Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

ford taunus xl 1600 71 (reservbilen)

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

ford taunus xl 1600 71 (reservbilen)

Inläggav GNADA75 » sön jul 08, 2012 9:35 pm

hämtade hem en ford taunus ifrån orsa på fredagen ..som ska användas mest till reservdelsbil för den andra taunusen jag har mvh Tomas ps. om det är nån som behöver nån del så pma bara
Bilagor
P080712_14.270004.JPG
P080712_14.310003.JPG
P080712_14.290005.JPG
P080712_14.310001.JPG
P080712_14.260001.JPG
P070712_13.240005.JPG
P070712_13.250002.JPG
P070712_13.240002.JPG
P070712_13.240001.JPG
P070712_13.230001.JPG

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » sön jul 08, 2012 9:47 pm

hitta fler bilder
Bilagor
P080712_14.310001.JPG
P080712_14.290006.JPG
P080712_14.290004.JPG
P080712_14.290002.JPG
P080712_14.290001.JPG
P080712_14.270003.JPG
P080712_14.260002.JPG
P070712_13.240004.JPG
P080712_14.320001.JPG
P070712_13.250001.JPG

Expoze
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: lör okt 31, 2009 9:47 am
Namn: Christopher
Ort: Skurugata
Kör: Citroën C4 Grand Picasso, Taunus GXL

Inläggav Expoze » mån jul 09, 2012 10:11 am

Jag som tyckte våran kupé var rostig....
Den har nog rullat sin sista mil så hoppas den kan hjälpa till att hålla några syskon rullande ett tag till.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån jul 09, 2012 10:13 pm

Oj oj, stackars bil skulle man kunna säga. Faktum är att min första var nästan lika illa däran (väldigt lik förresten, samma röda med svart inredning som denna... brr, vilken nostalgi...) minus att den inte var frontad, så teoretiskt kunde den kanske bli bil igen men för mig tog det ca 3 kvadratmeter :Odd: svartplåt så till den här skulle det nog gå hela bägge arken om 2 meter var :p. Nä, men som sagt så borde det väl finnas lite som går att återanvända. Inredningens paneler är ju sällsynta godbitar (finns inget nytt att köpa i EU) om de inte blivit muggna av att ha stått ute. Iofs kan det ju gå att göra ren vinylen (det är en tålig sort) och använda masonitstommarna som mallar för nya.

Axlarna kan nog vara intressanta på marknaden då det väl byggs en och annan Super Seven på Taunus-axlar än idag tippar jag, om inte annat så spar iaf spindlarna fram som reserver då de har en viss förmåga att rasa lager på bilar som körts med fälgar som breddar utåt. Kuggstången är snudd på outslitlig, säkert värd att sparas och den passar t o m -78 (obs. man kan måsta byta nedre rattaxeln eftersom det finns både med helt splinsad ände och en variant med några mm plan yta för att de bara ska passa på ett sätt). Bakaxeln är tålig nog för en Pinto 2.0, men pinjongdrevet brukar få stryk av busåka så är det inget glappt är den väl värd att ta rätt på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » mån jul 09, 2012 10:47 pm

jo den är illa tilltygad av att den har stått i skogen ett xx antal år innan den gamle mannen som ägde den flytta ner den till sin gård ...med traktor och kedjor det är därför den är tilltuffsad i nosen ...men men hur som helst så kommer denna var värd att spara allt typ till den andra som jag ska renovera upp för i den satt det en "brun" inredning å det är jhue inte lika vackert som svart inredning.
men det mesta av grejerna verkade funka iaf ...tanken var då tät för det fanns då soppa kvar från vette tusan men var rödfärgad iaf ??? samt att motorn går runt med handkraft ...
men det fina i det hela är att front plåten fram är hel i ändarna och på den andra så var dom bort rostade..
mvh Tomas

ps..snart ska jag ut på skrot safari ...saknar motorfästen för v6an ..

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » mån jul 09, 2012 10:54 pm

fler bilder
ps nån som behöver ett par dörrar så finns det ...
Bilagor
P080712_20.240002.JPG
P080712_21.110004.JPG
P080712_20.220005.JPG
P080712_20.250001.JPG
P080712_20.240001.JPG
P080712_20.220001.JPG
P080712_21.110001.JPG
P080712_20.210001.JPG

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis jul 10, 2012 10:56 pm

Synd de inte tog av huven innan de började flytten :Odd: men den kanske var smälld före. Annars ska jag säga att stolskenorna är kul på dessa tidiga Taunusar, eftersom de har dubbla justeringar i längsled (man kan sitta nästan i baksätet :D) och lite tiltfunktion på dynan om jag minns rätt. Ovanligt fräscha dörrar faktiskt, en liten ingenjörsmiss i aerodynamiken som gör att småsten sveper in med fartvinden brukar annars göra att de blir totalt bruna på mitten och nertill om man inte håller efter stenskotten.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inläggav SK Racing » ons jul 11, 2012 5:31 am

En så här rostig Datsun vet i tusan om jag bärgat någongång.

SK Racing

Inläggav SK Racing » ons jul 11, 2012 5:32 am

En så här rostig Datsun vet i tusan om jag bärgat någongång :Odd:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons jul 11, 2012 3:12 pm

Nja, Datsun är ju inte riktigt lika yxigt byggda och tål inte så mycket grovsmidande. Dessa Taunus är ju mer som Lada Niva ;). Men egentligen skulle denna kunna ha viss potential som utgångspunkt för ett lågbudget-dragracebygge etc efter att den rensats ur på originalinnehållet ;). Får man gå lite OT apropå? Chansar... Om bara rambalkarna är intakta eller att man ser till att laga dem först av allt brukar det mesta gå att laga upp sedan om man har ork och tålamod (det var en gång det... :rolleyes:), de börja muttra har jag märkt...:p). Man får vara bra på att argumentera :wild:;) lika mycket som att svetsa för att få acceptans för att få behålla reg.plåtarna, så att tänka gatbil är mindre intressant. Jag var faktiskt på gång med ett sånt busbygge en gång (denna Taunus var ännu risigare på en del ställen :D) men gav upp halvvägs med en ihoppunktad stomme på upplagad botten. Det var i alla fall lärorikt då jag klurade ut mycket om den tomma karossens starka och svaga punkter. Så länge man inte rör kardantunneln, torpedväggens parti ovanför och bakväggen (lägg märke till att den är heltäckande på dessa tidiga, klart vridstyvare än senare bilars profilkryss) kan man vara ganska brutal om pallningen är korrekt. Trösklarna bör dock inte sprättas ur dörröppningarna utan att regla upp dörrhålen med profiler, loppas eller skruvas dit. Men detta är förstås bara nåt för Taunusar som balanserar på skrotens staket, kan gå an på nåt som redan fått lite törnar med svårstängda dörrar osv och bara har folkrace att hoppas på annars. Bra och roligt sätt att återanvända överblivna delar som inte duger för finbilen ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons jul 11, 2012 3:18 pm

(hoppsan, nu trillade en rad bort vid inklistringen :yltype: - de som börjar muttra är förstås Bilprovningen, om man är fräck och vågar sig dit :D - det gjorde jag med min första men det senare totalbygget flippade ur lite för mycket och slantarna räckte inte för ett seriöst racebygge...)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » ons jul 11, 2012 11:10 pm

jag har då fått försmak vart dom kan rosta nu iaf .... samt sett var dom är mest klent uppbyggda ...så det blir att förstärka den andra karrosen innan man får för sig att slänga i starkare motorer ..mvh .

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » ons jul 11, 2012 11:12 pm

ja just det dörrarna är lite ytrostangripna i botten på dörren ..som man inte ser på bilderna ....
nu är då karossen tom iaf ..så om det nån som behöver en 1.6a med tillhörande låda så bara hojta till

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » ons jul 11, 2012 11:21 pm

some pics när jag pressa ur bussningarna i karossen samt mitt fina verktyg för det åxxå lite otympligt med skruvstädet men det funkade bra iaf ...
bildbevis på bilens första ägare antar jag ....
sen såg jag att det satt avtappningsplugg på vxllådan ...

sen vidare så finns det en fälg med djupare fälgkant än de andra ..vad beror det på ??? Mvh Tomas
Bilagor
P110712_18.370004.JPG
P100712_21.120002.JPG
P100712_21.040003.JPG
P110712_18.420002.JPG
P110712_18.560001.JPG
P110712_18.400002.JPG
P110712_18.380001.JPG
P110712_18.570001.JPG
P110712_18.380005.JPG
P110712_18.380002.JPG

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor jul 12, 2012 3:52 am

Ja, du bör nog bättra på en del ställen i GXL:en om du tänker klämma i något med mycket mer hästar än de 115 hk DIN som var standard i värsta originalen. Annars gills ganska mycket i dem, men jag vet att Ford själva gjorde om en del till andra generationen då de upptäckt de flexade rätt bra. De biffigaste Taunusarna på denna grund var de Argentina-byggda Taunusarna som förstärktes för att tåla deras kostigar till vägar, men de är det svårt att finna förklaring om på skillnaderna i karosserna (tror jag får plugga portugisiska så jag kan läsa verkstadshandboken från nätet :p). Lite klarare är det med australiska Cortina mk III (TC, TD), den fick bl a tjockare plåt i kardantunnelns puckel och några extra profiler under golvet för att ta hand om kraften och tyngden från Falcon-sexan de satte i toppmodellen. Det har beskrivits att kardantunneln kopplats samman längre bak med en tvärbalk för att ge den lite av en lådas styrka, men inga bilder att gå på så det är svårt att veta hur långt bak den ska sitta (gäller ju att inte hindra kardanens rörelse nedåt). Minns inte allt just nu, men det går nog att luska fram på nån australisk Ford-sajt via google.com.au. Fords TC-familj är ännu ganska het därborta :).

Den där udda bredfälgen tror jag med stor säkerhet är en från en Lotus Cortina av nån variant - de andra är original vinterfälgar till Taunusen från de här första årsmodellerna, har en omgång kvar. När jag jobbade på skrot en av vändorna så kom det in en hel uppsättning av dessa på en Fiesta och det sas att de ursprungligen suttit på en Lotus Cortina mk I. Japp, jag borde köpt dem på studs :banghead: men var tyvärr tvärblack (luspank på norrländska) just då.

Måste säga att ramtassen var den i särklass mest utrostade jag nånsin sett :Odd: och då har jag ändå rivit i en del. Förmodar att den stått med markkontakt på balkänden, förvånande att frontplåten kan vara ganska intakt ändå men iofs har jag märkt att de rostar lite olika beroende på vilken klimatzon de rullar i.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)