Vattenläckage kupefilter Mondeo -08

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
herminator
Nybörjare
Namn: Jörgen Andersson
Kör: Mondeo Tdci 2.2 -12

Vattenläckage kupefilter Mondeo -08

Inläggav herminator » mån jul 25, 2011 10:03 pm

Hejsan på er. Det är såhär att det droppar vatten ut på mattan i fotutrymmet på passagerarsidan. Jag har tagit bort plasten så att jag ser att det kommer från en lucka som torkfiltret sitter bakom. Frågan är om någon av er vet vad man kan göra åt det. På ford verkstan var det tydligen inget vanligt fel men på utländska forum så är jag inte själv med problemet, men jag har inte hittat något svar vad man kan göra åt felet,det är väll kondensvatten från ac:n kan jag tänka mig. Tacksam för svar om någon vet nåt.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tis jul 26, 2011 9:43 am

Känner inte till just den årsmodellens konstruktion men det kan mycket väl vara så att det är kondensvatten från AC och att det är är dess dräneringsslang som veckats eller lossnat från elementhuset.
Detta mest troligt om det dessutom inte droppar något kondensvatten under bilen då man använt AC:en ett tag.

Här en beskrivning över hur kupéluftfiltret byts på den modellen:http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_all/einbau/HBuhjxrQ.pdf

henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inläggav henriq » tor aug 18, 2011 11:50 pm

Har exakt samma problem med min .
ringde ford sverige men dom låtsas inte känna till problemet trots att det finns massor skrivet på flera forum om bla mondeo och c-max med kondensvatten från förångaren och ner på passagerargolvet fram.

min droppar på undersidan av luckan där kupefiltret sitter (passagerar sidan)
och det droppar under bilen när ac är på . alltså inget stopp i dräneringen ut iaf.

hur har det gått för dej med din bil ?

själv ska jag försöka med några fordverkstäder och höra om nån känner till felet och vill ta det på goodwill eller nåt . annars börjar jag väl riva bilen och försöka hitta en lösning på egen hand :confused:

Josef
Erfaren
Namn: .
Kör: .

Inläggav Josef » fre aug 19, 2011 1:27 pm

Även jag har haft samma fel på min mondeo (08) så det verkar ju vara ett välkänt fel. Det lät även som att dom visste vad det var när jag ringde till Ford. Själv köpte jag ju min på forema i Norrköping så det gick på MRF-garantin för min del. Som jag förstod det så är det avrinnings-röret från ac som veckar sig eller börjar läcka...

herminator
Nybörjare
Namn: Jörgen Andersson
Kör: Mondeo Tdci 2.2 -12

Inläggav herminator » tor aug 25, 2011 5:57 pm

Efter att jag hittade en förklaring på ford forumet i england så tätade jag luckan själv. Tog lite butyltäningsmassa i skåran på luckan så blev det tätt. Så gör även fordverkstäderna enligt deras servicemedelande.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » fre aug 26, 2011 7:24 am

Ja då verkar det vara en helt klart en konstruktionsmiss då dess uppsamlings tråg inte är vidare bra utfört och under förutsättning att ordinarie avrinningsslang inte är igensatt.

Att man då måste täta filterluckan kan ju tyckas vara en billig temporär lösning. Även om den som metod är "godkänd" av Ford själva.

Lottiz
Nybörjare
Namn: LottizG
Kör: Ford Mondeo

Kupefiltret sitter snett

Inläggav Lottiz » sön aug 28, 2011 10:57 am

Jag har också samma problem och jag kontaktade Ford men dem har ingen aning vad det kan bero på ( gammal bil fick jag till svar).

Så jag gick igenom nästan hela Google för att få något tips. Det verkar vara ett väldigt vanligt problem hos just Mondeo ( oavsett årsmodell) Svaret som återkom hela tiden var att det skulle bero på att kupefiltret inte har satt dits på ett korrekt sätt!! ( ?? Så enkelt?)
På de andra forumen har de andra Mondeoägarna löst problemet med att just ta bort filtret för att sen sätta dit det igen men då på ett korrekt sätt, sen har problemet löst sig.
Det låter nästan lite för lätt för att vara sant men samtidigt så skulle väl inte folk skriva detta om det inte stämmer?
Jag har själv inte hunnit och haft ork att testa men det vore ju jättebra om det vore detta som skulle vara problemet, låter väldigt enkelt att återgärda, men man får väl se.

Lottiz
Nybörjare
Namn: LottizG
Kör: Ford Mondeo

Lite från Google..

Inläggav Lottiz » sön aug 28, 2011 11:58 am

"I mitt fall saknades locket över kupé filtret helt så när det regnat som värst så har det droppat in genom botten på filterhållaren via fläktmotorn och ner i kupén."

"Över kupéfiltret ska det sitta ett stänkskydd så det inte ska läcka in vatten in i kupén. Ska sitta fast på plasten som sitter framför rutan/över kupéfiltret."

"Låter som om kupéfiltret inte sitter som det ska..."

"Det är vanligt att det inte blir tätt i samband med att man byter cupéfilter"

"the most common water leak in the footwell usually occures when the cover for the pollan filter hasnt been fitted correctley allowing water from the windscreen to bypass the filter housing into the footwell"

"a leak in the passenger's footwell can be caused by a poor seal on the pollen filter housing. The rain goes thru the nearside part of the grille in front of the windscreen and leaks into the heater inlet area and then to the footwell."

http://www.mirez.co.uk/WaterProbs.htm

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » sön aug 28, 2011 12:06 pm

Jo det verkar ju med det mest logiska att vatten rent fysikt i regel tar sig uppifrån och nedåt. Har med flertalet bland annat Mondeo där detta lock inte suttit på ordenkligt till beroende på modell nämda stänkskydd som helt saknats i en del fall.

Så som det är ju den absolut bästa början att felsöka där i fall man nu har problem med inläckande vatten.

henriq
Erfaren

AC kondensvatten läckage i kupen fixat på goodwill

Inläggav henriq » ons sep 21, 2011 1:23 am

henriq skrev:Har exakt samma problem med min .
ringde ford sverige men dom låtsas inte känna till problemet trots att det finns massor skrivet på flera forum om bla mondeo och c-max med kondensvatten från förångaren och ner på passagerargolvet fram.

själv ska jag försöka med några fordverkstäder och höra om nån känner till felet och vill ta det på goodwill eller nåt . annars börjar jag väl riva bilen och försöka hitta en lösning på egen hand :confused:

Efter många rundringningar så tog Kindwalls Bilvaruhus i sätra emot bilen på goodwill :p

Dom har moddat och tätat enligt fords instruktioner.

Fick även heltäckningsmattan urlyft , tvättad och torkad :) nu har jag ingen unken lukt i bilen längre :)

--- Ford Mondeo Tdci -07 mk4 som snart rullat 19500mil ---

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » tor sep 22, 2011 3:01 pm

Kul och bra feedback som kan gagna andra fordägare och dessa modeller som med dras med unken lukt av inträngande vatten på det sättet och att det finns hopp till lösning för dessa fall. :)

henriq
Erfaren

Inläggav henriq » ons okt 10, 2012 10:47 pm

Lyckan varade inte länge :( i går dammsög jag bilen och upptäckte mögel och fukt på mattan igen . Åkte till Kindvalls idag, bokade in bilen på tisdag. Får se vad det blir för åtgärd denna gång .
Frågan är hur mkt man kan begära.??
Tips någon.?

Vore väl smartast att trycka i nyare delar från nyare modell som man vet funkar och håller tätt!?

Användarvisningsbild
Jockee
Erfaren
Namn: Joakim O
Kör: Bil

Inläggav Jockee » tor okt 11, 2012 7:57 pm

Hade min bil inne på service på ford i sommras där det byttes kupefilter. Bestämde mig för att ta en latmask och tvätta den på en bensinmack. Precis som det beskrivs så läcker det in rätt så duktigt med vatten. Ska man ta sig ner och be de kolla på det och få dem att fixa sitt misstag?

henriq
Erfaren

Inläggav henriq » mån okt 22, 2012 9:32 pm

Nu har dom limmat och tätat igen och rensat dräneringsslangarna.
Vilket skit.
Tycker grejerna ska klara kondensvattnet utan problem.
Denna gång så torka dom upp mattan men den blev skrynklig och vågig.
Dom ville inte byta ut mattan på garantin..
Så nu ringde jag ford idag och dom skulle ringa verkstan försöka få till nåt.
Inte mitt fel att mattan e förstörd :-(

Ni som har problem med detta, stå på er även om nybilsgarantin gått ut.
Min bil är 5år gammal och fick det fixat på godwill.
Kräv även att dom byter golvmattan. Acceptera inte söndertvättad matta på så pass ny bil.

keino
Erfaren
Namn: Alex
Kör: Ford mondeo st220 -05

Inläggav keino » sön maj 17, 2015 5:11 pm

Någon som har en fungerande guide på hur man fixar felet? Då jag upptäckt att min nyköpta (begagnade) st220 lider av samma?