Taunus förgasare - vakuumslangar

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
poff
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön dec 04, 2011 9:29 am
Namn: Olle B
Kör: Taunus
Ort: Malmö

Taunus förgasare - vakuumslangar

Inlägg av poff »

Hej,

jag håller på med en gammal Taunusmotor 2.0 från 1980, weberförgasare, allting helt standard. Eftersom det som brukligt är lång tid mellan att plocka isär och montera ihop har jag glömt hur vakuumslangarna satt och det som visas i Haynes reparationshandbok inte stämmer är jag lite ställd. I haynes visar de en lösning med bara en 3-härva jag har två. Är det någon som vet hur det skall sitta? Någon som kanske har en motor som dom kan fota eller någon som kan detta på sina fem fingrar? Jag lägger med lite upplysande bilder.
Bilagor
DSCN2909.jpg
DSCN2908.jpg
DSCN2907.jpg
DSCN2906.jpg
DSCN2905.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Du kan ta bort alltihop, den enda du behöver är den mellan förgasarfoten och vacumgrunkan på fördelaren.

Visar lite bilder på en Sierra 84á jag vacumsanerade för många årsedan.
Bilagor
IMG_2834-k.jpg
IMG_2833-k.jpg
IMG_2832-k.jpg

poff
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön dec 04, 2011 9:29 am
Namn: Olle B
Kör: Taunus
Ort: Malmö

Inlägg av poff »

Blir det inte knas med något typ förbränning eller så om man tar bort allt utom fördelarvakuumet? Jag har dessutom två rörpipar på fördelarvakuumburken, vad är vitsen med det? En som suger och en som trycker på?

Pipen på förgasar fote, menar du den som pekar in mot motorn? Den som sitter på det främre yttre hörnet går väl upp till själva förgasaren, pipen som är närmst eller?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

poff skrev:Blir det inte knas med något typ förbränning eller så om man tar bort allt utom fördelarvakuumet? Jag har dessutom två rörpipar på fördelarvakuumburken, vad är vitsen med det? En som suger och en som trycker på?

Så har jag förstått det hela, jag kollade på den fördelaren som min bror hade och med hjälp av en slang som jag sög i så kollade jag vilken som la tändningen tidigare, och använde den.

Pipen på förgasar fote, menar du den som pekar in mot motorn?

Ja
.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vakuumsystemet är rätt komplicerat, jag kan det inte utantill men i de gamla svenska mekhandböckerna till Taunus och Granada brukar det finnas beskrivet. Undrar om det inte funnits ett vakuumschema på Locostsweden också?

Anledningen till att det är så komplicerat är egentligen att man velat reglera tändkurvan beroende av motortemperaturen. "Klumpen" som kylvattnet går igenom har två temperaturvakuumventiler som öppnar/stänger beroende på temperatur. De gör i sin tur att vakuumet påverkar fördelarklockans membran på olika sätt, på ena sidan höjs tändningen och på andra sidan backas den.

Det stämmer att man "kan" plocka bort allt utom den anslutning som höjer tändningen, det som kommer hända är att man kan få lite högre NOx-värden vid kall motor men frågan är om det har så stor betydelse idag.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag har nästan rutin på att ta bort illa fungerande avgasreningar från Pinto-motorer (iofs bara för montering i bilar upp till -76) och i de fallen har det aldrig orsakat några problem (ens hos besiktningen om bara motorn varit frisk i sig).

...Ja, utom för länge sen när en pluggning blåste ur insuget av en backpuff så att vakuumet försvann :Odd::D - så tänk på att säkra blindskruvar etc i anslutningarna med något bensinbeständigt Loctite eller liknande. Nåja, det visade sig iofs gå att ersätta "tillfälligt" med en vinkork, vilket i sig höll på att orsaka en tvåa senare hos Bilprovningen faktiskt mera än att själva avgasreningen var borttagen :laughing:, vilket säger en del om prioriteringsordningen :D.

Det brukar inte göra någon märkbar skillnad om man kör med den modernare dubbelmembrans vakuumdosan (drar tillbaka tändningen ytterligare, ska teoretiskt minska utsläpp av oförbränt vid motorbromsning) eller byter till en enkel, avsedd för motorer utan avgasreningssystem.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja alltså besiktningen är ju inga problem idag, ja det var det inte när jag började med bilar heller, då jappsbilarna inte var o är deras grej så kan man med dom göra lite som man vill.

Jag har alltid vacumsanerat alla mina bilar och hjälpt otaliga andra med sina, allt från Volvo till Nissan Micra.

Dom systemen som satt på bilarna när dom var nya fungerade säkert som dom skulle, men ca 30 år senare så gör dom ju inte det och försöka laga dom ser ju jag som helt meningslöst.

Skulle man sen få dåligt miljösamvete så kan man ju trösta sig med att dessa gammla bilar knappast rullar så mycket, mina datsuns har på 10 år tillsammans rullat mindre än vad min Sierra gjort på ett par år.

Dom gångerna jag bes mina japanjärn så har dom haft fina värden, även då jag bett dom varva dom som om det vore kattbilar, det har då undrats vad jag kör på :D

Vanlig 98 oktanig handelsbensin är ju svaret, men tillägger jag ju: Dom är ju renoverade.

Jag förstår det, brukar bes-teknikern säga med ett leénde.

poff
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön dec 04, 2011 9:29 am
Namn: Olle B
Kör: Taunus
Ort: Malmö

Inlägg av poff »

therealpinto skrev:Vakuumsystemet är rätt komplicerat, jag kan det inte utantill men i de gamla svenska mekhandböckerna till Taunus och Granada brukar det finnas beskrivet. Undrar om det inte funnits ett vakuumschema på Locostsweden också?

Anledningen till att det är så komplicerat är egentligen att man velat reglera tändkurvan beroende av motortemperaturen. "Klumpen" som kylvattnet går igenom har två temperaturvakuumventiler som öppnar/stänger beroende på temperatur. De gör i sin tur att vakuumet påverkar fördelarklockans membran på olika sätt, på ena sidan höjs tändningen och på andra sidan backas den.

Det stämmer att man "kan" plocka bort allt utom den anslutning som höjer tändningen, det som kommer hända är att man kan få lite högre NOx-värden vid kall motor men frågan är om det har så stor betydelse idag.

/Gustaf


Låter som att det lutar åt att nöja sig med fördelarslangen men det hade varit intressant om någon har detta vakuumschema. Skall fråga efter det på Locost.

Skriv svar