tips och en lösning mottages gärna!

Tackar

bearyouden
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons aug 26, 2009 6:15 pm
Namn: Björn
Kör: Kör på 2 hjul för att det är kul. Åker Mondeo och Ka för att jag måste.
Ort: Skåneland

Problemet löst...

Inlägg av bearyouden »

:)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6234
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

bearyouden skrev::)
Hur? =)

bearyouden
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons aug 26, 2009 6:15 pm
Namn: Björn
Kör: Kör på 2 hjul för att det är kul. Åker Mondeo och Ka för att jag måste.
Ort: Skåneland

Inlägg av bearyouden »

Ford var inte särskilt intresserade av att låna ut specialverktyget som behövdes, av förklariga själ.
Upptäckte efter att ha rengjort axeln till servopumpen att den var ihålig (vilket inte syntes pga all smuts). Ca 2 cm in är axeln gängad invändigt. Tog således en lång M8 (90mm) av 12,8 stål, dvs håller bättre än en vanlig 8,8. Gjorde gängor hela vägen med gängsnitt och tog sedan en rejäl plåtbit (4 mm tjock) och kapade till en fyrkant 5x5cm. Gjorde ett hål i denna så att M8-skruven kan gå igenom. Mellan bultskallen och plåtbiten sattes en M8-mutter.
M8 bulten skruvas in tills den bottnar i pumpaxeln, därefter skruvade jag på muttern som trycker plåtbiten och i sin tur remskivan inåt på axeln.
Kletade lite Loctite på axeln också vilket jag inte tror är nödvändigt.

Blev förövrigt tvungen att köpa en ny remskiva eftersom den gamla blev skev efter kloavdragaren. Kostade 260 spänn på ford, vilket är överkomligt :)

Någon med liknande problem får givetvis låna denna avdragare/påpressare mot fraktkostnad.

Skriv svar