Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Min vinterbil i vinter

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Min vinterbil i vinter

Inläggav GNADA75 » ons okt 24, 2012 1:40 pm

Köpte den i helgen för 2000kr
Kopplingsbyte på gång sedan bara besikta den ...
det är en ford scorpio cl 88 2.0 på 85kw manuell har gått ca 14000mil tycker den är hyffsad rostfri för att vara en scorpio..
Bilagor
P280309_17.020005.JPG
P280309_17.030001.JPG
P280309_17.060003.JPG
P280309_17.030003.JPG
P280309_17.010001.JPG
P280309_17.010002.JPG
P280309_17.020001.JPG
P280309_17.020002.JPG
P280309_17.020004.JPG

SK Racing

Inläggav SK Racing » tor okt 25, 2012 6:49 am

Ser ju vettig ut, rostskydda den ordentligt underitt o invändigt i dörrar o trösklar/balkar så har du vinterbil/bruksbil i många år.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 25, 2012 9:17 am

Säger detsamma :) - lite mögeltvätt ;) och lackbehandling på den också så kan du använda den till sommaren också för att köra till tidningen Klassikers Träffpunkt 80 - mer 80-talare än Scorpio mk I kan det nog inte bli, eftersom det annars handlade mycket om att facelifta 70-talare långt bortom bäst-före-datum. Säga vad man vill om skorpornas kvalitetsbrister, men de var i framkant med design och åkkänsla som var ljusår före de flesta konkurrenterna när de kom. Så var rädd om den där, men räds inte att använda den :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » tor okt 25, 2012 6:51 pm

Släggmek skrev:Säger detsamma :) - lite mögeltvätt ;) och lackbehandling på den också så kan du använda den till sommaren också för att köra till tidningen Klassikers Träffpunkt 80 - mer 80-talare än Scorpio mk I kan det nog inte bli, eftersom det annars handlade mycket om att facelifta 70-talare långt bortom bäst-före-datum. Säga vad man vill om skorpornas kvalitetsbrister, men de var i framkant med design och åkkänsla som var ljusår före de flesta konkurrenterna när de kom. Så var rädd om den där, men räds inte att använda den :).


oja den kommer bli rostskyddad innan användning ....var har dom den träffen i sverige ?

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » tor okt 25, 2012 6:52 pm

SK Racing skrev:Ser ju vettig ut, rostskydda den ordentligt underitt o invändigt i dörrar o trösklar/balkar så har du vinterbil/bruksbil i många år.


japp kommer att vända ut och in på varenda detalj innan i bruk tagande av denna scorpio ...tack för tipset iaf ..mvh Tomas

SK Racing

Inläggav SK Racing » fre okt 26, 2012 8:12 am

Jag demontera alltid dörrsidor och övriga sidopaneler i bilen när jag ska rostskydda, då kommer man åt och ser vad man sprutat o var man inte kommit åt.

Balkarna som fjädern kag ligger an mot är ett std rostställe på scorpa, sierra o escort, likaså balkarna bak som dragkroken skruvas i, är alltid där rosten kommer och som är jävligt tråkig o laga, domkraftsfästena fram är utsatta med.

SK Racing

Inläggav SK Racing » fre okt 26, 2012 8:13 am

O undra någon vadför jag skriver illa så har jag en lånelapptopp då min holk har fått damp, o lapptoppens tangentbord, är iknte min bästa vän...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre okt 26, 2012 3:24 pm

GNADA75 skrev:oja den kommer bli rostskyddad innan användning ....var har dom den träffen i sverige ?


Malmö var det visst i år, men jag tror de brukar flytta runt lite :). Här har de lagt ut en film från årets tillställning: http://www.klassiker.nu/video/traffpunkt-80-filmen-3269 Lite gubbdagis var det nog förstås som vanligt :p med (nästan) originalare-enbart-träffar, men det verkar ha varit kul. Själv önskar jag mig att ha kunnat :( vara med på deras evenemang Träffpunkt 70 med TC-Taunusen, men det kommer väl bättre år får man hoppas.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre okt 26, 2012 3:34 pm

Btw kort OT - Mats, kolla om det inte finns nån halvt gömd anslutning för ett riktigt tangentbord på laptopen, har för mig att det annars går att smyga dit via allmän USB-port. Jag har själv samma bekymmer med de där resemaskinerna och deras tangenter i storlek bordstelefon, men det brukar gå att jacka in en riktig bräda till dem på detta sätt. Oftast en riktig skärm också, men då gäller det att den har separat strömförsörjning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » lör okt 27, 2012 12:11 pm

SK Racing skrev:Jag demontera alltid dörrsidor och övriga sidopaneler i bilen när jag ska rostskydda, då kommer man åt och ser vad man sprutat o var man inte kommit åt.

Balkarna som fjädern kag ligger an mot är ett std rostställe på scorpa, sierra o escort, likaså balkarna bak som dragkroken skruvas i, är alltid där rosten kommer och som är jävligt tråkig o laga, domkraftsfästena fram är utsatta med.


okej tack för infon ...väldigt nyttigt att veta var man ska skydda och inte behöva skydda ...MvH Tomas

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » lör okt 27, 2012 12:11 pm

SK Racing skrev:O undra någon vadför jag skriver illa så har jag en lånelapptopp då min holk har fått damp, o lapptoppens tangentbord, är iknte min bästa vän...


ingen fara ...mvh

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » sön nov 04, 2012 10:14 am

fler bilder för den som är intresserad ..
Bilagor
2012-10-21 14.11.53.jpg

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Inläggav GNADA75 » sön nov 04, 2012 10:18 am

mer
Bilagor
2012-10-21 14.13.48.jpg
2012-10-21 14.13.27.jpg
2012-10-21 14.12.56.jpg
2012-10-21 14.12.45.jpg
2012-10-21 14.12.24.jpg

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Inlägg: 206
Blev medlem: fre mar 09, 2012 3:22 pm
Namn: Tomas Englund
Ort: Borlänge
Kör: ford scorpio/sierra

Koppling Bytt

Inläggav GNADA75 » mån nov 19, 2012 8:17 pm

Bytte kopplingen i helgen som var en aningen sliten ...samt en service på motorn ....lite bilder på den gamla kopplingen ..
Bilagor
550793_558608267498361_23368180_n.jpg
150196_558608347498353_751785609_n.jpg
21690_558608437498344_254790345_n.jpg

SK Racing

Inläggav SK Racing » tis nov 20, 2012 10:08 am

Helt upprostad ju...

Ja dålig koppling har jag ju sett innan, men spräckt tryckplatta, nej.