Galaxy 2.3 -05 dör och går inte att starta

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
fagerberg
Erfaren
Namn: Martin Fagerberg
Kör: Galaxy 2.3 -05

Galaxy 2.3 -05 dör och går inte att starta

Inlägg av fagerberg »

Hej allihop!
Igår hände något konstigt med min Galaxy. (2.3 -05 och snart 13000 mil)
Efter en mil så tvärdog bilen för att sedan hoppa igång igen.

Efter ytterligare tolv mil så körde jag in i en biltvätt och hundra meter senare dog bilen.

ESP-lampan lyste av någon konstig anledning och tankmätaren gick ner på reserven och pep trots att jag hade mer än kvarts tank. (När bilen fungerade senare så fungerade tankmätaren och ESP-lampan var släckt.)

Startmotorn gick inte runt men instrumenten lyste som vanligt.

Efter några minuter startade bilen men dog efter fem sekunder och därefter gick inte startmotorn igen.

Jag fick hjälp att bogsera bort bilen eftersom jag stod dumt till och efter några kilometers bogsering så startade bilen igen men jag lät den vila i två timmar med tanken att om det skulle kommit in fukt någonstans i tvätten så skulle den hinna dunsta.

Sen gick det att köra de återstående milen hem, dock dog bilen i några sekunder men hoppade igång igen.

Jag vet inte huruvida tvätten var avgörande för stoppet eftersom bilen dog innan tvätten också.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Jag är oerhört tacksam för alla ideer! /Martin

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Svårt fall,, troligt har biltvätten mindre inverkan då det även förekom innan denna.

Men att den tvärdör brukar tyda till något tändrelaterat problem, där det tex kan röra sig om defekt givare i någon form.
Där skulle kanske ett uttag av eventuell felkod kunna ge ett närmare svar på tänkbart fel.

Det är i alla fall mycket god kontakt vid dom båda batteripolerna?

fagerberg
Erfaren

Inlägg av fagerberg »

Peter H skrev:Svårt fall,, troligt har biltvätten mindre inverkan då det även förekom innan denna.

Men att den tvärdör brukar tyda till något tändrelaterat problem, där det tex kan röra sig om defekt givare i någon form.
Där skulle kanske ett uttag av eventuell felkod kunna ge ett närmare svar på tänkbart fel.

Det är i alla fall mycket god kontakt vid dom båda batteripolerna?
Jag tänkte också att det kunde vara något tändrelaterat - fram till dess att startmotorn inte gick runt fungerade.
Polerna har bra kontakt.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja går sedan inte startmotorn runt är det på dessa inte helt ovanligt att dess relä är på gång att ge upp.
Även om dess anslutningar är minst lika viktiga är bra samt dess jordning.

fagerberg
Erfaren

Inlägg av fagerberg »

Kan det ha något med tändningslåset att göra?
Om det är något glapp där så borde väl detta kunna uppstå?

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu

Inlägg av Svennas »

Har du kollat hur det ser ut i säkringsboxen i motorrummet?
Ibland ser det ut så här:
Bild

fagerberg
Erfaren

Inlägg av fagerberg »

Svennas skrev:Har du kollat hur det ser ut i säkringsboxen i motorrummet?
Bild
Ska gå ut och titta så fort jag utfordat ungarna!
Vad beror det på om det ser ut så?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo detta minns jag med förra galaxyn med hade problem med varmgång i dess kraftsäkringar, ofta pga av ärgning.

Kontaktplattan bakom tändlåset kan med på vissa ställa till det och då ofta i form av glappande el som ändras med vickandet av startnyckeln.

fagerberg
Erfaren

Inlägg av fagerberg »

Svennas skrev:Har du kollat hur det ser ut i säkringsboxen i motorrummet?
Bild
Precis så såg det ut, på samma anslutning. Vad beror det på? blir det bra om jag byter ut kabelskon?

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu

Inlägg av Svennas »

Jag skulle byta hela boxen och kabelskon om jag vore du. Den är inte så dyr och då kommer det hålla bättre. En tillfällig lösning kan väl vara att rengöra så gott det går och se om du får fart på det.
Boxen finns på Ford och VAG och det är samma grejer i båda bilarna så det är bara välja leverantör :)

fagerberg
Erfaren

Inlägg av fagerberg »

Svennas skrev:Jag skulle byta hela boxen och kabelskon om jag vore du. Den är inte så dyr och då kommer det hålla bättre. En tillfällig lösning kan väl vara att rengöra så gott det går och se om du får fart på det.
Boxen finns på Ford och VAG och det är samma grejer i båda bilarna så det är bara välja leverantör :)
Det svåra är ju att veta om det hjälpte eftersom det händer sporadiskt och inte vid några speciella tillfällen.

fagerberg
Erfaren

Inlägg av fagerberg »

Men kan tankmätaren och ESP-lampan flippa om det har ärgat i dosan? Vart går den kabeln?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det bästa vore att byta hela boxen (det är även densamma box hos Seat) men egna erfarenheter är att lossar man dessa för rengörning klarar man sig riktigt länge. Dessa kraftsäkringar matar hela enheter med ström och finner det långsökt att symtomen med ESP-lampan och tankmätaren beror på detta.

Där i mot kan denna säkringsbox vara orsak till motorrelaterade problemen.
Men pröva om inget annat att rengör dessa ärgade kontakter och se vad du får för resultat.

fagerberg
Erfaren

Inlägg av fagerberg »

Peter H skrev:Jo det bästa vore att byta hela boxen (det är även densamma box hos Seat) men egna erfarenheter är att lossar man dessa för rengörning klarar man sig riktigt länge. Dessa kraftsäkringar matar hela enheter med ström och finner det långsökt att symtomen med ESP-lampan och tankmätaren beror på detta.

Där i mot kan denna säkringsbox vara orsak till motorrelaterade problemen.
Men pröva om inget annat att rengör dessa ärgade kontakter och se vad du får för resultat.
Jag lossade anslutningen igår kväll men kontaktytorna var fina. Däremot hade kabelhölje och box som smält. Dessutom så var det matningen från generatorn så jag är ytterst tveksam till att det är den som är orsak till motorstoppet...

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo har med den erfarenheten att det ofta är mer regel än undantag dessa främst denna övre kabel brukar var lite "varmgång" i. Tydligen extremt höga spänningar i just denna kabel.

Visst det är möjligt att att detta inte är direkt upphov till motorstörningarna men har råkat på denna modell med liknnade motorstörning, orsakat av bristfällig kontakt i denna säkringsbox.

Men som sagt inga garantier att det är så med din bil...

Skriv svar