Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Ford taunus 1600 L coupe -75

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren
Namn: Mattias Kårespång
Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75

Ford taunus 1600 L coupe -75

Inläggav mattias_892 » lör feb 04, 2012 9:34 pm

Köpte av ett gammalt par för 500 spänn, Billigt och bra ! =)

17 tummare på, Framtidsplaner 2.0 pinto med turbo eller 2,9 med turbo..

Vi får se =)
Bilagor
DSC00129.jpg
DSC00128.jpg

SK Racing

Inläggav SK Racing » lör feb 04, 2012 9:51 pm

Gillar cupé modellerna fast det inte är Datsun.

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren
Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75

Inläggav mattias_892 » mån feb 06, 2012 3:57 pm

Fick veta att Det finns ca 130 st kvar av dessa coupe -75or =)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör feb 11, 2012 10:24 pm

FemHUNDRA? :-O

...Okay, jag skymtar standardrosten längs en del kanter, men nog verkar det vara ett absolut fynd, bara att gratulera :thumb:. De måste ha prutat en bit självmant när de anade en märkesfreak ;).

2.9 med turbo? Äsch, då är det väl enklare och billigare att riva 4.0:an ur en gammal Explorer ;) eller kanske rentav ur nån avåkt 00-tals Mustang med mera kusar, det är ju samma motorfamilj som 2.9 och syns gå utav h-e i en lättare Taunus för de som fått bitarna att funka. Rätt mycket extrapulver på köpet i en motor som få frågar efter med prisbild därefter :). Det skulle jag göra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren

Inläggav mattias_892 » lör feb 11, 2012 11:51 pm

Släggmek skrev:FemHUNDRA? :-O

...Okay, jag skymtar standardrosten längs en del kanter, men nog verkar det vara ett absolut fynd, bara att gratulera :thumb:. De måste ha prutat en bit självmant när de anade en märkesfreak ;).

2.9 med turbo? Äsch, då är det väl enklare och billigare att riva 4.0:an ur en gammal Explorer ;) eller kanske rentav ur nån avåkt 00-tals Mustang med mera kusar, det är ju samma motorfamilj som 2.9 och syns gå utav h-e i en lättare Taunus för de som fått bitarna att funka. Rätt mycket extrapulver på köpet i en motor som få frågar efter med prisbild därefter :). Det skulle jag göra.

Haha Yes 500 kr! Jag såg bilen på en gård, frågade om den var till salu och de var den. De sa att de ville få bort den så sa de 500 kr! Lite rost på skärmkanter + lite trösklar, Inget på hela golvet!! =D

aha okej! ja det låter oxå vettigt ! skillnad på 4,0 och 2,9? Vi får se.. Den står i garaget och väntar på att bli omhändertagen =)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tis feb 14, 2012 2:20 pm

Åhmenfan vad jag blir avis nu... ;) Förut var det vanliga svaret om gamla bilar utanför bondgårdar etc att det skulle "spâres ti´ båånbååna" (ångermanländskt landsbygdsmål för "sparas till barnbarnen"), sagt med en lång blick som antydde att vidare diskussion var meningslös. Eller så bidade ägaren tiden i väntan på att åldern skulle göra bilen värdefull (möjlig att få loss, men till fantasipris... :rolleyes:). Verkligheten tycks ha hunnit ikapp de flesta som spar av annat än bilintresse, med ökad risk att godis går i pressarna förstås. Som sagt, våga fråga.

Nu hittade jag Skogen Racing-Taunusen på YouTube :i:, vilken förebild! :) Sen är det nog lättare att typa om en ´75:a också: http://www.youtube.com/watch?v=eXDe79U9rtQ

Kopllingen mellan Cologne 2.9 och Cologne 4.0 har som sagt avhandlats ganska grundligt i gamla trådar på forumet. Sammanfattning: de konstruerades samtidigt (nästan oskiljbara till utseendet) och sedan fortsatte 4.0 att utvecklas för att eliminera ”barnsjukdomar” och förbättra bränsleekonomi/miljöpåverkan vilket gör att OHV-versionen finns i fyra något olika generationer upp till nollnolltalet. Då konverterades 4.0 till en SOHC och dessa monterades i bilar tills häromåret. Har för mig det uppgetts att alla har den klassiska bultdelningen mot lådan, med reservation för placering av startmotorn. Cologne-motorerna har vad jag vet enbart byggts vid Fords motorfabrik i Köln och som 4.0 enbart för montering i amerikanska bilar – Mustang, Explorer, Bronco/Ranger SUV, har för mig också Windstar MPV för USA-marknaden. Hos oss får man leta 4.0 i Explorer och basversionen av Mustang, det verkar som att Ranger och de andra lättlastarna bara kommit hit med Mazda-motorer men jag kan ha missat nåt. Det finns ganska mycket skrivet på amerikanska sajter om 4.0:an, inklusive verkstadsinfo.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren

Inläggav mattias_892 » tis feb 14, 2012 6:58 pm

Släggmek skrev:Åhmenfan vad jag blir avis nu... ;) Förut var det vanliga svaret om gamla bilar utanför bondgårdar etc att det skulle "spâres ti´ båånbååna" (ångermanländskt landsbygdsmål för "sparas till barnbarnen"), sagt med en lång blick som antydde att vidare diskussion var meningslös. Eller så bidade ägaren tiden i väntan på att åldern skulle göra bilen värdefull (möjlig att få loss, men till fantasipris... :rolleyes:). Verkligheten tycks ha hunnit ikapp de flesta som spar av annat än bilintresse, med ökad risk att godis går i pressarna förstås. Som sagt, våga fråga.

Nu hittade jag Skogen Racing-Taunusen på YouTube :i:, vilken förebild! :) Sen är det nog lättare att typa om en ´75:a också: http://www.youtube.com/watch?v=eXDe79U9rtQ

Kopllingen mellan Cologne 2.9 och Cologne 4.0 har som sagt avhandlats ganska grundligt i gamla trådar på forumet. Sammanfattning: de konstruerades samtidigt (nästan oskiljbara till utseendet) och sedan fortsatte 4.0 att utvecklas för att eliminera ”barnsjukdomar” och förbättra bränsleekonomi/miljöpåverkan vilket gör att OHV-versionen finns i fyra något olika generationer upp till nollnolltalet. Då konverterades 4.0 till en SOHC och dessa monterades i bilar tills häromåret. Har för mig det uppgetts att alla har den klassiska bultdelningen mot lådan, med reservation för placering av startmotorn. Cologne-motorerna har vad jag vet enbart byggts vid Fords motorfabrik i Köln och som 4.0 enbart för montering i amerikanska bilar – Mustang, Explorer, Bronco/Ranger SUV, har för mig också Windstar MPV för USA-marknaden. Hos oss får man leta 4.0 i Explorer och basversionen av Mustang, det verkar som att Ranger och de andra lättlastarna bara kommit hit med Mazda-motorer men jag kan ha missat nåt. Det finns ganska mycket skrivet på amerikanska sajter om 4.0:an, inklusive verkstadsinfo.

haha ja man ska ha tur i livet oxå =) att oxå våga fråga en enkel fråga när en sån "snygg" bil står där =)

Jag har inte läst på så mycket inom "typa om" vad som ska bytas mm.. Bromsar , bakaxel, 4link? men jag lär mig nog om jag läser och lär mig.. =)

Vilken kärra detta var, åh är väldigt och sugen att hitta en 4.0 och konvertera om till turbo.. vet du något om det är dubbel eller enkel i den taunusen?

Ska leta nu efter en 4.0.. vad för turbo? jag har två st 2,8, en 2.0 v6, en 1,6 och 2.0 hemma.. har en massa funderingar mm =)

bra att 2.9 och 4.0 är lika =)

tack för svar!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » ons feb 15, 2012 1:50 pm

:kopfkratz:... Hmm, njae... jag vet bara vad jag läst på nätet om den bilen, men Skogen Racing (http://www.skogenracing.com/) har visst en projekttråd om den på sitt forum med lite info och hos dom finns massor av turbokunnande (från flera flitiga FCS-medlemmar också). Sen finns det nån fler video med bilen ute på YouTube.

Hittade lite noteringar sparade ur Bilsport Retro okt.-04 re. en omtypad -75 Granada 3.0 (den bilen var SBP-godkänd efter broms- och avgasprov): 4.0-motorerna från Explorer passar direkt på Typ 9 manuell låda från Granada 82-85 och motsvarande. I en så tung bil kan dock belastningen påverka lådans livslängd, fast där ligger ju Taunus bättre till. Motorfamiljen har rykte om sig som slitstarka i originalskick och ger i original ca 160-175 hk SAE Net (något lägre omräknat till hk DIN) vilket är runt vad SBP brukar acceptera i Taunus efter vad jag hört.

Jag tippar helt teoretiskt att ett aggregat räcker om man tänker köra landsväg, även V8:or brukar klara sig med ett som början. Taunus original viktfördelning med det mesta fram bör kunna kompenseras vid rakt-fram-körning med långa ladderbars som förskjuter kraftreaktion framåt i chassiet, men då kan resultatet bli framhjulslyft i stället och ska det gå undan i kurvorna handlar det mer om att flytta drivlinan bakåt och ta ur vikt fram.

Fokus i ett Taunus-bygge bör nog ligga mera på att få till en väldoserad effektkurva än att klämma ut maxsiffror som inte kan användas fullt ut, så skulle iaf jag göra. Pinto 2.0 eller Cologne 2.8 röstar jag för av de motorer du har hemma. Cologne 2.0 ger ju bara 96 hk DIN i original och väger ungefär som 2.8 plus att vissa delar kan vara svårfunna idag, det sämsta av bägge utan fördelarna... nja, spar den åt veteranskruvarna.

Val av bakaxel är vanligen Volvo 1030 (alias Dana 30) eller 1031 alt. en 8.8" Ford-axel från nån nyare Mustang, bägge bör hålla utmärkt för jobbet. Klart, teoretiskt ska ju Atlas-axeln från en Taunus 2.0 Kombi kunna hänga med rätt länge i en moderat trimmad coupé om inte allt vrid kommer tvärt, men det beror ju på körstil osv. Pinjongen brukar ge upp först och sånt hörs som malande missljud.

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren

Inläggav mattias_892 » ons feb 15, 2012 6:40 pm

Släggmek skrev::kopfkratz:... Hmm, njae... jag vet bara vad jag läst på nätet om den bilen, men Skogen Racing (http://www.skogenracing.com/) har visst en projekttråd om den på sitt forum med lite info och hos dom finns massor av turbokunnande (från flera flitiga FCS-medlemmar också). Sen finns det nån fler video med bilen ute på YouTube.

Hittade lite noteringar sparade ur Bilsport Retro okt.-04 re. en omtypad -75 Granada 3.0 (den bilen var SBP-godkänd efter broms- och avgasprov): 4.0-motorerna från Explorer passar direkt på Typ 9 manuell låda från Granada 82-85 och motsvarande. I en så tung bil kan dock belastningen påverka lådans livslängd, fast där ligger ju Taunus bättre till. Motorfamiljen har rykte om sig som slitstarka i originalskick och ger i original ca 160-175 hk SAE Net (något lägre omräknat till hk DIN) vilket är runt vad SBP brukar acceptera i Taunus efter vad jag hört.

Jag tippar helt teoretiskt att ett aggregat räcker om man tänker köra landsväg, även V8:or brukar klara sig med ett som början. Taunus original viktfördelning med det mesta fram bör kunna kompenseras vid rakt-fram-körning med långa ladderbars som förskjuter kraftreaktion framåt i chassiet, men då kan resultatet bli framhjulslyft i stället och ska det gå undan i kurvorna handlar det mer om att flytta drivlinan bakåt och ta ur vikt fram.

Fokus i ett Taunus-bygge bör nog ligga mera på att få till en väldoserad effektkurva än att klämma ut maxsiffror som inte kan användas fullt ut, så skulle iaf jag göra. Pinto 2.0 eller Cologne 2.8 röstar jag för av de motorer du har hemma. Cologne 2.0 ger ju bara 96 hk DIN i original och väger ungefär som 2.8 plus att vissa delar kan vara svårfunna idag, det sämsta av bägge utan fördelarna... nja, spar den åt veteranskruvarna.

Val av bakaxel är vanligen Volvo 1030 (alias Dana 30) eller 1031 alt. en 8.8" Ford-axel från nån nyare Mustang, bägge bör hålla utmärkt för jobbet. Klart, teoretiskt ska ju Atlas-axeln från en Taunus 2.0 Kombi kunna hänga med rätt länge i en moderat trimmad coupé om inte allt vrid kommer tvärt, men det beror ju på körstil osv. Pinjongen brukar ge upp först och sånt hörs som malande missljud.

Okej! Försökte hitta tråden på den bilen men hittar den inte, men jag ska söka lite till..
Ja om man förstärker karossen så kanske den fixar mer än ca 170hk.. och 4.0 är ju på ca 206 hk + turbo. blir över 300hk? finns ju en 2.9 som har ca 380hk i, kanske med dubbelturbo..

Hur ska man flytta drivlinan bakåt? skjuta motorn mer bakåt? mycket att tänka på och bygga..

motornera jag har hemma ska renoveras och fixas.. kul att ha kvar!

Jag har hört om volvos bakaxel ska hålla bra med hk.. har en kompis som har lite tips och trix oxå.. =)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » lör feb 18, 2012 2:10 pm

300 hk i Taunus? :eek!: Hm, ja... då får du prova den som Amatörbyggt Fordon genom besiktningen med ny identitet och bl a beräkning av vikt/effektförhållande, men det är nog genomförbart om du är beredd att kosta på en massa extra.

Australiensarna hos Ford förstärkte sina 70-tals Cortina rejält för att klara deras kostigsvägar och extra tyngd & effekt av den raka sexan ur Ford Falcon (uppåt 4.5 liter). Dessa har ändå trimmats och fungerar på landsväg kan man se på YouTube etc, men för att få stommen i en EU-Taunus/Cortina likvärdig krävs mycket. Aussie-bilarna har från fabrik t ex förstärkta ramtassar fram och tjockare plåt i kardantunneln som då måste bytas på en Taunus för att motsvara, en extra tvärbalk baktill mellan de inre balkarna plus en del annat man kan läsa i detalj om på nätet, men jag har tyvärr inte hittat några ritningar eller sprängskisser som visar detaljerna.

Följer man webbsnacket verkar de gilla sina Cortinas men ingen verkar ha fått riktigt styr på viktproblemet - klart, raksexan har halva vikten framför framvagnen och kylaren bakom grillen och det slipper man med V6:orna.

Alt. finns det ju ganska gott om projektbloggar på nätet som visar grundligt hur folk i EU byggt om sina bilar, varav mycket nås via YouTube. I vilket fall kommer en störtbur att vara bland det avgörande för att få upp vridstyvheten (bra också om det släpper ;)). Bottenplattan kan förstås också stärkas med profiler inlagda i trösklarna, Taunus-Cortina är ju bättre än Granadan att börja med i det avseendet, då TC har en enkel låda som tröskelkonstruktion och dessutom är detta starkare redan i original.

Att flytta motorn bakåt kan nog bli svårt utan att påverka vridstyvheten i brandväggen, mycket sitter i att den är vinklad som den är och en plan skulle inte ge samma styrka - t o m den fastsvetsade instrumentpanelen ingår i beräkningen och det är faktískt bättre vridstyvhet i bilarna med den sena brädan fr o m -73 - ska man kasta ut brädan måste man alltså kompensera med rör eller profiler mellan A-stolparna för att inte försvaga stommen.

Men en Cologne 4.0 (gamla OHV) ryms ju ändå och ska väl inte väga så mycket mer än en 2.0/2.3 tycker jag, det är ju samma grundkonstruktion. Det som bygger vikt är turboinstallationen. 206 hk skulle kasta Taunusen som en vante bara det, man får tänka på att ju mer effekt desto mer vikt kommer till på kompenserande åtgärder för att få ner kraften i backen, så över en viss gräns är det ganska kontraproduktivt om man inte vill ha en flygande tegelsten ;). Skulle tro att den också behöver viktas med tackjärn som svetsas in baktill (alt. i stötfångaren) för att hålla däcken mot backen i starten.

Nå... allt kokar ner till bilens syfte och vad det får kosta i tid och pengar, allt sammantaget kan ett seriöst fullprojekt landa på samma slantar som en hyfsat fräsch Mustang 302 från åren före innan det är körklart och godkänt. Jag (som kört fast i finanserna efter för höga ambitioner och står med ett pallprojekt och godbitarna i förråd...) skulle nog sätta ribban vid antingen en turbomatad Pinto eller en Cologne 4.0 sugmotor. I vilket fall bör det kunna bli en jäkligt rolig bil för hyfsade pengar som torkar av de flesta BMW :). Sen finns ju alternativet att sänka i en Ford 5.0 V8 om man absolut ska vara värst, billigare och enklare att trimma än V6:orna och vikten kan jämkas rätt bra med aluminiumtoppar (existerar knappt till V6 och då är det svindyrt CNC-fräst som måste importeras på egen hand)

Men nu lät jag negativ här med alla hakar. Klart du ska bygga - gör bara en ordentlig planering och kalkyl innan du går igång, jag lovar att det har igen sig senare :). Menar, gör inte som jag gjorde :^o, gör hellre som jag säger ;).

Rätt Volvo-bakaxel håller för det mesta man kastar på den, särskilt om bilen hålls låg i vikten. En vanlig 1031 (1030 odiffad) har empiriskt konstaterat starkare drivaxlar än Chevas 10-bult, vilket säger en del :). Diffen är vad jag vet original Dana 30, resten kopia av Dana-axeln. Tåligare än Ford 9"-axeln från Lincoln Versailles.

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren

Inläggav mattias_892 » lör feb 18, 2012 4:46 pm

nja överdrev lite med 300 hk.. men vad för spis sitter det i cortina/taunus bilen som du skickade länk på? Är det 160hk eller 206hk med turbo?

Jag har inte tänkt så jättemycket var jag ska börja eller bygga.. skulle vara kul och få fina skicket som taunusen du skickade på youtube.. jag har inte hållt på så länge, men jag vill lära mig mer om att bygga om mm.

Störtbur blir det att bygga iaf, för säkerheten, men kul om den kunde gå som en vanlig bil + på strippen, en kul grej att prova!

Jag har ju tänkt som du säger att sätta i en Pinto med turbo som jag har nästan allt hemma, men ännu roligare att sätta i en 4,0 med turbo..

menar du att att den blir som en flygande tegelsten? hur får men ner vikten i backen?

Det är ju inte bara sätta i en 4,0 med turbo, 160 eller 206hk?? , volvo 1031, andra bromsar, skivor bak? eller större trummor bak? 4 link? sänka lite, bättre väghållning? förstärka karossen?

Är det mycket mer som du skriver?

Kul att få veta lite =)

Släggmek skrev:300 hk i Taunus? :eek!: Hm, ja... då får du prova den som Amatörbyggt Fordon genom besiktningen med ny identitet och bl a beräkning av vikt/effektförhållande, men det är nog genomförbart om du är beredd att kosta på en massa extra.

Australiensarna hos Ford förstärkte sina 70-tals Cortina rejält för att klara deras kostigsvägar och extra tyngd & effekt av den raka sexan ur Ford Falcon (uppåt 4.5 liter). Dessa har ändå trimmats och fungerar på landsväg kan man se på YouTube etc, men för att få stommen i en EU-Taunus/Cortina likvärdig krävs mycket. Aussie-bilarna har från fabrik t ex förstärkta ramtassar fram och tjockare plåt i kardantunneln som då måste bytas på en Taunus för att motsvara, en extra tvärbalk baktill mellan de inre balkarna plus en del annat man kan läsa i detalj om på nätet, men jag har tyvärr inte hittat några ritningar eller sprängskisser som visar detaljerna.

Följer man webbsnacket verkar de gilla sina Cortinas men ingen verkar ha fått riktigt styr på viktproblemet - klart, raksexan har halva vikten framför framvagnen och kylaren bakom grillen och det slipper man med V6:orna.

Alt. finns det ju ganska gott om projektbloggar på nätet som visar grundligt hur folk i EU byggt om sina bilar, varav mycket nås via YouTube. I vilket fall kommer en störtbur att vara bland det avgörande för att få upp vridstyvheten (bra också om det släpper ;)). Bottenplattan kan förstås också stärkas med profiler inlagda i trösklarna, Taunus-Cortina är ju bättre än Granadan att börja med i det avseendet, då TC har en enkel låda som tröskelkonstruktion och dessutom är detta starkare redan i original.

Att flytta motorn bakåt kan nog bli svårt utan att påverka vridstyvheten i brandväggen, mycket sitter i att den är vinklad som den är och en plan skulle inte ge samma styrka - t o m den fastsvetsade instrumentpanelen ingår i beräkningen och det är faktískt bättre vridstyvhet i bilarna med den sena brädan fr o m -73 - ska man kasta ut brädan måste man alltså kompensera med rör eller profiler mellan A-stolparna för att inte försvaga stommen.

Men en Cologne 4.0 (gamla OHV) ryms ju ändå och ska väl inte väga så mycket mer än en 2.0/2.3 tycker jag, det är ju samma grundkonstruktion. Det som bygger vikt är turboinstallationen. 206 hk skulle kasta Taunusen som en vante bara det, man får tänka på att ju mer effekt desto mer vikt kommer till på kompenserande åtgärder för att få ner kraften i backen, så över en viss gräns är det ganska kontraproduktivt om man inte vill ha en flygande tegelsten ;). Skulle tro att den också behöver viktas med tackjärn som svetsas in baktill (alt. i stötfångaren) för att hålla däcken mot backen i starten.

Nå... allt kokar ner till bilens syfte och vad det får kosta i tid och pengar, allt sammantaget kan ett seriöst fullprojekt landa på samma slantar som en hyfsat fräsch Mustang 302 från åren före innan det är körklart och godkänt. Jag (som kört fast i finanserna efter för höga ambitioner och står med ett pallprojekt och godbitarna i förråd...) skulle nog sätta ribban vid antingen en turbomatad Pinto eller en Cologne 4.0 sugmotor. I vilket fall bör det kunna bli en jäkligt rolig bil för hyfsade pengar som torkar av de flesta BMW :). Sen finns ju alternativet att sänka i en Ford 5.0 V8 om man absolut ska vara värst, billigare och enklare att trimma än V6:orna och vikten kan jämkas rätt bra med aluminiumtoppar (existerar knappt till V6 och då är det svindyrt CNC-fräst som måste importeras på egen hand)

Men nu lät jag negativ här med alla hakar. Klart du ska bygga - gör bara en ordentlig planering och kalkyl innan du går igång, jag lovar att det har igen sig senare :). Menar, gör inte som jag gjorde :^o, gör hellre som jag säger ;).

Rätt Volvo-bakaxel håller för det mesta man kastar på den, särskilt om bilen hålls låg i vikten. En vanlig 1031 (1030 odiffad) har empiriskt konstaterat starkare drivaxlar än Chevas 10-bult, vilket säger en del :). Diffen är vad jag vet original Dana 30, resten kopia av Dana-axeln. Tåligare än Ford 9"-axeln från Lincoln Versailles.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tis feb 21, 2012 11:51 pm

:kopfkratz... Ehh, bra fråga. Ingen aning hur mycket det är i den bilen, men en original OHV (overhead valve = stötstångsstyrd) ligger på runt 160 hk SAE Net (motor med alla nödvändiga tillbehör mätt på svänghjulet, effekten blir något mindre räknat enligt DIN-normen som mäter hästarna på lådans utgående axel) och SOHC på 210 hk utan turbo tydligen, syns rimligt. Nu blev jag lite räddad av Wikipedia då minnet glappade, men det var som jag hade för mig (puh...) - deras sida är inte så värst informativ än om variationerna och jag tycker spontant att det slirar lite (Taunus V6 och Cologne V6 är inte bara "snarlika" som det står, utan Cologne blev namnet på Taunus V6-motorerna när de började växa i volym), men den ger en hyfsad uppfattning om helheten. Tycker jag som aldrig ägt en, bara lyft ur och pallpackat dem... ;).

Ah, skulle just släcka så det får bli mer sen, men förmodligen krävs 4-länkupphängning eller åtminstone s k Cal-track bars (en enklare kompromiss från förr som kräver mindre ombyggnad) för att få fäste. Mer om det när vaken :z: ;).

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tis feb 21, 2012 11:52 pm

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine skulle jag kanske pekat till också.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » ons feb 22, 2012 9:14 pm

Hupp :eek:, vem sa att man inte ska posta när man borde vara som folk och sova en stund innan jobbet :Odd:?

Kom just att tänka på att Caltracks använder man ju på BLADFJÄDRAR :banghead: men där har jag märkt det funkar mycket bra för en del, kanske nån mer chassikunnig kan svara på :kopfkratz om det går att anpassa konceptet för länkarmsbakvagn och skruvfjädrar, det handlar ju ändå om att skapa samma verkan som med en fyrlänk - förskjuta vinkeln för kraftens riktning ner i backen för att maximera greppet. Oh well... :^o Men det vore ju najs med en konstruktion som inte kräver att hela innandömet byggs om där bak, skulle jag själv vara intresserad av för min kära skorv.

Apropå turbo-Pinto (i början av tråden) - fick syn på en trevlig svensk(!) eftermarknadstopp, man kanske vinner på tipset nån gång... :villha: :
http://www.jpmotorsport.se/ och klicka på Produkter.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » ons feb 22, 2012 9:56 pm

Sådär... fann den inledande projekttråden hos Skogen Racing på den där Taunusen med 4.0 och turbo, sen är det bara att leta sig fram på sajten. Nåt att göra vågen för :notworthy:. http://skogenracing.editboard.com/t4943-crille-ford-taunus-turbo-goes-crazy-2009

Btw, minns jag rätt om de gamla Taunus/Köln/Cologne med siamestopparna så är generationsindelningen 1.8/2.0/2.3 som en grupp och 2.6/2.8 som nästa, sedan de trepipiga 2.4/2.9 och slutligen 4.0 liters som en sort lite för sig med vissa detaljmatchningar mot 2.9 iaf för de tidiga serierna. Ett och annat av delar matchar mellan alla siamesportade Taunus/Köln V6:orna och tillbaka till Taunus-V4:orna (1.2/1.5/1.7).