Var har dom gömt kupéfiltret?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
CODEHACKER
Nybörjare
Namn: Mats Möller
Kör: Ford Focus

Var har dom gömt kupéfiltret?

Inlägg av CODEHACKER »

Jag har kollat under plastkåpan som täcker vindrutetorkar mekanismen - där är bara ett nät framför luftintaget.
Har kollat under en panel nere vid gaspedalen - ingenting!

Nån som vet var den är?

Bilen det gäller är:
---------------------------
Build Date: 06.07.2007
Vehicle Line: Focus 04-08/Focus C-MAX 03-07
Body Style: 5 Door Saloon
Version: Series 32
Engine: 1.8L Duratec-HE PFI FFV(125PS) MI4
Transmission: 5 Speed Manual Transaxle - B5/IB5
Drive: LHD FWD
Emission: Stage IV Emissions
Air Conditioning: Manual Air Conditioning
Territory: (+)"S"
------------------------

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kollade på den braiga sidan om sådana bytes instruktioner för kupeluftfilter för Focus C-MAX 03-07: http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... uhjxrQ.pdf

CODEHACKER
Nybörjare

Ja, där satt den minsann !

Inlägg av CODEHACKER »

Tackar så väldigt mycket ! :D

CODEHACKER
Nybörjare

Hugaligen

Inlägg av CODEHACKER »

Nu har jag bytt filtret - och upptäckt att människokroppen kan ledas på åtminstone tio olika sätt som jag tidigare trodde var omöjligt :Odd:
Knepet att komma intill är att trava två lastpallar på varann utanför tröskeln så man kan understödja den delen av kroppen som ligger utför bilen - sen kan man ligga på rygg/sidan i golvbrunnen och demontera de tre muttrarna och elkontakten på gaspedalen. Naturligtvis är pinnarna som muttrarna sitter på så långa så att en vanlig hylsnyckel inte når ned till muttern :banghead:. En 10 mm rörhylsa edyl. och mycket tålamod krävs eftersom det är så trångt för armar o axlar o armbågar. När pedalen är borta är det bara att ta bort locket o knixa ut o in filtren. Nu slipper man stinkluften som kom så fort fläkten gick på tidigare :D

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

CODEHACKER skrev:Nu har jag bytt filtret - och upptäckt att människokroppen kan ledas på åtminstone tio olika sätt som jag tidigare trodde var omöjligt :Odd:
Knepet att komma intill är att trava två lastpallar på varann utanför tröskeln så man kan understödja den delen av kroppen som ligger utför bilen - sen kan man ligga på rygg/sidan i golvbrunnen och demontera de tre muttrarna och elkontakten på gaspedalen. Naturligtvis är pinnarna som muttrarna sitter på så långa så att en vanlig hylsnyckel inte når ned till muttern :banghead:. En 10 mm rörhylsa edyl. och mycket tålamod krävs eftersom det är så trångt för armar o axlar o armbågar. När pedalen är borta är det bara att ta bort locket o knixa ut o in filtren. Nu slipper man stinkluften som kom så fort fläkten gick på tidigare :D
Tummen upp för gympapasset! : /
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då har du ju om inget annat fått iaf en viss liten inblick i en bilmekanikers liv med alla dess mer eller mindre märkliga arbetsställningar som kan komma på fråga. Kul med som sagt att du till slut fick till det och vet nu hur det är att byta detta filter på den bilen i alla fall. :)

fredsknekt
Nybörjare
Namn: Patrik Johansson
Kör: focus 06 ffv flexi

Inlägg av fredsknekt »

Länken funkar inte.... har också samma problem med att hitta själva filtret

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Knepigt jag får utan problem hela tiden upp den länken,, men pröva dess huvudsida då: http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... tlg_lang=1

Skriv svar